مرمت فرش چیست و انواع آسیب‌های فرش کدم‌اند؟

دسته بندی ها
دسته‌ها
مرمت - فرش - قالیشویی - طره

قالیشویی طُرّه مجری انواع امور مربوط به فرش ماشینی و فرش دستباف از جمله خرید و فروش فرش، شستشوی فرش، لکه‌برداری و مرمت فرش و خدمات گسترده دیگر، در این مقاله مطالبی را در مورد مرمت فرش بیان کرده است. در مقالات دیگر خود اطلاعات بیشتری را در این زمینه بیان خواهیم کرد.

اطلاعاتی در مورد مرمت فرش

مرمت فرش در اصطلاح عمومی به معنای رفوگری، ترمیم و یا دوختن نقاط آسیب‌دیده فرش است. اما متخصصان این عرصه اعتقاد دیگری دارند: به نظر آن‌ها، مرمت فرش لزوماً رفوگری فرش نیست؛ بلکه به معنای مجموعه اقداماتی است که برای برطرف کردن و اصلاح هر گونه آسیب و صدمات ظاهری وارد شده به فرش انجام می‌شوند. بدین ترتیب، با توجه به دیدگاه بالا که توضیح دادیم، مرمت فرش برای رفع آسیب‌دیدگی فرش انجام می‌شود و یکی از مهم‌ترین اهداف این فرآیند آن است که محل آسیب‌دیدگی به گونه‌ای ترمیم شود که به‌آسانی مشخص نباشد؛ بنابراین، برای انجام این عمل، به تجربه و مهارت خاصی نیاز است و متخصصان این حرفه که در اصطلاح رفوگر نامیده می‌شوند، علاوه بر آشنایی کامل با شیوه‌های بافت قالی، باید بر شناخت مواد اولیه، رنگ کاربردی و طرح هر منطقه تسلط و آشنایی کافی داشته باشند.

انجام امور مربوط به مرمت فرش فقط مخصوص فرش‌های قدیمی نیست و ممکن است فرش‌هایی که به‌تازگی بافته شده‌اند نیز به مرمت و رفو نیاز داشته باشند؛ این عمل با ابزارهای تخصصی مانند قیچی مخصوص رفو، چاقوی خواب، قلاب رو، قلاب پشت، دفتین، موم، چارچوب و کیله انجام می‌شود.

 

مرمت - فرش - قالیشویی - طره

 

انواع آسیب‌های وارده شده به فرش

شیوه‌های انجام مرمت فرش بر اساس میزان صدمات موجود، با یکدیگر متفاوت هستند. آسیب‌هایی که به فرش وارد می‌شوند، بر اساس وسعت و شدت به سه گروه آسیب‌دیدگی کم (سطح سه)، آسیب‌دیدگی متوسط (سطح دو) و آسیب‌دیدگی شدید (سطح یک) تقسیم می‌شود. آسیب‌های سطح سه در بیشتر وقت‌ها صدمات جزئی و یا ظاهری فرش است که به‌آسانی و با هزینه‌ای پایین می‌توان آن‌ها را برطرف کرد. این آسیب‌ها شامل تغییر نخ‌های بخشی از فرش، تغییر رنگ ظاهری، کهنه کردن، رفع لکه‌های کوچک و یا برداشت رنگ بخشی از فرش است. اما فرش‌هایی که دچار آسیب‌های سطح دو شده‌اند، عیوب اساسی و بیشتری پیدا کرده‌اند.

برخی از این آسیب‌ها شامل ساییدگی، خوردن سطح فرش توسط بید، بیرون‌زدگی نخ چله از میان پرز فرش و سرنخ درفشی است. در صورت بروز این قبیل از آسیب‌ها، برای انجام مرمت فرش به دقت و هزینه بیشتری نیاز است. گروه دیگر با سطح درجه یک آسیب‌دیدگی به صدمات جدی‌تری از قبیل سوختگی، پارگی و پوسیدگی بخش از فرش اختصاص دارد. مرمت فرش در این گروه عموماً به سبب نیاز به هزینه و زمان بسیار، فقط بر روی قالی‌های نفیس و موزه‌ای انجام می‌شود.

مرمت - فرش - قالیشویی - طره

رفوگری فرش چیست و در چه مواردی استفاده می‌شود؟

فرش‌بافی هنر قدیمی و اصیل ایرانی است و فرش جزء جدایی‌ناپذیر همه خانه‌های ایرانی است. رفوگری فرش یکی از هنرهای قدیمی ایرانی است که همواره در کنار هنر فرش‌بافی و قالی‌بافی بوده است. اما شاید به دست آوردن اطلاعاتی در مورد رفوگری و مرمت فرش برایتان جالب باشد. منظور از رفوگری  بازآفرینی و ترمیم قسمت‌هایی از پارچه یا فرش است که دچار آسیب‌دیدگی، پوسیدگی و پارگی، سوختگی، بیدزدگی و غیره شده است.

ارزش و اهمیت رفوگری فرش وقتی مشخص می‌شود که فرش نفیس و با ارزشتان دچار آسیب‌دیدگی شود. در این زمان است که یک رفوگر فرش متخصص و قالیشویی باتجربه به کمک فرش می‌آید و با ترمیم و رفوی فرش آسیب‌دیده جانی دوباره به فرش می‌بخشد.

در مقالات دیگرمان به‌طور تخصصی‌تری به این زمینه مهم خواهیم پرداخت.

مرمت - فرش - قالیشویی - طره

 

قالیشویی طُرّه

قالیشویی طُرّه در این پست خود اطلاعاتی در مورد مرمت فرش را برایتان توضیح داده است. انجام برخی از امور مربوط به مرمت فرش در منزل کار چندان سختی نیست، اما در برخی موارد ممکن است به کارهای حرفه‌ای فرش نیاز شود که دیگر از توان و امکانات شما خارج است. در چنین مواردی فقط یک شرکت قالیشویی  و مرمت حرفه‌ای می‌تواند این کار را به‌خوبی انجام دهد. قالیشویی طُرّه آماده است تا انواع خدمات مربوط به فرش از جمله همین ترمیم فرش را برای مشتریان خود فراهم کند.

برای آگاهی از خدماتی که ارائه می‌دهیم، به بخش خدمات مراجعه کنید. برای رزرو اینترنتی یک وقت قالیشویی می‌توانید به بخش سفارش آنلاین مراجعه کنید و برای مطلع شدن از قیمت خدمات ما بخش تعرفه قالیشویی را مشاهده کنید. در صورت نیاز به هر گونه مشاوره یا اطلاعات بیشتر می‌توانید با مراجعه به بخش تماس با ما با کارشناسان ما مشورت کنید.

مرمت - فرش - قالیشویی - طره

قالیشویی طره
قالیشویی طره

قالیشویی طره با پشتوانه سه نسل تجربه ،انواع خدمات قالیشویی ، مرمت فرش دستباف ،دارکشی ، لکه بـرداری و ارائه می نماید .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *