تاریخچه صنعت فرش

دسته بندی ها
دسته‌ها
از مدلهای فرش

در زمان‌های پیش، داشتن فرش سمبل غرور و منزلت بود و در کاخ‌ها و منازل ثروتمندان استفاده می‌شدند. آن زمان تصور می‌شد که نشانه‌ای از آراستگی و زیبایی است. در آن زمان، فرش‌ها فقط با دست بافته می‌شدند که برای بافت آن به نیروی انسانی نیاز بود و به همین دلیل بسیار گران بودند. با پیشرفت فناوری، نیروی انسان و درنتیجه، قیمت فرش کاهش یافت. امروزه در مکان‌هایی مانند منازل، اداره‌ها، هتل‌ها و فروشگاه‌ها و بسیاری مکان‌های دیگر از فرش‌ها استفاده می‌شود. فرش‌ها نقش مهمی را در آراستن مکانی که در آن پهن شده، ایفا می‌کنند، خواه در اتاق شما باشد، یا محل کارتان. آن‌ها باعث تمیزتر شدن هوای محیط و نیز زیباتر شدن آن قسمت می‌شوند.

تصویری از یک فرش تجاری
نمونه ای از یک فرش تجاری

زمانی که فناوری  هنوز پیشرفت زیادی نکرده بود، بافندگان و صنعتگران بسیاری برای بافت فرش‌ها به کار گرفته می‌شدند و از نخ‌های جوت و کنف هندی استفاده می‌شد. این صنعت بر پایه در دسترس بودن بافندگان ماهر، بودجه و نیز مواد خام موردنیاز آن استوار بود.

فرش‌ها، نماد فرهنگ و سنت هر منطقه هستند

فرش دستباف بسیار زیباست. آن‌ها فرهنگ و سنت منطقه‌ای را نشان می‌دهند که در آن بافته شده‌اند. برای مثال، فرش‌های افغانستان، نماینده فرهنگ افغان هستند، فرش‌های ایرانی میراث و یادگار گران‌بهای ایران را نشان می‌دهند و قالی‌های پاکستانی جلوه‌های زیبایی‌شناختی کشور پاکستان را نشان می‌دهند. فرش دستباف در کشورهایی مانند چین، افغانستان، هند، پاکستان، فرانسه، آمریکا، انگلستان، و روسیه بافته می‌شوند.

قالیچه لری
قالیچه لری

با پیشرفت علم و فناوری، دستگاه‌های جدیدی طراحی و ساخته شدند. صنعت فرش نیز در این میان پیشرفت زیادی کرد و دستگاه‌های جدیدی برای بافت فرش طراحی و ساخته شدند. با استفاده از این دستگاه‌ها، نیاز به نیروی انسانی کمتر شد و در مدت‌زمان کم، فرش‌های زیادی تولید شدند. این روند صنعتی سازی در اواخر دهه 1930 اتفاق افتاد. در این میان، دستگاه‌هایی برای تولید فرش و نیز برای طراحی آن‌ها طراحی و ساخته شدند. به‌آسانی فرش‌های بیشتری بافته شدند که نیازهای خریداران آن را برآورده می‌کردند. اولین فرش تولیدشده به روش ماشینی در سال 1877 و در آمریکا به بازار عرضه شد.

فرش دستباف پشمی
قالیچه نهاوند

بازار فرش ایرانی

فرش ایرانی هم از آن زمان تا به امروز شهرت زیادی را به دست آورده است. آن‌ها فرش‌های دستباف بسیار زیبایی هستند. این فرش‌ها به دلیل داشتن تقاضای زیاد به سرتاسر دنیا صادر می‌شوند. رکود اقتصادی در سال 2000 در کشورهای اروپایی، ژاپن و ایالات‌متحده بر بازار فرش‌های ایران تأثیر منفی گذاشت. در دو سال پس از آن، صادرات فرش‌های ایرانی تا حد 600 میلیون دلار کاهش یافت. فرش‌های هندی و پاکستانی نیز در این صنعت جایگاه خاصی دارند و به کشورهای آمریکا، انگلستان، فرانسه، ایتالیا، آلمان و امارات صادر می‌شدند.

یکی از مدلهای زیبای فرش
یکی از مدلهای زیبای فرش

پیشرفته‌ای فناوری و رکود اقتصادی هر دو بر نیروی کار این صنعت مهم یعنی کارگران، بافندگان و صنعتگران ماهر تأثیر می‌گذارند. سایر عواملی که موجب افت در این صنعت می‌شوند، در دسترس نبودن مواد خام، نبود کارگران ماهر، بودجه اندک و غیره هستند.

قالیشویی طُرّه

قالیشویی طُرّه مجری انواع خدمات مربوط به فرش ماشینی و دستباف از قبیل خرید و فروش، شستشو، مرمت و رفوی فرش و غیره در این مقاله اطلاعاتی را در مورد تاریخچه این صنعت مهم برایتان فراهم کرده است. برای کسب اطلاعات بیشتر می‌توانید با استفاده از بخش تماس با ما با کارشناسان ما تماس گرفته و با آن‌ها مشورت کنید. خدمات متنوع ما را می‌توانید در بخش خدمات مشاهده کنید. برای آگاهی از سایر موارد نیز می‌توانید به صفحه اول وب سایت ما مراجعه کنید.

منتظر دریافت نظرها و پیشنهادهای سازنده شما هستیم.

شرکت قالیشویی طره
قالیشویی طره

لینک مقاله منبع:

http://ezinearticles.com/?History-of-the-Carpet-Industry&id=5154834

قالیشویی طره
قالیشویی طره

قالیشویی طره با پشتوانه سه نسل تجربه ،انواع خدمات قالیشویی ، مرمت فرش دستباف ،دارکشی ، لکه بـرداری و ارائه می نماید .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *