چگونه لکه ها را از مبلمان پاک کنیم، بدون توجه به نوع لکه و مواد

دسته بندی ها
دسته‌ها
چگونه لکه ها را از کاناپه پاک کنیم، بدون توجه به مواد - قالیشویی طره

از آنجا که مبلمان به عنوان کانون توجه در اتاق نشیمن شناخته میشود، حذف لکه از روی آن یک مهارت حیاتی است که باید نحوه انجام آن را بخوبی بلد باشید. راهنمایی‌هایی که برای حذف لکه از مبلمان یاد می‌گیرید، برای تمیز کردن فرش‌ها و پارچه‌های دیگری که در خانه دارید نیز قابل اجرا می‌باشند.

پس، برای مثال اگر سگ پوشیده از گل و لایی شما همین الان از روی مبل رد شده است یا یک لیوان آبمیوه قرمز رنگ در مهمانی شام گذشته شما روی مبلمان ریخته است، در ادامه تمامی مواردی که برای برطرف کردن اینگونه مشکلات وجود دارد برای شما آورده شده است. تا انتهای مقاله با ما همراه باشید.

چرا باید لکه های مبل را به سرعت پاک کنم؟

اول از همه، چرا لازم است هرچه سریعتر لکه‌های مبل را حذف کنیم؟ مهمترین مسئله این است که چرا باید هرچه زودتر واکنش نشان دهید وقتی که لکه‌ها رخ می‌دهند؟ هر چه مدت زمان حضور لکه بیشتر باشد، عمیق‌تر وارد الیاف مبل شما می‌شود و باعث می‌شود حذف آن مشکلتر شود. اگر می‌خواهید مبل خود را به حالت قبل از بروز لکه برگردانید، باید سریعاً به کمک روش‌های خودساخته زیر اقدام کنید.

آماده‌سازی برای حذف لکه‌ها از مبل

هر وقت امکانش باشد، همان لحظه که لکه بر روی مبل می‌افتد به آن توجه کنید. اگر لکه مرطوب است، با یک حوله خشک و جاذب، تمام مایعات ممکن را جذب کنید. اگر لکه از ماده جامدی مانند خاک یا موم باشد، صبر کنید تا خشک و سخت شود، سپس به آرامی تا جای ممکن مواد را با دست پاک کنید و سپس با جاروبرقی پودر و اضافات ریز را بردارید.

سپس، یک لحظه وقت بگذارید تا برچسب پارچه زیر پتوهایتان یا زیر مبل را بخوانید. برچسب مراقبت از پارچه شما یکی از چهار کد را شامل می‌شود که نشان‌دهنده ایمن‌ترین روش تمیز کردن است. در ادامه چگونگی تفسیر آنها را می‌آموزید.

W: کد W به این معنا است که می‌توانید از تمام محلول‌های مبتنی بر آب برای تمیز کردن این مبل استفاده کنید. بخار، بسیاری از شوینده‌های پارچه و ترکیبات آب و صابون ساخت خود بهترین نتیجه را دارند.

S :S به طور معمول به این معناست که پارچه مبل شما فقط برای شستشوی خشک مناسب است و فقط باید با یک شوینده مبتنی بر مذاب پاک شود. شما ممکن است در این مورد نیاز به یک محصول تجاری داشته باشید.

S/W: برای نقاط و لکه‌ها، می‌توان از شوینده‌های مبتنی بر آب استفاده کرد، اما برای تمیزکردن‌های عمیق فقط از شستشوی خشک استفاده کنید.

WASH: ساده‌ترین مورد این است که این پتوها و پوشش‌های مبل را می‌توانید در ماشین لباسشویی بگذارید. هنوز هم باید از یک تنظیم حساس و خشک کن استفاده کنید.

X: با این نوع روکار بیشتر مراقبت کنید. شما فقط باید لکه‌های خشک‌شده را با یک مکنده یا حوله خشک پاک کنید و با یک قالیشویی خوب در تهران برای تمیزکردن‌های عمیق صحبت کنید.

به یاد داشته باشید که همه پارچه‌ها متفاوت هستند. اگر برچسب پارچه هشداری ارائه دهد، با خشکشویی محله و یا قالیشویی در محل خود تماس بگیرید تا این مورد را چک کند. حتی اگر اولین لکه را برای شما انجام دهند، می‌توانند برای شستشوهای آینده مشورت دهند.

چگونه لکه ها را از مبلمان پاک کنیم - قالیشویی طره

چگونه لکه را از مبل یا پارچه‌ها حذف کنیم؟

یادگیری چگونگی تمیز کردن لکه روی مبل، کمی علم و استفاده از محصولات خانگی را می‌طلبد. در حالی که در بازار تعداد زیادی از شوینده‌های تجاری وجود دارد، زمان، وقتی که لکه دارید، بسیار ارزشمند است، بنابراین بسیاری از مواردی که در ادامه گفته می شود ایده‌آل هستند برای وقتی که در شرایط بحرانی هستید و نمی‌توانید به فروشگاه بروید.

1- صابون ظرف و آب

اگر برچسب پارچه‌پوشی شما عبارت “W” یا “S/W” را نشان دهد، ترفند صابون ظرف و آب کار خواهد کرد. صابون ظرف مخلوط، راه‌حل عالی برای بیشتر لکه‌های رایج غذا و خاک است. این محلول برای پاک کردن نقاط خاص روی مبل به اندازه کافی ملایم است و pH آن به اندازه کافی بالا است تا لکه‌های اساسی را شکست دهد.

چند قطره از مایع صابون سفید یا شفاف را به یک لیوان آب خنک اضافه کنید. از استفاده از صابون‌های رنگی که ممکن است دارای رنگزایی باشند که می‌تواند پارچه‌های حساس را لکه بزند، پرهیز کنید. یک حوله میکروفایبر را خیس کنید و منطقه را پاک کنید تا لکه را بپوشاند. با یک حوله خشک، زمینه را برای حذف رطوبت بپوشانید و از بخش شدن بیشتر لکه جلوگیری کنید. قبل از استفاده مجدد از فرش اجازه دهید کاملاً خشک شود.

چگونه لکه ها را از مبلمان پاک کنیم - قالیشویی طره

2- جوش شیرین

گاهی اوقات به چیزی بیشتر از حالت پایه نیاز داریم تا لکه‌های چرب را جذب کند. اگر غذا را بر روی مبل خود انداخته‌اید، مانند سیب‌زمینی سرخ شده، سس یا کره، اینجاست چه کاری باید انجام دهید.

  1. یک لایه از جوش شیرین را بر روی لکه بپاشید.
  2. بگذارید جوش شیرین حداقل ۲۰ دقیقه بماند تا آن لکه را جذب کند.
  3. جوش شیرین را جمع‌آوری کنید و فرآیند را تکرار کنید تا لکه از بین برود.
  4. اگر مبلمان شما اجازه استفاده از شوینده‌های مبتنی بر آب را داشته باشد، بقیه لکه را با صابون و آب پاک کنید.

3- سرکه و صابون ظرف

هنگام حذف لکه‌ها از مبل، ظرف سرکه و صابون ترکیب قوی ارائه می‌دهد. این روش برای مبلمانی است که می‌توانند از حلال‌های شوینده مبتنی بر آب استفاده کنند، و بر روی لکه‌هایی مانند قهوه، چای، میوه‌ها، آبمیوه، و شراب سرخ خوب کار می‌کند.

  1. مخلوطی از سه قسمت آب گرم و یک قسمت سرکه سفید را تهیه کنید
  2. محلول را روی لکه بریزید، اطمینان حاصل کنید که منطقه را غرق در محلول نکنید و لکه را پخش نکنید.
  3. پس از آنکه لکه محو می‌شود، با یک حوله آب معمولی ادامه دهید.
  4. با یک حوله خشک به منظور جذب آب، فرآیند را به پایان برسانید.

چگونه لکه ها را از مبلمان پاک کنیم - قالیشویی طره

4- یخ و آب سرد

اگر مبلمان شما نزدیک یک میز یا قفسه با چراغ مومی است که به آرامی آب میشود و می‌ریزد، قرار دارد، ممکن است با یک لکه ناخوشایند از موم مواجه شوید. موم نه تنها می‌تواند به بافت محصول نفوذ کند، بلکه ممکن است از خود لکه تیره و چربی بجا بگذارد. روشی برای خارج کردن موم از فرش یا مبل این است که آن را سفت کرده و دوباره ذوب کنید تا بتوانید آن را به طور ایمن حذف کنید.

اگر موم هنوز ذوب یا نرم است، یک پکیج یخ را که در یک حوله پیچیده شده است روی لکه قرار دهید تا آن را سفت کند. استفاده از آب یخی هم می‌تواند موثر باشد. موم سفت شده را با یک چاقوی کره جدا کنید. صابون ظرف، سرکه یا الکل اسانسی می‌تواند به باقیمانده لکه اهتمام کند.

5- آب اکسیژنه

اطمینان حاصل کنید که ابتدا آب اکسیژنه را بر روی یک قسمت پنهانی از مبلمان خود تست نقطه را انجام دهید، زیرا این محلول ممکن است برخی از پارچه‌های رنگی را سفید کند.

  1. نیم پیمانه صابون ظرف و یک پیمانه آب اکسیژنه را ترکیب کنید.
  2. به لکه بپاشید و سه دقیقه بگذارید.
  3. به آرامی جذب کنید و محلول را بردارید.

6- تمیزکاری با بخار

اگر مبلمان شما می‌تواند از آب استفاده کند، تمیزکاری با بخار یک گزینه عالی دیگر است. تمیزکننده‌های بخار یا بخارشوها اغلب از آب یا محلول‌های تمیزکننده بسیار ملایم برای شکستن و حذف لکه‌ها استفاده می‌کنند که معمولاً از دست‌کاری دستی موثرتر هستند.

دستورالعمل‌های موجود در دستگاه بخار خود را دنبال کنید تا منطقه‌ای که لکه دارد را پوشش دهید، همچنین در نظر داشته باشید که بقیه مبلمانتان را هم بروزرسانی کنید یک‌بار که لکه را حذف کردید.

چگونه لکه ها را از مبلمان پاک کنیم - قالیشویی طره

7- وودکا

وقتی می‌خواهید لکه‌ها را از مبلمان با برچسب “S/W” یا “S” حذف کنید، به استفاده از وودکا دست بزنید. وودکا به عنوان یک محلول حل کننده عمل می‌کند که می‌تواند لکه‌ها را شکسته و بدون باقی‌گذاری بو بخار شود. این یک گزینه عالی برای حذف لکه‌های چمن، شراب یا ادرار حیوانات خانگی است.

وودکا حتی می‌تواند با بازتاب از محلول بوی بد لکه، مبل شما را تازه کند. به یاد داشته باشید که فقط وودکای خالص مناسب است. قندها در وودکای طعم‌دار باقی می‌مانند و باقی‌مانده‌ای چسبناک و بوی بد را به جا می‌گذارند، بنابراین وودکای میوه‌ای را برای کوکتل‌هایتان نگه دارید.

این کارها را انجام دهید:

  1. وودکای بی‌رقیق را روی لکه بپاشید و چند ثانیه بگذارید.
  2. از یک حوله مرطوب و تمیز استفاده کنید تا بقیه لکه را جذب کنید.
  3. منطقه را به هوا بگذارید تا خشک شود یا با یک حوله خشک جذب کنید.

8- روغن زیتون و سرکه

روغن زیتون و سرکه یک ترکیب عالی برای سالاد‌ها و مبل چرمی شماست. روغن زیتون قادر است لکه‌های چربی را روی مبل چرمی شما شکسته کند، در حالی که سرکه به عنوان یک حلال عمل می‌کند بدون اینکه رنگ آن را آسیب بزند.

  1. یک قسمت سرکه سفید و سه قسمت روغن زیتون را در یک ظرف ترکیب کنید.
  2. مخلوط را روی لکه مبل چرمی بپاشید یا آن را با دستمال مرطوب پاک کنید.
  3. چند دقیقه بگذارید.
  4. با یک دستمال مرطوب آن را برسید.

نکاتی برای نگهداری مبل تمیز و بدون لکه

هر چند ما می‌خواهیم از ریختن‌ها، پاشیدن‌ها و لکه‌های حیوانات خانگی جلوگیری کنیم، اما اغلب این موارد در دست ما نیست. اگر نمی‌خواهید به دوران پوشش‌های پلاستیکی مبلمان بازگردید، اینجا چند گزینه برای امتحان و استفاده وجود دارد.

استفاده از اسپری‌های محافظتی برای پارچه‌ها

شما محصولات متنوعی از محافظت از پارچه را در بازار خواهید یافت که می‌توانید آنها را بر روی برخی از جنس‌های مبلمان پاشید تا در برابر لکه‌ها محافظت کنید. این محصولات یک حفاظت نازک بین پارچه مبل و مایعاتی که لکه‌ها را ایجاد می‌کنند، فراهم می‌کنند.

سریعاً لکه‌ها را پاک کنید

یکی از بهترین راه‌ها برای ساده‌تر کردن حذف لکه از مبل، از بین بردن لکه‌ها در ابتدای رخداد آنها است. هر هفته یک‌بار مبل خود را بررسی کنید در حالی که بخش دیگر خانه‌تان را تمیز می‌کنید. با جارو برقی بر روی پتوها بروید و هر نقطه‌ی چسبناک یا بوی عجیبی را فوراً بررسی کنید.

استفاده از پوشش حیوانات خانگی

اگر می‌دانید روز بارانی در پیش‌ است و سگ شما ناچاراً از طریق گل رفته، پوشش مخصوص حیوانات خانگی روی مبل خود قرار دهید. به این ترتیب، می‌توانید سگ خود را خوشحال نگه دارید و مبل خود را بدون لکه حفظ کنید.

تفاوت بین روش‌های خانگی و استفاده از خدمات قالیشویی  مبل شویی حرفه‌ای برای حذف لکه‌ها از مبل

به دلیل حساسیت زمانی در حذف لکه‌ها از مبل خود، روش خانگی به عنوان گام اول ارزش یک آزمایش را دارد. با این حال، اگر لکه بسیار مقاوم باشد یا اگر نشانه “X” را بر روی برچسب خود داشته باشید، بهتر است با یک متخصص شستشوی مبل و قالیشویی محلی تماس بگیرید.

پرسش‌های متداول

آیا لکه‌ها از مبلمان حذف می‌شوند؟

لکه‌ها می‌توانند با پاک کردن نقاط آنها با محلول مناسب حذف شوند. برای پیدا کردن محلول مناسب برای پاک کردن نقاط، برچسب پارچه‌پوشش زیر پتوها یا زیر مبل خود را بررسی کنید. در برخی موارد، همچنین ممکن است پارچه‌پوشش‌ها را بردارید و آنها را در ماشین لباسشویی با یک چرخه ملایم بشویید.

قالیشویی طره
قالیشویی طره

قالیشویی طره با پشتوانه سه نسل تجربه ،انواع خدمات قالیشویی ، مرمت فرش دستباف ،دارکشی ، لکه بـرداری و ارائه می نماید .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *