حقایق جالبی در مورد فرش دستباف ایرانی

دسته بندی ها
دسته‌ها
حقایق جالبی در مورد فرش دستباف ایرانی - قالیشویی - طره

برخلاف تصور بسیاری از مردم، فرش دستباف ایرانی فقط برای این نیست که در کف اتاق پهن شود و نما و ظاهر اتاق را جذاب‌تر کند. فرش دستباف ایرانی یک اثر هنری گران‌بهاست که برای بافت آن چندین هفته یا حتی چند سال زمان صرف شده است. این آثار گران‌بها را از ابتدا در خانه‌ها و کف اتاق‌ها پهن می‌کردند، اما هیچ‌کس درحالی‌که کفش به پا دارد روی آن‌ها قدم نمی‌گذارد و شاید این سنت بیرون آوردن کفش از همین جا و برای احترام گذاشتن به افرادی که این فرش‌های بسیار زیبا را بافته‌اند، شروع شده است.

حقایق جالبی در مورد فرش دستباف ایرانی - قالیشویی - طره

 

فرش دستباف ایرانی ممکن است از پشم، کتان یا ابریشم بافته شود. اگر فرش از ابریشم بافته شود، اثر به دست آمده آن‌قدر ظریف است که در بیشتر وقت‌ها آن را به‌جای پهن کردن در کف اتاق از دیوار آویزان می‌کنند تا زیبایی خاصی بدان ببخشد. تمامی این اجناس یک ویژگی مشترک دارند: همگی از تار و پود بافته شده‌اند. تار و پود نام‌های دو مورد از رشته نخ‌هایی هستند که برای ایجاد طرح، بافت و پرز فرش به کار می‌روند.

حقایق جالبی در مورد فرش دستباف ایرانی - قالیشویی - طره

تار و پود در فرش دستباف ایرانی

تار، رشته نخ‌های بسیار قوی‌ای است که در طول بافت فرش قرار می‌گیرد. پود رشته نخ دوم است که در زیر تار قرار می‌گیرد و طرح‌های تودرتو و پیچیده فرش را ایجاد می‌کند. گاهی اوقات، طرح‌های مربوط به بافت فرش دستباف ایرانی از نسلی به نسل دیگر منتقل می‌شوند. منطقه‌ای که مردم در آن زندگی می‌کنند، سبک زندگی خانواده و موقعیت و زمان بافت فرش، همگی نقش مهمی را در الگوی نهایی بافت فرش دستباف ایرانی بازی می‌کنند.

فرش دستباف ایرانی با رد کردن چندین تار از زیر پود شروع می‌شود تا پایه آن ایجاد شود. سپس نخ‌های رنگی که به سستی گره خورده و روی هم انباشته شده‌اند، به‌صورت مجموعه‌های پشت سر هم از پودهای مجاور بسته می‌شوند. وقتی ردیف‌های بیشتری به ردیف‌های چله اضافه می‌شوند، گره‌هایی که بسته می‌شوند، پرز فرش را ایجاد می‌کنند. بین این ردیف‌ها، یک یا چند گلوله پود به طرفت پایین بسته‌بندی خواهند شد تا ردیف نخ‌ها را مطمئن کنند.

سفتی بافت و کیفیت مواد به کار رفته برای بافت فرش دستباف ایرانی ممکن است باعث تغییر در تعداد گره‌هایی شود که در هر اینچ مربع فرش به کار رفته‌اند. در هر جایی از فرش می‌توانید از 16 گره در هر اینچ مربع تا پانصد و پنج گره در هر اینچ مربع بیابید. البته، هر چه تعداد گره‌ها در هر اینچ مربع بیشتر باشند، قیمت فرش در زمان تکمیل شدن آن بیشتر خواهد بود.

حقایق جالبی در مورد فرش دستباف ایرانی - قالیشویی - طره

مراقب نمونه‌های کپی‌برداری شده باشید!

اکثریت طرح‌ها و الگوهایی که برای بافت فرش دستباف ایرانی به کار رفته‌اند، در برخی زمان‌ها کپی‌برداری شده‌اند تا فرش‌های ارزان‌تری ایجاد شوند. نمونه‌های ارزان‌تر مشابه نمونه‌های اصلی هستند، اما قیمتشان بسیار پایین‌تر است و کیفیت و هنر به کار رفته در آن‌ها از نمونه اصلی بسیار ضعیف‌تر است. پیش از آن که پول زیادی را برای خرید فرش دستباف ایرانی هزینه کنید، ابتدا بهتر است مطمئن شوید که یک فرش اصلی را می‌خرید و نه فرشی که از الگوی اصلی کپی‌برداری شده باشد.

فرش دستباف ایرانی یک اثر هنری بسیار ظریف است که برای بافت آن ماه‌ها یا حتی سال‌ها زمان صرف شده است. این آثار هنری گران‌بها از الگوها و طرح‌هایی بافته شده‌اند که نسل به نسل منتقل شده‌اند.

در مقالات بعدی خود اطلاعات بیشتری در مورد فرش دستباف ایرانی برایتان منتشر خواهیم کرد.

حقایق جالبی در مورد فرش دستباف ایرانی - قالیشویی - طره

قالیشویی طُرّه

کارشناسان پاسخگوی نیاز مشتری در قالیشویی طُرّه همواره آماده‌اند تا اطلاعات لازم را در موارد مختلف در اختیار مشتریان گرامی قرار دهند. برای کسب اطلاعات لازم می‌توانید با استفاده از بخش تماس با ما با کارشناسان ما مشورت کنید. برای سفارش اینترنتی شستشوی فرش خود، به بخش سفارش آنلاین رفته و فرم مربوط به آن را تکمیل کنید تا در اولین فرصت با شما تماس بگیریم. برای آگاهی از تعرفه‌های ما نیز می‌توانید به بخش تعرفه قالیشویی بروید.

منتظر نظرها و پیشنهادهای سازنده شما هستیم.

سه روش ساده برای پاک کردن لکه قهوه از روی فرش

لینک مقاله منبع:

http://ezinearticles.com/?Interesting-Facts-About-Handmade-Persian-Rugs&id=7657553

قالیشویی طره
قالیشویی طره

قالیشویی طره با پشتوانه سه نسل تجربه ،انواع خدمات قالیشویی ، مرمت فرش دستباف ،دارکشی ، لکه بـرداری و ارائه می نماید .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *