لکه و بوی بد فرش و راه حل برطرف کردن آن ها

دسته بندی ها
دسته‌ها
علت بوی بد فرش- قالیشویی طره (3)

چرا لکه ها و بوهای فرش دوباره ظاهر می شوند و چگونه آن ها رابرطرف کنیم؟

تصور کنید ساعت های زیادی را صرف تمیز کردن فرش خود کرده اید، فرش خود را تمیز و درخشان مشاهده می کنید. اما بعد از چند روز متوجه می شوید که لکه ها و بوی نامطبوع دوباره ظاهر شده اند. این مشکل بسیار اذیت کننده است. این مشکل برای افرادی که فرش های خود را به قالیشویی های غیر مناسب می دهند نیز اتفاق می افتد. اگر به فکر چاره این مشکل هستید حتما تا انتهای مطلب همراه ما باشید.

دلایل ظاهر شدن بو و لکه های فرش

فرش ها در اثر عوامل مختلفی بوی ناخوشایندی به خود می گیرند. یکی دیگر از مشکلاتی که برای فرش ممکن است پیش بیاید، ظاهر شدن لکه روی آن است. در ادامه دلایل این دو مشکل را بررسی می کنیم.
• فرش های دستباف به دلیل به کار رفتن الیاف طبیعی در آن، ممکن است بوی نامطبوعی داشته باشند.
• فرش های ماشینی بعد از شستشو به دلیل جذب زیاد رطوبت، بوی ناخوشایندی به خود می گیرند. برخی افراد به این بو بسیار حساس هستند.
• خانواده هایی که فرزندان کوچک دارند معولا با مشکل باقی ماندن بوی ادرار بچه روی فرش مواجه می شوند.
• درصورتی که حیوان خانگی در منزل دارید، شاید تجربه کرده باشید که ادرار حیوانات، بوی بسیار نامطبوع و لکه روی فرش به جای می گذارد.

علت بوی بد فرش- قالیشویی طره

• زمانی که مقداری شیر روی فرش بریزد، باید سریعا پاک شود تا بو و لکه آن در فرش رسوخ نکند.
• یکی از شایع ترین دلایل ایجاد لکه روی فرش ها، ریختن چای و قهوه است. زمانی که مایعاتی همچون چای و قهوه بر روی فرش ریخته می شود باید فورا آن را پاک کنید، اگر این لکه کهنه شود، پاک کردن آن کار آسانی نخواهد بود.
• ریختن شمع روی فرش باعث ایجاد لکه هایی می شود که پاک کردن آن دشوار است اما غیر ممکن نیست.

علت بوی بد فرش- قالیشویی طره (1)

 

• باقی ماندن مواد شوینده و خشک نشدن کامل فرش باعث بوی نامطبوع فرش بعد از شستشو می شود.
• ریختن غذا و چربی روی هر سطحی باعث ایجاد لکه می شود، فرش نیز از این قاعده مستثنی نیست.
• افتادن سیگار روی فرش باعث بوجود آمدن لکه های کوچک و بوی نامطبوع در فرش می شود.
• اگر وایتکس روی فرش بریزد، رنگ الیاف فرش را به هم ریخته و علاوه بر ایجاد لکه، بوی ناخوش آن در فرش باقی می ماند.

اما سوال اصلی اینجاست که چرا لکه و بوی فرش حتی پس از شستشو مجدد بر می گردد. چه عواملی باعث بروز این مشکل می شود؟ برای حل این مسئله چه راه کارهایی وجود دارد؟

پاسخ این سوال را به دو بخش تقسیم می کنیم. بررسی دلایل و راه حل

1. بازگشت لکه های فرش
2. بوهای مکرر فرش

پس در ادامه همراه torrehrugباشید.

• لکه های مکرر فرش

زمانی که شما اقدام به شستشوی فرش خود می کنید یا آن را به قالیشویی می سپارید؛ لکه ها به خودی خود یا به دلیل فشار بیش از حدی که توسط دستگاه قالیشویی به فرش وارد می شود، عمیقا در فرش نفوذ می کنند. ماشین های قالی شویی معمولاً از آب زیادی برای تمیز کردن فرش استفاده می کنند، اما برخی دستگاه ها به اندازه کافی قدرتمند نیستند تا تمام آب را از فرش خارج کنند، بنابراین آب یا رطوبت در فرش باقی می ماند. در چنین حالتی ظاهر فرش بسیار تمیز به نظر می رسد اما لکه ها همچنان در پشت فرش باقی می مانند.

مشکل اصلی این است که با خشک شدن فرش، لکه به سمت الیاف فرش می رود. این گونه به نظر می رسد که لکه ها از بین رفته است اما پس از چند روز دوباره ظاهر می شوند. راه حل:

از یک قالیشویی حرفه ای برای شستشو و پاک کردن فرش های خود کمک بگیرید، که تضمین کند عمیق ترین لکه ها را از بین خواهد برد و لکه ها به جای ته نشین شدن کاملا از بین می روند.

دلیل دیگری که باعث می شود لکه های فرش دوباره ظاهر شوند، باقی ماندن مواد شوینده در آن است. این همان لکه اولیه نیست که دوباره ظاهر می شود؛ بلکه مواد شوینده ای که برای تمیز کردن فرش استفاده شده در فرش باقی مانده و باعث می شود کثیفی و گرد و غبار را به خود جذب کند و لکه های جدیدی بوجود آورد. راه حل:

در هنگام شست شوی فرش در خانه یا قالیشویی، باید دقت داشته باشید که از مواد شوینده مناسب و مقادیر درست برای پاک کردن لکه ها استفاده کنید، تا به جای اینکه فرش شما مستعد جذب بیشتر لکه ها و آلودگی شود، لکه ها را کامل از بین ببرید.

• بوهای مکرر فرش

بیشتر بوهای تکرار شونده فرش به دلیل ادرار حیوانات خانگی است. رفع کامل اثر ادرار حیوانات خانگی حتی پس از تمیز کردن فرش بسیار دشوار است و باعث ایجاد مکرر بوهای نامطبوع می شود. حیوانات خانگی معمولا بارها و بارها در یک نقطه فرش ادرار می کنند، این باعث تجمع ادرار و رطوبت در قسمت پشتی فرش می شود. وقتی این رطوبت به طور کامل خشک شد، ذرات بو همچنان باقی می مانند. استفاده از مواد شوینده ممکن است فرش شما را تمیز جلوه دهد و برای چند روز بوی آن را برطرف کند، اما این ذرات پر از بو در زیر فرش گیر می افتند و دوباره آزاد می شوند و در نتیجه باعث ایجاد بوی مکرر می شوند. راه حل:

برای برطرف کردن این مشکل باید فرش را به افراد متخصص بسپارید تا با روش های اصولی این ذرات و هر گونه باکتری در ادرار را حذف کنند و فرش های شما را بدون بو و بدون لک به شما تحویل دهد.

چگونه لکه و بوی بد فرش ها را از بین ببریم؟

پاک کردن لکه و آثار سوختگی از فرش

یکی از شدیدترین لکه های فرش، آثار سوختگی است. در یک شب عاشقانه شمعی روشن کرده اید و شمع به زمین می افتد. هنگام اتو کردن، اتو در داغ ترین حالت ممکن روی فرش می افتد. نشانه ی سوختگی آن از چند متر دورتر مشهود است. اگر برای رفع این لکه سوختگی به دنبال راه حل هستید، ما شما را راهنمایی می کنیم. اگر در اثر سوختگی نوک الیاف فرش سوخته است، شما به یک قیچی تیز و کوچک، ماده شوینده، آب و اسفنج نیاز دارید.

ابتدا به وسیله قیچی با دقت نوک الیافی که سوخته است را بچینید، توجه داشته باشید که با کوتاه کردن بیش از حد الیاف باعث بوجود آمدن ناهمواری در ارتفاع الیاف با نواحی مجاور نشوید. سپس اسفنج را در مخلوطی از مواد شوینده و آب فرو کنید، با اسفنج به آرامی روی محل ضربه بزنید. سپس با اسفنج دیگری که به

آب تمیز آغشته شده است، این کار را انجام دهید. این مراحل را تکرار کنید تا زمانی که احساس کنید جای سوختگی فرش کاملا از بین رفته است.
شما می توانید از یک کاغذ سنباده استفاده کنید و به آرامی روی محل سوختگی بکشید. سپس ذرات باقی مانده را با جاروبرقی بکشید. با این روش می توانید سوختگی های خفیف را برطرف کنید و هیچ لکه ای از سوختگی روی فرش باقی نگذارید.

پاک کردن لکه چای از فرش

درون یک ظرف نصف پیمانه سرکه سفید بریزید و نصف پیمانه آب به آن اضافه کنید و به خوبی مخلوط کنید. محلول بدست آمده را روی محل لکه بریزید و با پارجه ای تمیز به آرامی فرش را مالش دهید؛ پس از آن فرش را به خوبی با آب تمیز کنید.

رفع بوی ادرار بچه از فرش

برای رفع این بو در قسمتی که ادرار ریخته شده، مقداری جوش شیرین بریزید برای عملکر بهتر می توانید علاوه بر جوش شیرین، مقداری آرد ذرت نیز اضافه کنید. این ترکیب عالی برای رفع بو موثر خواهد بود. اجازه دهید این ترکیب یک شبانه روز روی محل باقی بماند سپس آن نقطه را با دقت و به طور کامل آبکشی و تمیز کنید.

از بین بردن بوی فرش پشمی

الیاف طبیعی در فرش های دستباف باعث ایجاد بوی بد در گلیم و فرش پشمی می شود. برای رهایی از این بو، در اکثر موارد استفاده از اسپری های خوشبوکننده، یا گیاهانی همچون اسطوخودوس موثر است. اما اگر بوی نامطبوع همچنان شما را آزار می دهد فرش را به طور کامل و با دقت بشویید تا بوی بد آن رفع شود.

رفع بو و لکه نفت از فرش

برای رهایی از بوی نفت، چند تکه لیمو ترش یا نارنج را روی محلی که نفت ریخته شده بگذارید و اجازه دهید چند دقیقه باقی بماند، سپس فرش را با آب و ریکا تمیز کنید. در انتها با کمک مواد شوینده لکه های باقی مانده را پاک کنید.

سخن آخر

فرش عضو ارزشمندی از منزل به حساب می آید، پاکیزگی و زیبایی آن اهمیت بسیار زیادی دارد. علاوه بر آن نحوه تمیز کردن فرش نیز بسیار مهم است. در این مطلب که توسط torrehrug تهیه شد، به شما توضیح دادیم که شست و شوی غیر صحیح باعث بروز مجدد لکه ها و بوهای فرش شما خواهد شد. بنابراین توصیه می شود برای نگهداری بهتر فرش ها، شستشوی آن را به قالیشویی خوب و حرفه ای بسپارید.

قالیشویی طره
قالیشویی طره

قالیشویی طره با پشتوانه سه نسل تجربه ،انواع خدمات قالیشویی ، مرمت فرش دستباف ،دارکشی ، لکه بـرداری و ارائه می نماید .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *