چگونه می‌توان گفت که یک فرش ایرانی با ارزش است؟

دسته بندی ها
دسته‌ها
مدلهای مختلف فرش

داشتن یک فرش ایرانی مانند داشتن یک قطعه با ارزش از تاریخ است. فرش اصیل ایرانی، که سابقاً بدان پرشیا گفته می‌شد، مانند گنجی است که اکثر کلکسیون دارها در سرتاسر دنیا نگهداری می‌کنند. فرش ایرانی اصیل که به دلیل داشتن طرح‌های زیبا، رنگ‌هایی که به‌طور پیچیده در هم بافته شده‌اند، دوام فرش و زمان طولانی که برای بافت آن سپری شده است، موجب شده‌اند که فرش ایرانی در هر محیطی که نگهداری شود، زیبایی آن را دوچندان کند.

 

قالیچه نهاوند
قالیچه نهاوند

 

تحریم کالای ایرانی

 

اگر یک فرش ایرانی داشته باشید، بدون شک کالای با ارزشی دارید. از ماه سپتامبر 2010 دولت ایالات‌متحده آمریکا کالاهای ایرانی را تحریم کرد. این تحریم، انواع فرش ایرانی را که وارد این کشور می‌شوند یا از آن خارج می‌شوند، در برمی‌گیرد.

 

فرش دستباف پشمی
قالیچه نهاوند

 

فرش دستباف ایرانی

 

فرش زیبای ایرانی روی دارهای قالی بافته می‌شوند که در منازل ایرانی‌ها برپا می‌شود و زنان و مردان روی آن کار می‌کنند؛ برای بافت هر فرش دستباف ایرانی حدود یک سال زمان لازم است. فرشتان را کمی بچرخانید و زیبایی دوخت‌ها و نظم بافت خیره‌کننده آن را ببینید که نشانه‌ای از فرآیند بافت آن با دست است. علاوه بر این، در زیر فرش دستباف ایرانی هم می‌توانید طرح آشکاری از آن مشاهده کنید. از طرف بالای فرش، آن را تا کنید تا تافت‌های (tuft) آن مشخص شوند. بررسی کنید که رنگ‌ها تا پایه هر تافت رسیده باشد و گره‌ها را در این پایه‌ها بیابید. این‌ها نیز نشانه‌هایی از دستباف بودن فرش هستند. فرش دستباف ایرانی از فرش ماشینی بسیار باارزش‌تر است.

 

دار قالی
دار قالی

 

پشم

 

برای بافت فرش ایرانی از چندین نوع پشم استفاده می‌شود و نوع پشم ارزش این فرش‌ها را مشخص می‌کند. اگر فرش ایرانی شما درخششی داشته باشد که با گذشت زمان بیشتر می‌شود، پشم آن از یک حیوان زنده گرفته شده است. لانولین و روغن‌های موجود در الیاف عمر فرشتان را طولانی‌تر می‌کنند و از سایر پشم‌ها هم نرم‌تر هستند. فرش‌هایی که از پشم مرده و بازیافت شده بافته شده باشند، کمرنگ هستند و زمانی که آن را لمس می‌کنند، زبر و خشن هستند و ارزش زیادی نسبت به پشم زنده ندارند.

 

قالیچه برچلو همدان
قالیچه ذهنی بافت برچلو همدان

 

ابریشم فرش ایرانی

 

فرش ایرانی ابریشمی نیز ارزش زیادی دارد، اما تشخیص ابریشم واقعی از ابریشم تولید شده در کارخانه کار مشکلی است. شهر مقدس قم به دلیل داشتن فرش‌های ابریشمی شهرت زیادی دارد که بسیاری از آن‌ها به دلیل داشتن وزن کم و آسانی حمل‌ونقل برای جانماز استفاده می‌شوند. برای شناسایی ابریشم واقعی، کف دست خود را چند ثانیه روی سطح آن بمالید. اگر کف دستتان گرم شد، آن ابریشم واقعی است. ابریشم تولیدی کارخانه کف دست را گرم نمی‌کند. فرش ابریشمی درخشش زیادی دارد، همراه با بافت تنگ و حاشیه‌ای از ابریشم واقعی.

 

 

تصویری از یک فرش ایرانی دست باف پرز بلند
فرش ایرانی دستباف

عمر

 

هر چه عمر و سن فرش بیشتر باشد، ارزش آن هم بالاتر است. درواقع، برخی از تاجران فرش در گذشته فرش‌هایی را که تازه بافته شده بودند، نمی‌خریدند و در عوض منتظر می‌ماندند تا چندین سال از عمر آن بگذرد و بتواند برایشان گردش مالی داشته باشد. شستن این فرش‌ها با مواد شیمیایی، کمرنگ شدن و تعمیراتی که به‌درستی انجام نشوند، می‌توانند بر ارزش این فرش‌ها تأثیر منفی بگذارند.

 

مدلی از فرش ایرانی دستباف
فرش ایرانی دستباف

 

طراحی

 

چندین شهر ایرانی با اصطلاح فرش ایرانی عجین شده‌اند. اگر فرش ایرانی شما محصول قرن نوزدهم کرمان، تبریز یا کاشان است که طراحی‌های کاملی دارد، حاشیه‌های بافته‌شده به فرش و کمی هم آثار ساییدگی دارد، یکی از گران‌بهاترین انواع فرش ایرانی را در اختیار دارید.

 

 

فرش ایرانی دستباف
فرش ایرانی

قالیشویی طُرّه

کارشناسان پاسخگوی نیاز مشتری در قالیشویی طُرّه همواره آماده‌اند تا اطلاعات لازم را در موارد مختلف در اختیار مشتریان گرامی قرار دهند. برای کسب اطلاعات لازم می‌توانید با استفاده از بخش تماس با ما با کارشناسان ما مشورت کنید. برای سفارش اینترنتی شستشوی فرش خود، به بخش سفارش آنلاین رفته و فرم مربوط به آن را تکمیل کنید تا در اولین فرصت با شما تماس بگیریم. برای آگاهی از تعرفه‌های ما نیز می‌توانید به بخش تعرفه قالیشویی بروید.

منتظر نظرها و پیشنهادهای سازنده شما هستیم.

 

قالیشویی طُرّه
قالیشویی طُرّه

 

 

http://homeguides.sfgate.com/tell-persian-rug-valuable-73114.html

 

قالیشویی طره
قالیشویی طره

قالیشویی طره با پشتوانه سه نسل تجربه ،انواع خدمات قالیشویی ، مرمت فرش دستباف ،دارکشی ، لکه بـرداری و ارائه می نماید .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *