نکات مهم در لکه برداری فرش و مراقبت از آن

دسته بندی ها
دسته‌ها
لکه برداری فرش ماشینی

اگر شما هم در حال نظافت منزل و اثاث آن هستید و متوجه می‌شوید که فرشتان لکه گرفته است و یا می‌خواهید فرش خود را بشویید، با ما در این مطلب از وب‌سایت قالیشویی طُرّه همراه باشید. در این مقاله اطلاعاتی را در مورد لکه برداری فرش و شستشوی آن بیان کرده‌ایم.

 تمیز کردن فرش

استفاده از جاروی دستی برای تمیز کردن فرش گزینه مناسبی است. برای استفاده از جاروبرقی، اگر می‌خواهید به فرش‌هایتان آسیبی نرسد، بهتر است از آن با دور خیلی تند و همچنین از جارو با برس چرخ‌دنده‌ای استفاده نکنید.

پاک کردن لکه چای از روی فرش
لکه برداری فرش

نور آفتاب و فرش

هیچ‌وقت فرش را به‌طور مداوم در جهت نور آفتاب مستقیم شدید قرار ندهید. برای جلوگیری از تابیدن نور شدید، بهتر است از پرده ضخیم یا کرکره استفاده کنید.

استفاده از پرده و کرکره برای مراقبت از فرش در برابر نور آفتاب
استفاده از پرده و کرکره برای مراقبت از فرش در برابر نور آفتاب

سایش فرش‌ها در خانه

برای آن که فرش‌هایتان سائیده و پاره نشوند، توصیه می‌کنیم هر چند وقت یکبار فرش را بچرخانید  تا به یک اندازه پا خورده و در معرض سایش قرار گیرد. اگر مجبور هستید قسمتی از فرش را زیر درهای اتاق‌ها قرار دهید، می‌توانید درب را طوری تنظیم کنید که هنگام چرخش با فرش تماس نداشته باشد.

حرکت فرش

در برخی موارد، فرش‌هایی که در روی موکت‌های صاف یا سنگ و موزاییک و سرامیک کف اتاق پهن شده‌اند، به دلیل پا خوردن حرکت می‌کنند. برای جلوگیری از این مورد می‌توانید از آسترهای اسفنج مانند یا شبکه‌های توری از جنس (پی‌وی‌سی) نرم استفاده کنید. اما توجه داشته باشید که این آسترها باید از ابعاد فرش کوچک‌تر باشند.

پاک کردن لکه خون از روی فرش
لکه برداری فرش

تمیز کردن و لکه برداری فرش در حین خانه‌تکانی

در این قسمت چند ترفند ساده برای لکه برداری فرش برایتان آماده کرده‌ایم. البته در مقالات دیگر خود به‌طور تخصصی‌تر به لکه برداری فرش پرداخته‌ایم که برای یافتن اطلاعات بیشتر می‌توانید به آن‌ها مراجعه کنید.

لکه آدامس و شمع را با یخ سفت کنید. سپس با احتیاط و با کمک یک کاردک آن را از سطح فرش جدا کنید .

برداشتن لکه آدامس روی فرش
لکه آدامس روی فرش

لکه جوهر معمولی (دوات) را با کمی ماست مخلوط کنید و جمع کنید. این کار را چند نوبت انجام دهید تا جوهر به‌طور کامل جذب ماست شود.

لکه جوهر روی فرش
لکه جوهر روی فرش

آب‌میوه، چای، شیر، شکلات و قهوه را با آب نیمه گرم و صابون و یا شامپو تمیز کنید.

مایعات شیرین (شربت ، چای شیرین و غیره) پوسیدگی فرش را تسریع می‌کنند. اگر این مایعات روی فرش ریخته شدند، به‌سرعت آن‌ها را پاک کنید.

برای زدودن اثرات روغنی و چربی و واکس از صابون و سرکه سفید و پاک‌کننده‌های خنثی استفاده کنید.

شیوه های پاک کردن لکه واکس کفش از روی فرش
پاک کردن لکه واکس کفش از روی فرش

اثرات خون و تخم‌مرغ با محلول نمک، و لکه صابون و سرکه سفید با آب نیمه گرم پاک می‌شوند.

لکه خون روی فرش
لکه خون روی فرش

روغن ریخته شده را ابتدا با قاشق جمع کنید. سپس یک تکه پارچه سفید را روی قسمت لک شده بگذارید و روی آن را با اتوی نیمه گرم اتو کنید، روغن موجود در جسم فرش جذب پارچه سفید خواهد شد .

برای زدودن دوده، به‌ویژه بر روی موکت تیره‌رنگ، روی لکه نمک بپاشید.

در مواردی که احساس کردید لکه برداری فرش کار شما نیست، بهتر است آن را به قالیشویی حرفه‌ای بسپارید.

نکاتی در مورد لکه برداری فرش
لکه برداری فرش

شستشوی فرش

توصیه می‌کنیم شستشوی فرش را به شرکت‌های معتبر قالیشویی بسپارید. قبل از شستشو گردوخاک از فرش زدوده شود. از شامپوی مخصوص فرش استفاده کنید.

شرکت قالیشویی فرش
شستشوی فرش

خشک کردن فرش

پس از شستشو، فرش را روی داربست‌های مخصوص، در زیر نور ملایم آفتاب پهن کنید؛ به‌طوری‌که هوا در اطراف آن کاملاً جریان داشته باشد .

از آویزان کردن فرش یا پهن کردن آن بر روی چمن یا استفاده از نور تند و سوزاننده آفتاب برای خشک کردن فرش خودداری کنید.

استفاده از حرارت مستقیم وسایل حرارتی چون بخاری، شومینه، رادیاتور و غیره برای  خشک کردن فرش، به فرش صدمه می‌رساند .

برای خشک کردن رطوبت قسمتی از فرش، با استفاده از اسفنج، حوله و یا پارچه پنبه‌ای، آب را جذب کرده و سپس قسمت مرطوب را در مقابل آفتاب ملایم قرار دهید و یا با حرارت ملایم سشوار دستی، از پشت و روی فرش خشک کنید.

قالیشویی طُرّه
قالیشویی طُرّه

قالیشویی طُرّه

قالیشویی طُرّه در این پست خود اطلاعاتی در مورد لکه برداری فرش را برایتان توضیح داده است. انجام این کار در منزل کار چندان سختی نیست، اما در برخی موارد ممکن است به شستشوی حرفه‌ای فرش نیاز شود که دیگر از توان و امکانات شما خارج است. در چنین مواردی فقط یک شرکت قالیشویی فرش حرفه‌ای می‌تواند این کار را به‌خوبی انجام دهد. قالیشویی طُرّه آماده است تا انواع خدمات مربوط به فرش را برای مشتریان خود فراهم کند. برای آگاهی از خدماتی که ارائه می‌دهیم، به بخش خدمات مراجعه کنید. برای رزرو اینترنتی یک وقت قالیشویی می‌توانید به بخش سفارش آنلاین مراجعه کنید و برای مطلع شدن از قیمت خدمات ما بخش تعرفه قالیشویی را مشاهده کنید. در صورت نیاز به هر گونه مشاوره یا اطلاعات بیشتر می‌توانید با مراجعه به بخش تماس با ما با کارشناسان ما مشورت کنید.

قالیشویی طُرّه
قالیشویی طره
قالیشویی طره

قالیشویی طره با پشتوانه سه نسل تجربه ،انواع خدمات قالیشویی ، مرمت فرش دستباف ،دارکشی ، لکه بـرداری و ارائه می نماید .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *