آلودگیهای پنهان فرش

دسته بندی ها
دسته‌ها
آلودگیهای پنهان فرش

همه ما به خوبی می دانیم که فرش یکی از بهترین و مهم ترین زینت های دکوراسیون هر خانه است و ایرانیها به این زینت خانگی اهمیت بسیاری می دهند. علی الخصوص، فرش دستباف در میان ایرانیها جایگاه خاصی دارد. اما بهتر است بدانید و توجه داشته باشید که فرش ها با این که جذابیت بالا و نقش و نگار زیبایی دارند، در صورت رسیدگی و تمیز نکردن می توانند به محل مناسبی برای تجمع آلودگی ها از جمله میکروب ها و باکتری های بیماری زا تبدیل شوند. این کثیفی ها می‌توانند برای اعضای خانواده بیماری های مختلف، آلرژی و حساسیت هایی ایجاد کنند. آلودگیهای پنهان فرش را در بسیاری موارد نمی توانید با چشم ببینید؛

 

این مقاله را هم بخوانید: آلودگی هوای داخل ساختمان: فرش دستباف شما چقدر تمیز است؟

 

اما آنها در فرش وجود دارند. شستشو فرش در زمانهای مشخص و به طور مرتب باعث جلوگیری از آلوده شدن آن و در نتیجه بیمار شدن افراد و همچنین طراوت و شادابی محیط خانه شما می شود. برای آشنایی با آلودگیهای پنهان فرش و راههای از بین بردنشان این مقاله قالیشویی طُرّه را تا انتها بخوانید.

آلودگیهای پنهان فرش

فرش ها به دلیل داشتن تار و پود ریز و نیز ایجاد رطوبت در آن و مساعد بودن هوای اطراف، می‌تواند به مکان مناسبی برای رشد انواع میکروب و باکتری تبدیل شود. استفاده از فرش های کثیف و آلوده می‌تواند عواقب ناخوشایندی برای سلامتی اعضای خانواده داشته باشد. آلودگیهای پنهان فرش در اکثر موارد به راحتی قابل تشخیص نیست. به همین دلیل، اکثر افراد از زیان هایی که فرش آلوده و آلودگیهای پنهان فرش در طولانی مدت به آنها می‌زند اطلاعی ندارند و با استفاده این فرش خود و اعضای خانواده‌شان را در معرض انواع بیماری قرار می دهند.

وجود فرش آلوده در منزل می‌تواند زمینۀ ابتلا به بیماری‌ها و ناراحتی‌هایی نظیر عفونت پوست، خارش پوستی، سردرد های پیاپی، آسم، عطسه های متوالی، بیماری قارچی، آلرژی فصلی غیره را در افراد فراهم کند. همین اتفاق، یعنی مهم بودن سلامت افراد خانواده و جلوگیری از بیمار شدنشان دلیل قاطعانه ای برای شستشو منظم فرش ها در یک بازه ی زمانی خواهد بود.

راه های مقابله با آلودگیهای پنهان فرش

همان طور که گفته شد فرشی که مدت ها نظافت نشده است منبع آلودگیهای پنهان فرش است که برای سلامتی اعضای خانواده علی الخصوص افراد کم سن و سال منزل، ضررهایی خواهد داشت. وجود یک فرش تمیز در منزل سلامت خانواده را تضمین خواهد کرد. شاید تصور کنید فرش هایی که به صورت لول شده در انبار و یا هر جای دیگری نگهداری می شوند، تمیز و بدون آلودگی و میکروب هستند.

تصویری میکروسکوپی از مایت‌های گردوغبار
مایت‌های گردوغبار، یکی از حشرات موجود در فرش

اما این یک تصور اشتباه است. فرش در هر مکانی که باشد، حتی از آن استفاده هم نشود، باز هم در معرض آلودگی قرار دارد و مکان مناسبی برای رشد و تکثیر میکروب ها است.. زیرا همان طور که گفتیم وجود آلودگیهای پنهان در فرش را به سادگی نمی توان تشخیص داد و بهترین راه مقابله با آنها شستشوی فرش است. در واقع، فرش تمیز به فرشی گفته می شود که در یک زمان بندی مشخص شستشو و نظافت شود. برای پاکیزه نگهداشتن فرش خود می‌توانید اقدامات زیر را انجام دهید:

راههای مقابله با آلودگیهای پنهان فرش و تمیر کردن آن

بلافاصله پس از لک شدن فرش، آن را پاک کنید

همان طور که می‌دانید، احتمال ریختن هرگونه مواد غذایی و مایعات روی فرش های منزل بسیار بالا است و به دلایلی مانند حواس پرتی، جنب و جوش کودکان و همچنین نگهداری از حیوانات خانگی می‌توان گفت که این امری اجتناب ناپذیر است. توصیه می کنیم که در چنین مواقعی مواد ریخته شده را به سرعت از روی فرش تمیز کنید تا از رشد و تکثیر آلودگی ها در این قسمت فرش جلوگیری شود.

این مقاله را هم بخوانید: رفع انواع لکه و کثیفی از روی فرش و گلیم

وجود این لکه ها می تواند به ایجاد آلودگیهای پنهان فرش منجر شود. اگر پس از مدتی احساس کردید که یکی از قسمتهای لک شده فرش بوی نا مطبوعی احساس کردید،  برای رفع آن سریعاً دست به کار شوید. در وب سایت قالیشویی طُرّه نکات خوبی را در این خصوص  توضیح داده ایم. اگر نوزاد و یا حیوان خانگی شما روی فرش ادرار کردند برای اطلاع از نحوه برطرف کردن آن می توانید به مقاله مربوط به آن مراجعه کنید.

جارو کردن مداوم فرش

فرش با توجه به مساحتی که دارد معمولا ً گرد و غبار زیادی  را به خود جذب می‌کند و با راه رفتن افراد روی آن این گرد و غبار بلند شده و باعث حساسیت، عطسه و بیماری می‌شود. علاوه بر این، دانه های ریز غذا مانند برنج در فرش قابل رویت نیستند و با ماندنشان در فرش حشرات زیادی را به خود جذب می کنند؛ بنابراین، جارو زدن مداوم فرش راهکار مناسبی برای جلوگیری از ایجاد آلودگیهای پنهان فرش است.

برطرف کردن رطوبت فرش

مرطوب برای تخم گذاری حشرات موذی و همچنین تکثیر میکروب ها  محیط مناسبی را فراهم می کند. اگر در قسمتی از منزلتان رطوبت وجود دارد که به فرش سرایت می کند، باید آن را در اولین فرصت ممکن برطرف کنید تا هم از ایجاد آلودگیهای پنهان فرش جلوگیری کنید و هم جلوی وارد آمدن خسارت به فرش را بگیرید.

 

همچنین بخوانید: چرا باید فرشها را تمیز نگه دارید؟

 

نکات آخر در تمیز نگه داشتن فرش

علاوه بر مواردی که در بالا توضیح دادیم، برای جلوگیری از ایجاد آلودگیهای پنهان فرش کارهای دیگری هم می توانید انجام دهید. برای مثال، وجود پادری در ورودی منزل و نیز جمع آوری موی حیوانات خانگی از روی فرش می توانند در پاکیزه نگهداشتن فرش، به شما کمک کند. اما در بعضی موارد فرش به خوبی نگهداری نشده و آلودگی های فراوانی در خود دارد که از طریق روش های گفته شده نمی توانید آنها را تمیز کنید. در این شرایط شستشوی فرش بهترین گزینه است.

بهترین و مطمن ترین راه برای شستشوی فرش این است که آن را به یک قالیشویی معتبر بسپارید. چون در این مکانها تجهیزات و مواد شوینده مناسب برای این کار وجود دارند و علاوه بر این، دانش لازم برای رسیدگی و برطرف کردن انواع آلودگیها را نیز دارند. شستشوی فرش در منزل می تواند در برخی موارد اشتباه باشد، چون ممکن است راه برطرف کردن لکه خاصی را ندانید یا از مواد و روشهای نامناسب استفاده کنید و به فرش خسارتهای جبران ناپذیری وارد کنید.

قالیشویی طره
قالیشویی طره

قالیشویی طره با پشتوانه سه نسل تجربه ،انواع خدمات قالیشویی ، مرمت فرش دستباف ،دارکشی ، لکه بـرداری و ارائه می نماید .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *