توصیه‌هایی برای مراقبت از فرش دستباف – قسمت اول

دسته بندی ها
دسته‌ها
قالیچه ملایر

داشتن یک فرش دستباف در منزل، به‌ویژه اگر فرشی عتیقه یا قدیمی باشد، لذت زیادی دارد، اما مسئولیت آن هم کمی سنگین است. بهتر است که برای حفظ و مراقبت از وضعیت و ظاهر فرش خود بیشترین توان خود را به کار برید.

مالکان فرش دستباف درواقع باید خود را مالک حال حاضر فرش بدانند، یعنی یک نفر در مجموعه‌ای که از گذشته ادامه داشته و به آینده خواهد رسید. نگهداری شاید مهم‌ترین و ساده‌ترین قسمت مالکیت یک فرش است.

قالیشویی طُرّه در این مقاله چند قسمتی توصیه‌های مهمی را در خصوص تمیز کردن و مراقبت از فرش برایتان فراهم می‌کند، به‌هرحال، فراموش نکنید که برخی از فرش‌های ایرانی ممکن است شکننده باشند و از موادی ساخته شده باشند (برای مثال، ابریشم و برخی رنگ‌های خاص) که می‌توانند آسیب ببینند. اگر به‌خوبی نمی‌دانید که برای این کار به چه چیزهایی نیاز دارید، بهتر است آن را به یک کارشناس بسپارید. به هر صورت، فرش دستباف ایرانی و شرقی را باید حداقل یک بار در هر ده سال در یک شرکت قالیشویی حرفه‌ای بشویید تا گردوغباری که به عمق لایه‌های آن نفوذ کرده و با تمیز کردن سطحی – مثلاً با جاروبرقی – نمی‌توانید پاک کنید، از آن به‌خوبی شسته شود.

 

فرش دستباف
فرش دستباف

 

مراقبت هر روزه از فرش دستباف

 

فرش دستباف را باید به‌طور مرتب با یک جاروبرقی – فقط مکش –  تمیز کنید تا از انباشته شدن سنگ‌ریزه، شن و گردوغبار که ممکن است موجب آسیب زدن به فرش شود، جلوگیری کنید. علاوه بر این، فرش‌ها را باید گهگاه بچرخانید تا قسمت‌هایی از آن که ممکن است پوسیده باشند، صاف و  هموار شوند. با کشیدن جاروبرقی به پشت آن، می‌توانید گردوغبارش را پاک کنید.

تا جایی که امکان دارد هیچ وسیله سنگینی را روی فرش نگذارید. اگر در برخی قسمت‌ها مجبورید وسیله سنگینی را روی آن بگذارید، در زیر پایه‌های کوچک یا تیز تکه‌ای کارتن یا مقوا بگذارید. کفش‌ها یا صندل‌هایی که برای راه رفتن روی فرش استفاده می‌کنید باید تمیز باشند و از آن‌ها فقط برای رفت‌وآمد در منزل استفاده کنید.

 

فرش دستباف
فرش دستباف

 

رطوبت، گرما، نور شدید و مستقیم آفتاب

 

رطوبت می‌تواند به فرش دستباف شرقی به‌شدت آسیب برساند، زیرا از مواد طبیعی مانند پشم، کتان و یا ابریشم بافته می‌شوند و رطوبت می‌تواند آن‌ها را بپوساند.

حرارت شدید در یک فضای باز برای فرش دستباف ضرر دارد زیرا روغن‌های طبیعی موجود در پشم آن را خشک می‌کند و فرش ضعیف و شکننده می‌شود.

نور آفتاب مستقیم و بیش از حد می‌تواند پس از مدتی فرش را کمرنگ کند. با این که مقداری کمرنگ شدن در بیشتر وقت‌ها طبیعی و مطلوب است، مقدار زیاد آن می‌تواند ظاهر فرش دستباف را خراب کرده و به دلیل آسیب‌دیدگی پرزها عمرش را کوتاه‌تر کند. برای جلوگیری از این مورد، زمانی که از اتاق استفاده نمی‌کنید، پرده‌ها را پایین کشیده و جلوی تابش نور مستقیم آفتاب را بگیرید. به محل قرارگیری فرش دستباف خود توجه کنید، جای آن را گهگاه عوض کنید (فرش را بچرخانید) تا رنگ‌رفتگی آن در تمام قسمت‌ها یکسان شود.

با اجرای این توصیه‌ها، می‌توانید ظاهر و وضعیت فرش دستباف خود را به‌خوبی حفظ کنید.

 

مدلی از فرش دستباف
فرش دستباف

 

قالیشویی طُرّه

 

قالیشویی طُرّه مجری انواع خدمات مربوط به فرش ماشینی و دستباف از جمله شستشو، مرمت، رفوگری و غیره امیدوار است خواندن این مقاله برایتان مفید باشد و اطلاعات خوبی را کسب کرده باشید. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد فرش یا خدمات ما می‌توانید با استفاده از بخش تماس با ما با کارشناسان ما تماس بگیرید. منتظر نظرها و پیشنهادهای سازنده شما هستیم.

 

قالیشویی طُرّه
قالیشویی طُرّه

 

https://www.little-persia.com/rug-guides/rug-care

 

 

قالیشویی طره
قالیشویی طره

قالیشویی طره با پشتوانه سه نسل تجربه ،انواع خدمات قالیشویی ، مرمت فرش دستباف ،دارکشی ، لکه بـرداری و ارائه می نماید .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *