نحوه مراقبت از فرش دستباف پشمی

دسته بندی ها
دسته‌ها
فرش دستباف

اگر در منزل خود چند فرش دستباف دارید، احتمال دارد که حداقل یکی از آن‌ها فرش دستباف پشمی باشد. ممکن است این فرش را به این دلیل خریده‌اید که نرم و راحت است که این دلیلی قابل‌درک است. اما این نوع فرش بسیار مناسب و به‌دردبخور است: الیاف آن طبیعی هستند، از منابع سازگار با محیط‌زیست و تجدید پذیر تهیه شده‌اند و حساسیت‌زا هم نیستند، باکتری‌ها و مایت‌های گردوغبار را هم به‌طور طبیعی از بین می‌برند. سطح این مدل فرش لغزنده نیست و به همین دلیل افراد روی آن سر نخورده و به هم برخورد نمی‌کنند و به‌طور طبیعی در برابر آتش مقاوم‌اند. پشم هم قوی است، در نظر بگیرید که چطور گوسفندان را در تمام طول سال در برابر انواع عناصر طبیعی مانند سرما و غیره محافظت می‌کند.

پشم هم صبور است و هم مهر مهربان، حسادت نمی‌کند و لاف هم نمی‌زند. تمیز کردن آن‌هم بسیار ساده است.

البته، شما این قضیه را زمانی که لباسی پشمی را شسته‌اید، به‌خوبی درک کرده‌اید؛ بنابراین، ما در اینجا سخنانی از رایان تانسی مالک مشترک Homestead Seattle فروشنده فرش‌ها (و اثاثیه) قدیمی در مورد بهترین راه برای مراقبت و تمیز کردن یک فرش دستباف پشمی آورده‌ایم. توصیه‌های او را در این بخش آورده‌ایم:

 

تصویری از یک فرش دستباف
فرش دستباف

 

بالشتک

 

نه‌تنها باعث می‌شود فرش دستباف پیچ‌وتاب کمتری پیدا کند (و جلوی سرخوردن آن در اطراف را می‌گیرد)، استفاده از یک پد فرش مانند ضربه‌گیری بین فرش دستباف و کف اتاق عمل خواهد کرد و نمی‌گذارد به این زودی پوسیده شود. برای فرش خود که کرک و پرز بلندی دارند، یک پد فومی باریک یا برای فرش‌های نازک‌تر هم یک پد مناسب انتخاب کنید.

 

فرش دستباف خود را به‌طور متناوب بچرخانید

 

برایان توصیه می‌کند که اگر فرش دستباف در محلی پر رفت‌وآمد قرار دارد، مانند بین مبل‌ها یا درست جایی که از تختخواب خود بیرون می‌آیید، بهتر است آن را به‌طور متناسب بچرخانید تا الگوی پوسیدگی آن در تمام سطحش پراکنده شود و اگر در منزل خود به‌اندازه کافی فرش دستباف دارید، به‌طور مرتب جایشان را با هم عوض کنید.

 

روی فرش دستباف به‌طور مرتب جاروبرقی بکشید

 

جاروبرقی کشیدن مکرر با قدرت کم – در مقابل قدرت زیاد که باید مراقب باشید بر فرش دستباف دوست‌داشتنی خود تحمیل نکنید – بهترین راه برای تمیز نگه‌داشتن و مراقبت از فرش دستباف است. بهتر است دستگاه خود را در حالتی که برس چرخان ندارد استفاده کنید تا به‌اندازه کافی نرم شود.

 

نمونه ای از فرش دستباف
فرش دستباف

 

ضربه زدن

 

توصیه می‌کنیم که یک بار در هر سال فرش دستباف خود را از جایی آویزان کرده و به پشت آن ضربه بزنید تا گردوغبارش خارج شود. اگر به‌طور مرتب روی آن جاروبرقی بکشید، می‌توانید این کار را با فاصله زمانی بیشتر هم انجام دهید. اما هرگاه زمان انجام این کار رسید، بهتر است در بیرون از خانه انجامش دهید. برای این کار می‌توانید از یک دستگاه ضربه زنی استفاده کنید که به‌خوبی برای این منظور طراحی شده است یا قسمت تمیز یک جارو.

تمیز کردن نقطه‌ای

 

بسیاری از فرش‌های دستباف قدیمی با استفاده از رنگینه‌های گیاهی رنگ شده‌اند، به این معنا که در صورت استفاده از صابون ممکن است رنگ پس دهند؛ بنابراین، ابتدا قسمت کوچکی از آن را (ترجیحاً از زیر آن) با محلولی که انتخاب کرده‌اید، تست کنید. برایان توصیه می‌کند که از مواد شیمیایی خشن در فرش دستباف استفاده نکنید. اگر پس از این شستن آزمایشی فرش رنگ پس داد، به شستشو با آب اکتفا کنید.

این مورد برای لکه‌های احتمالی نیز صدق می‌کند: پارچه کهنه‌ای را در محلول وارد کنید و از آن برای پاک کردن لکه استفاده کنید، تا جایی که به‌طور کامل محو شود یا کمتر شود.

 

گوشه ای از یک فرش دستباف
گوشه ای از یک فرش دستباف

 

برای شستشوی کامل بهتر است فرش را به شرکت قالیشویی حرفه‌ای بسپارید

 

همان‌طور که برایان توضیح می‌دهد، در یک شرکت قالیشویی حرفه‌ای، فرش دستباف شما را در ظرفی از آب سرد قرار می‌دهند و مقداری هم مواد شوینده ملایم به آن اضافه می‌کنند و همان‌طور که توصیه می‌کند این محیط کاری را به هیچ وجه در منزل ایجاد نکنید، خودش این کار را انجام داده است. او پس از مشاهده رد گل بر روی فرش دستباف موردعلاقه خود ناگهان شوکه شد و سپس آن را از جایی آویزان کرد و با آب سرد روی آن گرفت و صبر کرد در جایی گرم و سایه‌دار خشک شود و سپس آن را به خانه برد. این برای برایان کاری موفقیت‌آمیز بود. اما شما باید این کار را با مسئولیت خود انجام دهید!

 

قالیشویی طُرّه

قالیشویی طُرّه ارائه دهنده انوع خدمات شستشوی فرش ماشینی و دستباف یکی از قالیشویی‌های برجسته شهر تهران است که انواع خدمات مربوط به فرش ماشینی و دستباف در آن برای مشتریان عزیز ارائه می شوند، از جمله شستشوی فرش و حتی مرمت و رفوی انواع فرش دستباف و ماشینی. برای سهولت در کار شما مشتریان گرامی، بخش سفارش آنلاین را برایتان ایجاد کرده‌ایم که می‌توانید به آن بخش رفته و فرم مربوط را تکمیل کنید تا در اولین فرصت با شما تماس بگیریم. برای آگاهی از تعرفه‌های ما نیز می‌توانید به بخش تعرفه قالیشویی مراجعه کنید.

 

مدلی از فرش دستباف
فرش دستباف

لینک مقاله منبع:

https://food52.com/blog/19226-how-to-care-for-a-wool-rug-so-it-lasts-and-lasts

 

قالیشویی طره
قالیشویی طره

قالیشویی طره با پشتوانه سه نسل تجربه ،انواع خدمات قالیشویی ، مرمت فرش دستباف ،دارکشی ، لکه بـرداری و ارائه می نماید .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *