علت تغییر رنگ فرش چیست؟

دسته بندی ها
دسته‌ها
چرا فرش دو رنگ میشه - قالیشویی طره

آیا اتفاقی رنگ فرش شما را از بین برده و شما علاقه‌مند به رفع آن هستید؟ آیا از وجود فرش‌های رنگ‌پریده در نقاط مختلف خانه‌تان خسته شده‌اید؟ به جای تعویض کردن سریع فرش، کمی صبر کنید چرا که چندین گزینه برای رفع رنگ‌پریدگی فرش وجود دارد که ابتدا می‌توانید آنها را امتحان کنید.

اگر بخش‌هایی از فرش شما تغییر رنگ داده، نگران نباشید چرا که جای ناامیدی نیست. به جای اینکه نگران باشید، از بهترین منابع استفاده کنید تا ببینید آیا راهی برای بازگرداندن رنگ به فرشتان وجود دارد یا نه.

چرا فرش دو رنگ میشه - قالیشویی طره

چه چیزهایی باعث رنگ‌پریدگی فرش می‌شود؟

ممکن است چندین چیز باعث تغییر رنگ فرش شود. برخی از دلایل اصلی، بدون ترتیب خاصی، عبارتند از:

1- تابش نور خورشید: تماس طولانی مدت با نور مستقیم خورشید می‌تواند منجر به روشن شدن، به ویژه در اتاق‌هایی با پنجره‌های بزرگ شود.
2- خاک، کثیفی، ریزش‌ها و لکه‌ها: ریزش‌های تصادفی مایعات رنگی، حادثه‌های حیوانات خانگی و لکه‌های غذایی می‌تواند به تغییر رنگ الیاف فرش منجر شود.
3- شوینده ها و مواد شیمیایی شدید: شوینده ها و دیگر عوامل تمیزکاری شدید می‌توانند به از دست دادن رنگ دائمی منجر شوند و لکه‌های نامطلوبی را باقی بگذارد.
4- فرسایش و زنگ‌زدگی: مناطق با تردد بالا اغلب نشانه‌هایی از فرسایش و زنگ‌زدگی را نشان می‌دهند که به ظاهر کسلانی منجر می‌شود.
5- تمیزکاری نادرست: روش‌های تمیزکاری نادرست، مانند استفاده از رطوبت بیش از حد، می‌تواند باعث رنگ‌پریدگی یا زوال رنگ شود، به ویژه با گذر زمان.

6- رنگزای‌ها ترکیبات شیمیایی هستند که به الیاف افزوده می‌شوند تا رنگی به آن‌ها ببخشند. گاهی اوقات، تغییراتی در رنگ اتفاق می‌افتد زمانی که این رنگزای‌ها با مواد یا گازهای شیمیایی واکنش می‌دهند.

7- افت فومی یک واکنش به آلاینده‌های گازی، مانند اکسیدهای نیتروژن یا گوگرد در هوا است. این تغییرات تدریجی است که توسط نور خورشید، گرما، رطوبت بالا و حضور اسید در فیبر شتاب می‌یابد. رنگ‌های معمولاً تغییر کرده شامل سبز به زرد، آبی به صورتی و قهوه‌ای به قرمز هستند. تغییر رنگ معمولاً از نقاط انتهایی تافت‌ها شروع می‌شود و به سمت پشت پیش می‌رود.

8- افت ازنی ناشی از گاز ازن در جو است، و همچنین توسط رطوبت بالا و گرما شتاب می‌یابد. ازن بیشتر در اطراف چراغ‌های فلورسنت، موتورهای الکتریکی، و در طول طوفان‌های رعد و برق وجود دارد. همچنین این به وسیله واکنش بین نور و آلاینده‌ها در هوا ایجاد می‌شود. فیبرهایی که به افت ازنی تحت واقع شده‌اند ممکن است روشن شوند، سفید شوند، یا از یک رنگ به رنگ دیگر تغییر کنند همانند افت فومی.

9- بعضی از الیاف فرش با رنگزای‌های نشانگر رنگ‌آمیزی می‌شوند که حساس به اسید یا مواد قلیایی هستند. یک رنگزای حساس به قلیایی اگر به آمونیاک یا مواد شوینده با pH قلیایی بالا متعرض شود، رنگ خود را تغییر می‌دهد. با استفاده از اسید استیک اسید (سرکه سفید)، اغلب رنگ می‌تواند به حالت اولیه بازگردانده شود. یک رنگزای حساس به اسید زمانی رنگ خود را تغییر می‌دهد که به سرکه یا دیگر اسیدهای ملایم (pH پایین) مورد استفاده در تمیزکاری متعرض شود. با استفاده از آمونیاک مخلوط، رنگ اصلی اغلب می‌تواند بازیابی شود. این تغییرات رنگ معمولاً قابل بازگشت هستند و ممکن است دائمی نباشند. تغییرات رنگ دیگری که ناشی از این “اثر نشانگر” نیستند ممکن است قابل بازگشت نباشند، از جمله آن‌هایی که ناشی از مواد شیمیایی قوی (اسیدها و بازهای غلیظ یا سایر مواد شیمیایی واکنشی) هستند.

چرا فرش دو رنگ میشه - قالیشویی طره

رفع مشکل رنگ‌پریدگی فرش

رنگ‌پریدگی فرش می‌تواند یک اتفاق ناگوار باشد، اما این به این معنی نیست که باید همین‌طور باقی بماند. قابلیت احیای فرش‌های رنگ پریده به چندین عامل بستگی دارد، شامل جنس فرش، شدت آسیب و روش درمان.

برای رفع مشکل رنگ پریدگی فرش ها این چه کارهایی می‌توانید انجام دهید:

1- تمیزکاری نقطه‌ای: رنگ‌پریدگی ملایم یا لکه‌ها اغلب با استفاده از تمیزکاری نقطه‌ای، زدودن لکه و یا تمیزکاری حرفه‌ای فرش قابل درمان هستند.
2- رنگ‌رزی فرش: رنگ‌رزی حرفه‌ای فرش می‌تواند رنگ را تا حدودی بازگرداند، اما ممکن است دقیقاً مطابقت نداشته باشد.
3- تعویض فرش: در مواردی که آسیب جدی یا گسترده وجود دارد، تعویض فرش ممکن است بهترین راه حل باشد.

راه‌حل‌هایی که خودتانه در خانه رنگ‌پریدگی فرش را رفع کنید

یک روش سریع که بسیاری به عنوان یک راه‌حل تعمیر رنگ پریدگی فرش در منزل امتحان می‌کنند، این است که نمک را با آب گرم ترکیب کرده و آن را روی ناحیه‌ای که رنگ آن پریده است، ریخته‌شود.

پس از ریختن آب و اجازه دادن به آن که خشک شود، یک جاروبرقی بگیرید و آن را روی ناحیه‌ای که آب نمک اضافه شده است، بکشید. این مکنده هر گونه نمک را که چسبیده و جذب شده است، بیرون می‌کشد و می‌تواند به روشن‌شدن فرش کمک کند.

شما باید حتماً اطمینان حاصل کنید که این کار به مقدار کمی انجام شود. در غیر این صورت، ممکن است با پدیده نمک کشیدن و لکه‌های سفید نمکی مواجه شوید که نمی‌خواهید با آنها سر و کار داشته باشید.

این روش خانگی فقط بر روی نواحی کوچک کار می‌کند، بنابراین برای نواحی بزرگ‌تر، مراجعه به متخصصان و اجازه دادن به آنها برای مدیریت لکه‌ها یا رنگ‌پریدگی‌ها بسیار ممهم است.

راه‌حل‌های تعمیر لکه‌های سفیدی از اثر برنزا روی فرش

لکه‌های برنزا به دلیل اینکه برنزا رنگ را به طور دائمی از الیاف فرش بر می‌دارد، به شدت دشوار برای برطرف شدن هستند.

روش های رنگ‌آمیزی لکه‌های سفیدی از اثر برنزا روی فرش

1- پارچه‌گذاری فرش: پارچه‌گذاری ناحیه‌ی تحت تأثیر با یک قطعه از همان فرش می‌تواند لکه‌های برنزا را مخفی کند.
– رنگ‌آمیزی فرش: خدمات رنگ‌آمیزی حرفه‌ای می‌تواند به بازیابی رنگ اصلی یا ایجاد یک رنگ جدید کمک کند، اما مطابقت کامل رنگ چالش برانگیز است.
3- قرار دادن فرش یا مبلمان: مخفی کردن لکه‌های برنزا با فرش‌ها یا مبلمان به صورت استراتژیک ممکن است یک راه حل موقت باشد.

چرا فرش دو رنگ میشه - قالیشویی طره

مواد تشکیل دهنده فرش ها مهم هستند:

مواد مختلف فرش نیازمند رویکردهای متفاوتی هستند:

  1. نایلون: فرش‌های نایلون نسبتاً انعطاف‌پذیر هستند و ممکن است به رنگ‌آمیزی و درمان لکه‌ها به خوبی پاسخ دهند.
  2. پشم: فرش‌های پشمی حساس‌تر هستند و ممکن است نیاز به مراقبت ویژه داشته باشند تا جلوی نفوذ رنگ در هنگام تمیزکاری را بگیرند.
  3. پلی‌استر: فرش‌های پلی‌استر ممکن است به لکه‌های دائمی حساس باشند، بنابراین توجه سریع به ریزش‌ها امری حیاتی است.
  4. الفین: فرش‌های الفین مقاوم به برنزایی هستند اما ممکن است پس از رنگ‌پریدگی، بازیابی آنها چالش برانگیز باشد.

قالیشویی طره راه حل قطعی ترمیم فرش دو رنگ شده

قالیشویی طره از آخرین دانش فنی در زمینه قالیشویی بهره می‌برد. تیم ما، با استفاده از تجهیزات پیشرفته و با داشتن کادری مجرب، خدماتی گسترده از قالیشویی، مرمت فرش دست‌باف، دارکشی فرش و لکه‌برداری فرش را ارائه می‌دهد. همواره تلاش ما در جهت حفاظت از محیط زیست و جلوگیری از آلودگی آن است

قالیشویی طره
قالیشویی طره

قالیشویی طره با پشتوانه سه نسل تجربه ،انواع خدمات قالیشویی ، مرمت فرش دستباف ،دارکشی ، لکه بـرداری و ارائه می نماید .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *