نکاتی در مورد لکه برداری فرش

دسته بندی ها
دسته‌ها
لکه - گیری - فرش - قالیشویی - طره

برخی از شیوه‌های عمومی لکه برداری فرش

برای لکه برداری فرش با توجه به نوع لکه و ابعاد آن، روش‌های متفاوتی وجود دارند که قالیشویی طُرّه در این مقاله خود به چند نکته در این مورد اشاره کرده است:

برای برداشتن لکه فرش ابتدا می‌توانید لکه‌هایی مانند لکه‌های خشک را که امکان برداشتنشان از روی فرش دستباف وجود دارد، با استفاده از قاشق بردارید و سپس محلولی از سرکه سفید، شامپو فرش و آب ولرم را روی آن بریزید. سپس، پارچه‌ای را به تینر یا الکل سفید آغشته کنید و بر روی لکه مالش دهید، به طوری که مواد لکه در آن حل شود و در انتها آن قسمت را با یک دستمال تمیز خشک و تمیز کنید.

برای حفظ سلامت و افزایش طول عمر فرش دستباف، بهتر است لکه‌ها را بلافاصله پس از ایجاد یا مشاهده آن‌ها از روی فرش پاک کنید. اما بسیاری از افراد چندان به لکه برداری خرید فرش دستباف اهمیت نمی‌دهند یا اطلاعات کافی در مورد اهمیت آن ندارند. برخی از نکات مهم در خصوص لکه برداری فرش نوع روش و مراحلی است که برای آن باید استفاده کنید تا بتوانید لکه را پیش از آن که به یک لکه ماندگار تبدیل شود، پاک کنید.

 

برخی از شیوه‌های عمومی لکه برداری فرش

بسیاری از کارشناسان فرش توصیه می‌کنند که برای لکه برداری فرش ترکیبی از حوله کاغذی و روزنامه را برای جذب لکه تازه استفاده کنید. علاوه بر این، قرار دادن مقداری روزنامه در زیر فرش ایده خوبی به نظر می‌آید. برای لکه برداری فرش هرگز قسمت لک شده را نمالید؛ زیرا این کار می‌تواند به الیاف فرش آسیب برساند و باعث می‌شود فرش به شدت در قسمت لکه بری فرش خیس شود و لکه قسمت‌های بیشتری از فرش را  آغشته کند. از وزن بدن خود نیز می‌توانید برای جذب لکه با استفاده از حوله کاغذی و روزنامه استفاده کنید؛ یعنی، حداقل یک یا دو دقیقه روی لکه بایستید. در صورت لزوم این روند را تکرار نمایید.

 

لکه - گیری - فرش - قالیشویی - طره

آماده‌سازی محلول برای لکه برداری فرش

برای لکه برداری فرش هرگز از مواد شیمیایی قوی استفاده نکنید. اگر لکه چای روی فرش در نتیجه ریختن یک محلول مایع مانند الکل یا رنگ غذا، آبگوشت و بستنی ایجاد شده است، محلولی شامل یک چهارم قاشق چای‌خوری سرکه سفید و ۳۲ اونس آب را با هم ترکیب کرده و از آن برای لکه برداری فرش استفاده نمایید. برای لکه‌های شدیدتر مانند شکلات، خون یا قهوه می‌توانید یک قاشق سوپ‌خوری محلول آمونیاک را در یک فنجان آب ترکیب و سپس استفاده کنید. محلول دیگری که کارشناسان فرش توصیه می‌کنند، استفاده از ترکیب یک بخش از سفیدکننده کلر در 5 بخش آب، برای زمانی است که فرش دستباف شما مدت طولانی‌تری رنگی شده است.

اجتناب از اشتباهات

اگر یک مرحله اشتباه را در لکه برداری فرش خود انجام دهید، باعث می‌شوید که لکه در فرش شما بنشیند و دائمی شود. شاید بزرگ‌ترین اشتباه شما استفاده از حرارت گرما برای خشک کردن لکه باشد. یک خشک‌کن قوی یا حتی بدتر یک ماشین شستشوی فرش حرفه‌ای لکه را قبل از این که به طور کامل از فرش خارج شود، خشک می‌کند. اشتباه بعدی مالش دادن لکه تازه است. البته هیچ اشتباهی بدتر از این نیست که لکه روی فرش را قبل هر اقدامی خشک نمایید.

 

لکه - گیری - فرش - قالیشویی - طره

قالیشویی طُرّه

قالیشویی طُرّه در این پست خود چند راه ساده برای لکه برداری فرش را برایتان توضیح داده است. انجام این کار در منزل کار چندان سختی نیست، اما در برخی موارد ممکن است به شستشوی حرفه‌ای فرش نیاز شود که دیگر از توان و امکانات شما خارج است. در چنین مواردی فقط یک شرکت قالیشویی فرش حرفه‌ای می‌تواند این کار را به‌خوبی انجام دهد. قالیشویی طُرّه آماده است تا انواع خدمات مربوط به فرش را برای مشتریان خود فراهم کند. برای آگاهی از خدماتی که ارائه می‌دهیم، به بخش خدمات مراجعه کنید. برای رزرو اینترنتی یک وقت قالیشویی می‌توانید به بخش سفارش آنلاین مراجعه کنید و برای مطلع شدن از قیمت خدمات ما بخش تعرفه قالیشویی را مشاهده کنید. در صورت نیاز به هر گونه مشاوره یا اطلاعات بیشتر می‌توانید با مراجعه به بخش تماس با ما با کارشناسان ما مشورت کنید.

لکه گیری فرش با توجه به نوع فرش که ماشینی است یا دستباف و ابریشم، با دو روش قلم زنی یا با استفاده از مواد شوینده انجام می شود. روش قلم زنی بیشتر روی فرش های ابریشم مورد استفاده قرار می گیرد که یک روش تخصصی است. اما ترفندهای دیگری نیز برای پاک کردن لکه فرش در منزل وجود دارند.

لکه گیری فرش چیست؟

لکه گیری فرش چیست؟

ریشه زنی فرش دستباف یکی از وسیله های پر مصرف ما ایرانی ها محسوب می شود به همین دلیل ممکن است در صورت سهل انگاری موادی بر روی آن ریخته شود، این ماده هر چیزی می تواند باشد مثلا افرادی که کار ساختمانی می کنند همیشه روی فرش خانه ایشان ردی از این مواد ساختمانی مانند سیمان، قیر و .. است. یا خانه هایی که بچه کوچک دارند همیشه روی فرش شان لکه های غذا و چربی و انواع خوراکی ها دیده می شود، بسیاری از این لکه ها با شستشوی فرش نیز از بین نمی رود به همین دلیل قالیشویی ها ابتدا  لکه گیری فرش را انجام می دهند و سپس فرش را مانند فرش های بدون لکه میشویند، که البته شما نیز میتوانید در خانه لکه گیری فرش انجام دهید حتی اگر قصد شستشوی فرش را ندارید.

لکه گیری فرش یعنی از بین بردن لکه ایجاد شده روی فرش با استفاده از مواد شوینده شیمیایی مخصوص دارکشی فرش دستباف و یا ترفندهای خانگی، که با توجه به نوع فرش و نوع لکه باید از مواد شوینده متفاوتی استفاده کرد تا به بافت و رنگ فرش آسیبی نرسد.

حداقل برای هر خانواده ای یکبار این اتفاق افتاده است که روی فرششان مواد مختلفی ریخته و باعث به وجود آمدن لک بر روی فرش شده است، پس تا آخر این مطلب همراه ما باشید تا ترفندهای پاک کردن انواع لکه فرش را به شما آموزش دهیم.

پاک کردن لکه فرش

پاک کردن لکه فرش

لکه گیری فرش یک اصطلاح قالیشویی است یعنی زمانی که در قیمت قالیشویی از روش های مختلف برای پاک کردن و از بین بردن لکه فرش استفاده می کنند به این عمل می گویند لکه گیری فرش، که گاهی با توجه به جنس فرش از یک روش بسیار تخصصی برای اینکار استفاده می کنند مثلا روش های قلم زنی، پس به طور کلی لکه گیری فرش استفاده از روش های تخصصی برای از بین بردن لکه به وجود آمده روی فرش است. اما امروزه این اصطلاح برای هر نوع پاک کردن لکه ای استفاده می شود مثلا زمانی که در منزل از روش های خانگی برای پاک کردن لکه استفاده می شود در اصل کار پاک کردن لکه اتفاق افتاده است اما بسیاری از افراد به اشتباه به آن لکه گیری فرش میگویند.

ما نیز در اینجا برای درک بهتر، این دو اصطلاح را هم معنا و هم سطح یکدیگر در نظر میگیریم و زیاد وارد بحث های تخصصی نمی شویم.

 

انواع لکه فرش

لکه های ایجاد شده بر روی فرش به انواع مختلفی تقسیم می شوند که با توجه به نوع آن باید لکه گیری فرش انجام شود پس قبل از آموزش ترفندهای پاک کردن لکه ابتدا به بررسی انواع لکه فرش می پردازیم؛

لکه ها به طور کلی به چند گروه عمده تقسیم می شوند که خود این گروه ها نیز شامل مواد مختلف هستند:

  1. لکه های به وجود آمده از جوهر

جوهر نوعی رنگ غلیظ است که در انواع خودکارها، قلم های خطاطی، روان نویس ها و حتی در چای و قهوه نیز موجود می باشد البته جوهر موجود در چای و قهوه نوعی جوهر طبیعی خوراکی است که در بسیاری از گیاه ها وجود دارد.

ماده ای که درون آن جوهر وجود دارد زمانی که بر روی فرش ریخته می شود حتی اگر خود ماده هم از روی فرش پاک شود لکه جوهر آن بر روی فرش باقی می ماند زیرا جوهر سریعا به بافت های فرش نفوذ می کند و با توجه به قابلیت رنگ دهی که دارد باعث می شود بافت های فرش رنگ بگیرند.

  1. رنگ ها

رنگ شامل هر نوع رنگی می شود از رنگ ساختمانی گرفته تا رنگ هایی که در نقاشی مورد استفاده قرار می گیرند و حتی لاک های ناخن و رنگ موها، این مواد زمانی که روی فرش می ریزند از همان ابتدا روی فرش خشک می شوند و پاک کردن آنها کار دشواری است. اما در صورت قدیمی شدن پاک کردن آنها دشوار تر هم می شود.

  1. چسب ها

چسب ها در ترکیبات خود موادی دارند که به سرعت در محل مورد نظر خشک می شوند و کندن آنها کار بسیار دشواری است یعنی خاصیت چسب چسبندگی است وگرنه اصلا قابل استفاده نبود به همین دلیل باید مراقب باشید که چسب روی فرش نریزد و حدالامکان در بیرون از منزل و یا ناحیه های خالی از فرش از چسب برای چسباندن اشیاء مختلف استفاده کنید. برخی از چسب های قوی به دلیل وجود مواد قوی در ترکیباتشان زمانی که روی فرش میریزند باعث ذوب شدن الیاف فرش می شوند که برای این موارد نمی توان از ترفندهای لکه گیری فرش استفاده کرد و باید فرش روفو شود.

  1. مواد خوراکی

مواد خوراکی نیز شامل هر نوع خوراکی می شود از غذاها گرفته تا انواع شکلات ها و … خوراکی ها خود به انواع مختلفی تقسیم می شوند که لکه گیری فرش در مواجه با هر کدام از آنها متفاوت است.

_ غذاها: غذاها هم به دلیل چرب بودن شان و هم به دلیل وجود ادویه های رنگ دار درونشان باعث ایجاد لک روی فرش می شوند، لکه چربی آنها اکثرا با شستشوی فرش از بین می رود اما لکه های رنگی آنها در صورتی که به الیاف فرش نفوذ کرده باشند ممکن است با شستشو هم پاک نشوند.

_ شکلات ها: شکلات ها نوع دیگری از مواد خوراکی هستند که اگر به صورت مایع باشند زمانی که روی فرش می ریزند کاکائوهای موجود درون آن به الیاف فرش رنگ میدهد و باعث ایجاد لک بر روی فرش میشود.

_ مواد غذایی شیرین: شربت ها، دسرها، انواع نوشابه ها و حتی غذاهای شیرین زمانی که روی فرش بریزند باعث ایجاد چسبندگی بر روی فرش میشوند که اگر این چسبندگی سطحی باشد با استفاده از دستمال خیس میتوان آن را پاک کرد اما اگر به الیاف فرش نفوذ کرده باشد ممکن است با دستمال خیس پاک نشود.

_ آدامس: آدامس یک خوراکی چسبنده است که به هرجایی که بچسبد کندن آن بسیار دشوار است و حتی پس از کندن از روی شیء مورد نظر باز هم تیکه های کوچک آن بر روی شیء باقی میماند.

 

  1. مصالح و مواد ساختمانی

مواد ساختمانی مانند گچ، سیمان، قیر و هر چیز دیگری ممکن است روی فرش ریخته شود و به فرش بچسبد که برخی از آنها مانند قیر حتی در صورت شستشوی فرش نیز از بین نمی روند.

پس تا اینجا با انواع لکه هایی که ممکن است روی فرش به وجود بیایند آشنا شدیم اکنون می خواهیم با ترفندهای لکه گیری فرش آشنا شویم.

لکه - گیری - فرش - قالیشویی - طره

قالیشویی طره در مناطق شهرک غرب، اقدسیه، تجریش، سعادت آباد، شمال تهران ،لواسان ، تهران ، نیاوران ، دولت ، لواسانات ، آماده خدمت رسانی می باشد.

روش های ساده لکه گیری فرش

روش های ساده لکه گیری فرش

اکنون که انواع لکه ها را شناختیم نوبت به آموزش راهکاری ساده برای پاک کردن انواع لکه ها می رسد، منظور از روش های ساده لکه گیری فرش استفاده از روش ها و مواد در دسترس می باشد. این ترفندها فقط بر روی برخی ماده ها اثر دارند و شاید بر روی هر لکه ای اثر نداشته باشند.

ماست؛

ماست یک ماده خوراکی همیشه در دسترس است و معمولا همیشه در یخچال حداقل یک قاشق ماست داریم، از ماست میتوان برای لکه گیری فرش استفاده کرد. ماست بر روی لکه چای و قهوه اثر میگذارد و باعث پاک شدن و از بین رفتن این نوع لکه ها می شود.

روش استفاده: یک قاشق ماست را روی لکه چای یا قهوه بریزید و اجازه دهید 7 الی 10 دقیقه روی لکه بماند و سپس آن را از روی فرش جمع کنید و با یک دستمال خیس روی فرش را تمیز کنید.

سرکه سفید؛

سرکه سفید نیز معمولا در تمام خانه ها یافت می شود و یک ماده ساده و در دسترس است. از سرکه سفید می توان برای پاک کردن لکه های روغنی مانند لکه غذا و همچنین برای پاک کردن لکه چای و قهوه استفاده کرد.

روش استفاده؛ مقداری سرکه سفید را روی یک دستمال بریزید و به وسیله دستمال کار لکه گیری فرش را انجام دهید و در نهایت یک دستمال خیس روی فرش بکشید.

جوش شیرین؛

جوش شیرین یک ماده پودری سفید رنگ است که در صورتی که آن را در خانه موجود ندارید می توانید از سوپرمارکت یا عطاری خریداری کنید. از این ماده می توان برای پاک کردن لکه های شکلات، شیر کاکائو و از این قبیل خوراکی هایی که درون آنها کاکائو وجود دارد استفاده کرد.

روش استفاده: مقداری جوش شیرین را با آب مخلوط کنید تا یک خمیر بدست بیاید سپس به واسطه یک دستمال یا یک مسواک خراب آن را روی فرش بزنید و سپس با انگشت بر روی خمیر ضربه بزنید و بعد از چند دقیقه آن را پاک کنید. حتما قبل از خشک شدن خمیر آن را پاک کنید تا دانه های جوش شیرین به داخل تار و پود فرش نفوذ نکند.

آب گازدار

آب گاز در تمام سوپر مارکت ها موجود است و قیمت چندانی هم ندارد پس می توان آن را هم یک ماده ساده و در دسترس برای لکه گیری فرش دانست. از این ماده می توان برای پاک کردن لکه شربت، آب میوه و از این قبیل خوراکی های رنگی استفاده کرد.

روش استفاده: مقداری از آب گازدار را درون یک آب پاش بریزید و آن را روی لکه مورد نظر اسپری کنید (البته در صورتی که فرش شما سفید یا کرمی است) و یا روی یک دستمال بریزید و بر روی لکه فرش بکشید. فقط دقت داشته باشید که از این ماده برای لکه گیری فرش های تیره و دستباف استفاده نکنید.

نمک؛

در میان مواد گفته شده نمک از ساده ترین و در دسترس ترین آنها است. از نمک می توان برای پاک کردن لکه مایعات مختلف استفاده کرد فقط باید در همان لحظه که ماده بر روی فرش میریزد روی آن نمک بریزید تا مانع از ایجاد لک روی فرش شود.

روش استفاده: هنگامی که یک ماده خوراکی مانند چای، قهوه و آبمیوه روی فرش میریزد ابتدا آن را با یک قاشق از روی فرش جمع کنید و سپس روی آن نمک بریزید

بنر - تماس با ما

لکه - گیری - فرش - قالیشویی - طره

انواع روش های لکه گیری فرش

انواع روش های لکه گیری فرش

علاوه بر مواد ذکر شده در بالا می توان از مواد دیگری نیز برای لکه گیری فرش در منزل استفاده کرد که هر کدام از آنها نیز برای پاک کردن یک یا چندین لکه مورد استفاده قرار می گیرد.

بوره؛

بوره یک ماده شبیه به جوش شیرین است که گاهی برای لکه گیری فرش نیز از آن استفاده می شود. از این ماده برای از بین بردن لکه چای، نوشابه، قهوه و از این قبیل مواد استفاده می شود.

روش مصرف: مقداری از بوره را با مقدار مشخصی آب مخلوط کنید تا خمیری بدست آید و خمیر را روی لکه مورد نظر بریزید و به وسیله انگشت روی آن ضربه بزنید و سپس آن را با یک دستمال مرطوب پاک کنید و در نهایت روی فرش دستمال خیس بکشید.

مواد استونی و تینر؛

زمانی که یک ماده رنگی مانند رنگ ساختمان، لاک، گواش روی فرش می ریزد چاره پاک کردن آنها از روی فرش استفاده از مواد استونی یا تینرهای ضعیف است.

روش مصرف: مقداری از ماده را روی یک دستمال بریزید و به مدت چند ثانیه روی لکه نگه دارید و بلافاصله روی آن دستمال خیس بکشید. فقط دقت کنید که حتما از تینرهای ضعیف استفاده کنید.

 

الکل؛

از الکل می توان برای پاک کردن لکه مواد رنگی مانند لاک و چسب ها نیز استفاده کرد، بهتر است الکل از نوع صنعتی و سفید باشد.

روش مصرف: یک دستمال را به الکل آغشته کنید و روی لکه مورد نظر بکشید، سپس یک دستمال خیس روی فرش بکشید، این روش لکه گیری فرش را تا زمان از بین رفتن کامل لکه تکرار کنید.

بنر - تماس با ما

لکه گیری فرش ماشینی

فرش های ماشینی از پر مصرف ترین فرش ها هستند که در انواع مختلف با تراکم های متفاوت در بازار موجود هستند این فرش ها با توجه به اینکه چندان حساس نیستند به راحتی می توان آنها را لکه گیری کرد و در نزدیکترین قالیشویی ها هم از مواد شوینده مخصوص فرش برای  پاک کردن لکه آنها استفاده می کنند و مانند فرش های ابریشم و دستباف از روش های خاص برای لکه گیری آنها استفاده نمی کنند.

شما هم در منزل می توانید از مواد ذکر شده در بالا یا مواد شوینده برای پاک کردن لکه فرش ماشینی خود استفاده کنید البته این ماده شوینده باید جزو مواد شوینده مخصوص فرش مانند شامپو فرش یا پودر لباسشویی باشد. که باید آن را با مقدار مشخصی آب مخلوط کنید و با یک دستمال بر روی لکه بکشید و در نهایت با یک دستمال خیس فرش را پاک کنید.

امروزه از بخارشو ها هم برای پاک کردن لکه فرش ماشینی استفاده می شود به این صورت که در محفظه آن ماده شوینده و آب  میریزند و سپس آن را بر روی فرش می کشند که به پاک کردن لکه فرش کمک می کند

لکه گیری فرش دستباف

فرش های دستباف به دو گروه معمولی و ابریشمی تقسیم می شوند که درباره فرش های ابریشمی و نحوه لکه گیری آنها در ادامه صحبت خواهیم کرد. اما برای لکه گیری فرش دستباف معمولی بهتر است آن را به قالیشویی بسپارید تا ایشان با توجه به نوع و جنس نخ های استفاده شده در فرش دستباف لکه به وجود آمده روی آن را پاک کنند.

برای پاک کردن لکه روی فرش دستباف در قالیشویی آنلاین ها یا از مواد شوینده مخصوص استفاده می کنند یا به وسیله قلم زنی که باید توسط هنرمندان و اساتید مخصوص این کار، انجام شود.

برای پاک کردن لکه فرش دستباف در منزل می توانید از ترکیب مواد شوینده و آب یا موادی مانند جوش شیرین، بوره، نمک که در بالا گفته شد، استفاده کنید اما باید با احتیاط از این مواد استفاده کنید زیرا رنگ فرش های دستباف حساس است و با کوچکترین ماده ای تغییر رنگ می دهند.

لکه - گیری - فرش - قالیشویی - طره

لکه گیری فرش ابریشم

فرش ابریشم با نخ ابریشم بافته می شود و نخ ابریشم نیز بسیار حساس است به همین دلیل توصیه می شود این فرش ها را  با آب داغ و مواد شوینده قوی نشویید حتی بسیاری از افراد توصیه می کنند هنگام پاک کردن گرد و غبار از روی این فرش ها نیز باید با احتیاط عمل کنید.

برای لکه گیری فرش ابریشم باید فورا پس از ریختن ماده، آن را از روی فرش جمع کنید تا به بافت های فرش نرسد، سپس می توانید از ترکیب آب گازدار و آب برای پاک کردن لکه آن استفاده کنید اما باید با احتیاط این کار را انجام دهید.

بهترین روش لکه گیری فرش ابریشم این است که آن را به قالیشویی مطمئن بسپارید تا با روش قلم زنی لکه ایجاد شده روی فرش شما را پاک کنند، بدون اینکه به فرش آسیبی برسد.

لکه گیری فرش سفید

فرش سفید با توجه به رنگی که دارد پس از ریختن هر نوع ماده ای فورا لک می شود، برای پاک کردن لکه فرش سفید می توانید از تمام موادی که در عناوین قبلی گفته شد استفاده کنید همچنین می توانید از ترکیب وایتکس و آب نیز برای پاک کردن لکه فرش سفید استفاده کنید فقط دقت کنید که مقدار وایتکس آن خیلی کم باشد، مثلا از ترکیب 1 به 7 استفاده کنید و پس از ترکیب هرگز آن را روی فرش اسپری نکنید بلکه روی یک پارچه بریزید و به وسیله پارچه لکه ایجاد شده را پاک کنید.

پاک کردن لاک – طره چیست – قالیشویی لواسان – ریختن شیر روی فرش – طره به چه معناست – پاك كردن قهوه از روي فرش – نکات مهم در خرید فرش ماشینی – پاک کردن لاک از روی فرش – پاك كردن لاك از روي فرش روشن – قالیشویی – تميز كردن فرش دستباف – قالیشویی خوب در تهران

سوالات متداول نکاتی در مورد لکه برداری فرش

لکه گیری فرش چیست؟

فرش یکی از وسیله های پر مصرف ما ایرانی ها محسوب می شود به همین دلیل ممکن است در صورت سهل انگاری موادی بر روی آن ریخته شود، این ماده هر چیزی می تواند باشد مثلا افرادی که کار ساختمانی می کنند همیشه روی فرش خانه ایشان ردی از این مواد ساختمانی مانند سیمان، قیر و .. است

پاک کردن لکه فرش چیست به چه صورت است ؟

لکه گیری فرش یک اصطلاح قالیشویی است یعنی زمانی که در قالیشویی از روش های مختلف برای پاک کردن و از بین بردن لکه فرش استفاده می کنند به این عمل می گویند لکه گیری فرش، که گاهی با توجه به جنس فرش از یک روش بسیار تخصصی برای اینکار استفاده می کنند مثلا روش های قلم زنی، پس به طور کلی لکه گیری فرش استفاده از روش های تخصصی برای از بین بردن لکه به وجود آمده روی فرش است.

انواع لکه فرش را نام ببرید ؟

  1. لکه های به وجود آمده از جوهر
  2. رنگ ها
  3. چسب ها
  4. مواد خوراکی

قالیشویی طره
قالیشویی طره

قالیشویی طره با پشتوانه سه نسل تجربه ،انواع خدمات قالیشویی ، مرمت فرش دستباف ،دارکشی ، لکه بـرداری و ارائه می نماید .

یک پاسخ
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *