تعمیر ریشه فرش

دسته بندی ها
دسته‌ها
تعمیر- ریشه- فرش-قالیشویی-طره

ریشه فرش مهمترین قسمت فرش محسوب می شود که به مستحکم ماندن فرش کمک می کند و از پارگی و خرابی بافت های آن جلوگیری می کند، اما این ریشه بر اثر عوامل مختلفی دچار پوسیدگی و خرابی می شود که باید آن را ترمیم یا تعمیر کرد زیرا اگر تعمیر نشود باعث خرابی کل فرش می شود. تعمیر ریشه فرش با توجه به نوع فرش که دستباف است یا ماشینی توسط ماشین یا به روش دستی انجام می گیرد که هر دو روش باید توسط افراد متخصص انجام شود.

تعمیر ریشه فرش چیست؟

تعمیر ریشه فرش چیست؟

همانطور که میدانید فرش بر روی چله بافته می شود، یعنی الیاف در هم تنیده محکمی که گره های فرش بر روی آن زده می شود. زمانی که کار بافت فرش به اتمام می رسد این چله ها را کمی بالاتر از آخرین ردیف گره ها میبرند و در آخرین ردیف گره های فرش، آن را چند ردیف می بافند و محکم گره میزنند تا از تار و پود فرش محافظت کند و مانع از جدا شدن الیاف فرش شود. نام این قسمت از چله فرش که در دو سر فرش مشاهده می شود ریشه فرش است که نقش بسیار مهمی در سلامت لکه فرش دارد و در صورت خرابی و پوسیدگی آن ممکن است به کل بافت لکه بری فرش آسیب برسد. پس اگر ریشه فرش شما آسیب دیده است، قبل از خراب شدن کل فرش بهتر است به افرادی که کارشان ترمیم و تعمیرِ ریشهِ فرش است مراجعه کنید.

اکنون که متوجه شدید ریشه فرش چیست و چه وظیفه ای بر عهده دارد، به سراغ چیستی تعمیرِ ریشهِ فرش میرویم. تعمیرِ ریشهِ فرش یعنی بازسازی و نوسازی ریشه فرش پوسیده شده که توسط فرد متخصص انجام می شود. در تعمیر ریشه فرش از الیاف محکمی استفاده می کنند و آن را در آخرین ردیف گره های فرش محکم می کنند تا باعث منسجم شدن تار و پود فرش شود و از خرابی فرش جلوگیری کند به عبارت دیگر در این عمل از ابتدا برای فرش شما یک ریشه می بافند، گاهی بر روی ریشه قبلی و گاهی ریشه قبلی را جدا می کنند و ریشه جدید را در محل آن می بافند.

بنر - تماس با ما

تعمیر ریشه فرش در منزل

تعمیر ریشه فرش در منزل

تعمیر ریشه فرش حتما باید توسط افراد متخصص انجام شود زیرا اگر این کار توسط فرد غیر متخصص انجام شود ممکن است نتواند به درستی ریشه فرش را گره بزند یا نتواند آن را محکم کند و پس از گذشت مدتی  کوتاه فرش شما دچار پارگی شود، چون ریشه مذکور فقط یک ریشه ظاهری بوده و کار ریشه را انجام نمیداده است.

یکی از مکان هایی که میتوان متخصصین تعمیر ریشه فرش را در آنجا یافت، قالیشویی های معتبر هستند. اگر ریشه فرش شما دچار آسیب شده باشد می توانید زمانی که آن را برای شست و شو به قالیشویی میدهید از آنها بخواهید ریشه فرش شما را نیز ترمیم یا تعمیر کنند.

اما اگر قصد شست و شوی فرش را ندارید و فقط میخواهید ریشه آن را تعمیر کنید با قالیشویی هایی که خدمات تعمیر ریشه فرش در منزل را نیز انجام میدهند تماس بگیرید تا برای ترمیم و تعمیر آن به منزل شما بیایند.

البته باید این نکته را نیز متذکر شویم که  قبل از ترمیم و تعمیر ریشه فرش، فرش شما باید تمیز باشد یعنی اگر نیاز به شست و شو دارد باید شسته شود و اگر نیاز به شست و شو نداشته باشد فقط توسط جاروبرقی گرد و خاک آن باید به صورت کامل پاک  شود و سپس عملیات تعمیر ریشه فرش شروع می شود.

تعمیر- ریشه- فرش-قالیشویی-طره

قیمت تعمیر ریشه فرش

قیمت تعمیر ریشه فرش

تعمیر و ترمیم فرش دستباف قیمت های مختلفی دارد که با توجه به عوامل مختلفی این هزینه محاسبه می شود. مثلا اینکه آیا برای ترمیم، فرش خود را به قالیشویی میسپارید یا از ایشان تقاضا می کنید تا برای ترمیم و تعمیر فرش شما به منزل شما بیایند، همچنین هزینه آن به میزان خرابی ریشه فرش دستباف شما نیز بستگی دارد، و علاوه بر موارد گفته شده جنس و نوع فرش شما نیز در محاسبه قیمت مهم است و تاثیر خواهد گذاشت.

یکی دیگر از عوامل موثر در قیمت تعمیر ریشه فرش نوع ریشه ای است که برای فرش شما زده می شود، تعمیر ریشه فرش به دو نحو انجام می شود که در ادامه به هر دو نحوه آن اشاره خواهیم کرد، قیمت هر کدام از آنها نیز متفاوت است و پس از بررسی فرش توسط کارشناس می توان قیمت قالیشویی دقیق را مشخص کرد.

اما برای اطلاع تقریبی از قیمت آن میتوانید با قالیشویی طره تماس بگیرید و در صورت تمایل فرش آسیب دیده خود را برای ترمیم به متخصصین ما بسپارید تا در کمترین زمان فرش خود را سالم تحویل بگیرید.

ترمیم ریشه فرش چگونه است؟

ترمیم ریشه فرش چگونه است؟

ترمیم ریشه فرش نیز شبیه به تعمیر آن است یعنی برای ترمیم نیز همان عملیات تعمیر انجام می شود، با این تفاوت که برای ترمیم، ریشه فرش آسیب دیده را به صورت کامل جدا نمی کنند زیرا همانطور که از نام آن پیداست ترمیم زمانی اتفاق می افتد که ریشه فرش آسیب چندانی ندیده است اما در حال خراب شدن می باشد، در چنین زمانی ریشه فرش را ترمیم میکنند تا از خرابی آن جلوگیری کنند، یعنی با استفاده از ابزار گره های آن را محکم میکنند و یا در قسمت های پاره شده ریشه جدید میبافند.

اما در تعمیر، ریشه فرش به جایی رسیده است که نمی توان آن را ترمیم کرد به همین دلیل معمولا کل ریشه فرش را جدا میکنند و از ابتدا شروع به بافتن ریشه می کنند که مسلما به زمان بیشتری نیاز دارد.

ترمیم ریشه فرش را برخی از قالیشویی ها حتی اگر خود شما هم تقاضا نکنید انجام میدهند، شاید گاهی خود شما متوجه نباشید که ریشه فرش شما نیاز به ترمیم دارد اما کارکنان قالیشویی که فرش را برای شست و شو به آن سپرده اید متوجه این امر می شوند و اقدام به ترمیم آن می کنند. البته هر قالیشویی این کار را انجام نمیدهد و فقط قالیشویی هایی که در کار خود دقیق هستند و هدفشان کسب رضایت مشتری می باشد این کار را انجام میدهند مانند قالیشویی طره.

اما بهتر است خودتان زمانی که قصد دارید فرش را برای شست و شو به قالیشویی آنلاین بسپارید ابتدا تمام قسمت های آن را بررسی کنید تا اگر نیاز به ترمیم و تعمیر داشت، از ایشان تقاضا کنید تا آن قسمت را ترمیم کنند.

تعمیر- ریشه- فرش-قالیشویی-طره

مزایای تعمیر ریشه فرش

مزایای تعمیر ریشه فرش

همانطور که در ابتدای مقاله نیز گفته شد ریشه فرش به نوعی شیرازه فرش محسوب می شود که باعث منسجم شدن الیاف و بافت های فرش و در نتیجه سالم ماندن فرش می شود. اگر ریشه فرش شما پوسیده یا خراب شده باشد و آن را تعمیر نکنید پس از مدتی این ریشه خراب کارایی خود را از دست میدهد و دیگر مانند شیرازه عمل نمیکند، این باعث می شود الیاف و تار و پود فرش شما از هم جدا شوند و فاصله بگیرند و گاهی اوقات نیز الیافی که در قسمت زیرین ریشه قرار داشتند از فرش جدا می شوند که تمام این اتفاق ها باعث ایجاد پارگی بر روی فرش شما خواهد شد. زمانی که فرش شما پاره شود دیگر راهی ندارید جز اینکه یک فرش جدید خریداری کنید!

پس یکی از مزیت های تعمیر ریشه فرش که بسیار مهم است کاهش هزینه ها می باشد، یعنی اگر ریشه فرش خود را تعمیر کنید دیگر نیازی به خرید فرش جدید ندارید و این یعنی صرفه جویی در هزینه ها.

علاوه بر مزیت بالا برای تعمیر ریشه فرش میتوان مزایای زیر را نیز برشمرد:

. باعث زیبایی فرش شما می شود، به طور کلی یکی از ویژگی های ریشه فرش زیبا نشان دادن فرش است به همین دلیل امروزه فرش های ماشینی را با طرح های زیبا میبافند.

. در صورتی که ریشه فرش تعمیر نشود و باعث ایجاد پارگی در فرش شما شود، باید هزینه چند برابری صرف تعمیر پارگی فرش کنید. پس تعمیر ریشه فرش می تواند از صرف هزینه اضافی برای تعمیر پارگی فرش جلوگیری کند.

. باعث بیشتر شدن طول عمر فرش شما می شود

و مزیت های دیگر.

بنر - تماس با ما

نحوه تعمیر ریشه فرش

نحوه تعمیر ریشه فرش

تعمیر و ترمیم ریشه فرش با توجه به نوع فرش که ماشینی است یا دستباف متفاوت می باشد؛ تعمیر ریشه فرش ماشینی معمولا با ماشین و دستگاه انجام می شود و جنس نخ آن نیز با توجه به خواست مشتری و جنس نخ چله تعیین می شود. اما تعمیر ریشه فرش دستباف با توجه به اینکه فرش دستباف ایرانی یکی از گران قیمت ترین و نفیس ترین فرش ها است، توسط اساتید و متخصصان این رشته و به صورت دستی انجام می شود و نخ آن نیز معمولا از جنس ابریشم انتخاب می شود اما باز به جنس نخ چله بستگی دارد.

ریشه زنی فرش های دستباف همانطور که گفته شد توسط دست و به دو روش زیر انجام می شود:

  1. روش مغزی

در این روش ابتدا از یک قطعه چوب که تعدادی میخ بر روی آن زده شده است استفاده می شود، یعنی چیزی شبیه به قسمت بالایی دار قالی، سپس فرش را از قسمتی که ریشه آن خراب شده است روبروی این میله چوبی قرار میدهند و یک سر نخ را به میخ گره میزنند و سر دیگر نخ را نزدیک ریشه فرش می کنند و به واسطه یک نخ سوزن دار دیگر آن را از  داخل آخرین ردیف گره ها به فرش دستباف می دوزند، و دوباره سر آزاد نخ را به میخ گره میزنند، و این روش را چندین بار با یک میخ انجام میدهند و سپس سراغ میخ دوم میروند تا جایی که کل ریشه فرش دوخته شود. در نهایت نخ های گره خورده به میخ را قیچی میکنند.

 

  1. روش بطلمه

در این روش ابتدا فرش را روی سطح شیبدار قرار میدهند و سپس از یک سر فرش شروع میکنند به ریشه زنی تا سر دیگر، سپس از انتها شروع میکنند به ریشه زنی تا ابتدا، و این ردیف ها را آنقدر طی میکنند تا ریشه فرش محکم شود.

در این روش تعمیر ریشه فرش سوزن را چند ردیف پایینتر از آخرین ردیف فرش وارد میکنند و در نهایت کمی از قسمت بالایی فرش دستباف نیز جزو ریشه میشود.

البته روش های دیگری نیز برای تعمیر و ریشه زنی وجود دارد اما این دو از روش های پر کاربرد بودند، با توجه به اینکه نوع بافت فرش شما به چه شیوه ای است روش های ریشه زنی نیز مطابق با آن انجام می شود.( برای مطالعه بیشتر درباره رفو فرش)

تعمیر- ریشه- فرش-قالیشویی-طره

آموزش ریشه زنی فرش با دست

آموزش ریشه زنی فرش با دست

همانطور که در بالا به دو روش تعمیر ریشه فرش اشاره شد در اینجا نیز نحوه انجام این دو روش را آموزش میدهیم:

  1. آموزش ریشه زنی به روش مغزی

همانطور که گفته شد ابتدا به یک میله یا ستون چوبی نیاز دارید که باید تعدادی میخ با فواصل مناسب بر روی آن بکوبید، اندازه میخ باید نسبتا بزرگ باشد تا تقریبا یک سوم آن وارد چوب شود و دو سوم قسمت بالایی آن بیرون از چوب باشد. فرش را از سمتی که قرار است تعمیر کنید روبروی این میله قرار دهید، نخ چله متناسب با فرش خود را انتخاب کنید و یک سر آن را به میخ گره بزنید و سر دیگر آن را در آخرین ردیف گره های فرش قرار دهید و توسط یک نخ چله دیگر که به سر آن سوزن بزرگ وصل شده است این نخ را به فرش بدوزید و دوباره نخ را به همان میخ گره بزنید. این کار را تقریبا 4 الی 5 بار با یک میخ انجام دهید و سپس به سراغ میخ دوم برید و تا انتها همین روش را تکرار کنید و در نهایت تمام نخ چله ها را به وسیله قیچی از میخ جدا کنید. در نهایت ریشه فرش شما شبیه به تصویر پایین خواهد شد.

 

  1. آموزش ریشه زنی فرش به روش بطلمه

در روش بطلمه نیز ابتدا باید نخ چله مناسب با فرش خودتان را انتخاب کنید سپس یک سوزن بزرگ به آن وصل کنید به طوری که یک سر نخ از سر دیگر آن بلندتر باشد. سوزن را از چند ردیف پایینتر از آخرین ردیف وارد فرش کنید و آن را از سمت پشت فرش خارج کنید و دقیقا از محل خروج دوباره وارد فرش کنید و با فاصله ای مانند دوخت قبل سوزن را از  روی فرش خارج کنید، این روش را تا انتهای فرش انجام دهید و سپس از سمت انتهایی فرش شروع به تکرار کنید تا به ابتدای ریشه فرش برسید و این ردیف ها را تا آخر فرش تکرار کنید (یعنی تا آخرین ردیف گره ها).

مراحل گفته شده برای هر دو روش فقط در سخن ساده است اما برای انجام این روش ها حتما باید دوره های آموزش فرش بافی را گذرانده باشید در غیر این صورت فقط به کمک این چند سطر هیچ شخصی نمی تواند ریشه فرش تعمیر کند.

پس بهتر است تعمیر ریشه فرش خود را به دست متخصصین این رشته بسپارید و وقت خودتان را تلف نکنید. زیرا روش های ریشه زنی فرش بسیار پیچیده هستند مثلا همین روش بطلمه به چند طریق انجام می شود.( برای مطالعه بیشتر درباره دارکشی فرش )

قالیشویی طره در مناطق شهرک غرب، اقدسیه، تجریش، سعادت آباد، شمال تهران ،لواسان ، تهران ، نیاوران ، دولت ، لواسانات ، آماده خدمت رسانی می باشد.

وسایل لازم برای تعمیر ریشه فرش

وسایل لازم برای تعمیر ریشه فرش

نخ چله

نخ چله ای که برای ریشه زنی فرش مورد استفاده قرار می گیرد باید متناسب با نخ چله فرش باشد که معمولا می گویند باید کمی نازکتر از آن باشد.

نخ بطلمه

این نخ در قسمت انتهایی ریشه فرش و برای اتصال ریشه به نخ چله مورد استفاده قرار می گیرد که معمولا این نخ را از جنس ابریشم انتخاب می کنند.

سوزن

اندازه سوزن باید متناسب با ضخامت فرش دستباف پشمی انتخاب شود تا به راحتی وارد بافت های فرش شود.

قیچی

از قیچی برای بریدن نخ ها استفاده می کنند

دفتین

برای محکم کردن بافت های ریشه مورد استفاده قرار می گیرد

چاقوی قالی بافی

از این چاقو برای بریدن نخ ها پس از گره استفاده می شود

تعمیر- ریشه- فرش-قالیشویی-طره

بنر - تماس با ما

چرا ریشه فرش می پوسد:

عوامل مختلفی باعث پوسیدن ریشه فرش می شود از جمله؛ رطوبت، نور مستقیم آفتاب، روش های شست و شوی غلط، استفاده از مواد شوینده نامناسب. همچنین فرش یکی از وسایلی است که مدام روی آن رفت و آمد می شود و همین باعث می شود پس از مدتی ریشه پاک کردن لاک از روی فرش پوسیده شود.

البته اگر نخ ریشه از نوع مرغوب باشد و سایر شرایط نگهداری فرش نیز درست انجام شود کمتر اتفاق می افتد که ریشه فرش پوسیده و خراب شود.

روش های تعمیر ریشه فرش:

برای تعمیر ریشه فرش ماشینی معمولا از دستگاه و ماشین استفاده می شود و یا ریشه های آماده موجود در بازار را جایگزین ریشه خراب شده فرش می کنند و آن را محکم و منظم به گره های فرش میدوزند. اما تعمیر ریشه فرش دستباف کار تخصصی است که با روش های مختلفی مانند روش حلقه ای، گرده دار، توری، گیس بافت و روش های دیگر که با توجه به نوع بافت فرش شما یکی از این روش ها برای ریشه زنی انتخاب می شود.

مرمت ریشه فرش

مرمت ریشه فرش به نوعی ترمیم و تعمیر ریشه فرش می باشد که با توجه به میزان خرابی ریشه فرش این عمل را انجام میدهند؛ یعنی اگر میزان خرابی آن زیاد باشد آن را کامل قیچی می کنند و از ابتدا برای آن ریشه زنی می کنند، و اگر میزان خرابی آن کم باشد فقط همان قسمت خراب شده را مرمت و بازسازی می کنند.

قالیشویی در لواسان – قیمت شستن فرش 12 متری – قالیشویی سعادت آباد – نزدیکترین قالیشویی به من – قیمت شستشوی فرش – قیمت شستشوی فرش – قالیشویی شمال تهران – پاك كردن چسب از روي فرش دستباف – قالیشویی اقدسیه – فرش کثیف – خرید فرش دستباف – تخته كجي – قالیشویی آئین خراسان مشهد – پاك كردن لاك از روي فرش ماشینی

سوالات متداول تعمیر ریشه فرش

تعمیر ریشه فرش چیست؟

همانطور که میدانید فرش بر روی چله بافته می شود، یعنی الیاف در هم تنیده محکمی که گره های فرش بر روی آن زده می شود. زمانی که کار بافت فرش به اتمام می رسد این چله ها را کمی بالاتر از آخرین ردیف گره ها میبرند و در آخرین ردیف گره های فرش، آن را چند ردیف می بافند و محکم گره میزنند تا از تار و پود فرش محافظت کند و مانع از جدا شدن الیاف فرش شود.

تعمیر ریشه فرش در منزل به چه صورت است ؟

تعمیر ریشه فرش حتما باید توسط افراد متخصص انجام شود زیرا اگر این کار توسط فرد غیر متخصص انجام شود ممکن است نتواند به درستی ریشه فرش را گره بزند یا نتواند آن را محکم کند و پس از گذشت مدتی  کوتاه فرش شما دچار پارگی شود، چون ریشه مذکور فقط یک ریشه ظاهری بوده و کار ریشه را انجام نمیداده است.

ترمیم ریشه فرش چگونه است؟

ترمیم ریشه فرش نیز شبیه به تعمیر آن است یعنی برای ترمیم نیز همان عملیات تعمیر انجام می شود، با این تفاوت که برای ترمیم، ریشه فرش آسیب دیده را به صورت کامل جدا نمی کنند زیرا همانطور که از نام آن پیداست ترمیم زمانی اتفاق می افتد که ریشه فرش آسیب چندانی ندیده است اما در حال خراب شدن می باشد

قالیشویی طره
قالیشویی طره

قالیشویی طره با پشتوانه سه نسل تجربه ،انواع خدمات قالیشویی ، مرمت فرش دستباف ،دارکشی ، لکه بـرداری و ارائه می نماید .

یک پاسخ
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *