کیفیت هوای داخل ساختمان: دردسر فرش کردن منزل

دسته بندی ها
دسته‌ها
آلودگیهای پنهان فرش

فرش می‌تواند محیط داخل را به فضایی گرم و دوستانه تبدیل کند، اما می‌تواند محلی برای زندگی و پرورش مواد حساسیت‌زا، گردوغبار، باکتری و سایر آلاینده‌ها شود که می‌توانند بر کیفیت هوای داخل تأثیر بگذارند و مشکلاتی را برای سلامت افراد ایجاد کنند.

بدیهی است که همواره برای تغییر فیلترهای هوای تجهیزات تهویه مطبوع منزل خود کوشا هستید تا کیفیت هوای منزلتان بهبود یابد و آلودگی‌ها از محیط داخلی دور باشند و فرشتان را نیز به‌طور مرتب با جاروبرقی تمیز می‌کنید تا آن‌ها نیز تمیز باقی بمانند. با این وجود، این انبوه پرزهای فرش‌ها می‌توانند منبع آلاینده‌های هوا باشند که بر کیفیت هوای داخل ساختمان تأثیر منفی می‌گذارند.

مشکلاتی که مایت‌های گردوغبار می‌توانند ایجاد کنند
مشکلاتی که مایت‌های گردوغبار می‌توانند ایجاد کنند

فرش و کیفیت هوای داخل ساختمان

فرش‌های کمی وجود دارند که از مواد طبیعی بافته می‌شوند و فرآیندهایی که برای بافت آن‌ها نیز انجام می‌شوند، چندان طبیعی نیستند – آن‌ها معمولاً از مواد شیمیایی تولید می‌شوند که می‌توانند هنگام پخش شدن در فضای منزل، مشکلاتی را برای سلامتی افراد ایجاد کنند.

الیاف، پدینگ و چسبی که برای نصب فرش‌ها در اتاق استفاده می‌شود، می‌توانند مواد شیمیایی رها کنند که به‌طور بالقوه تحریک‌کننده و مضر هستند. این وضعیت برای افرادی که پس از نصب فرش‌های جدید به مشکلات سلامتی غیرعادی مبتلا می‌شوند، غیرعادی نیست.

فرش‌های قدیمی نیز می‌توانند مشکلاتی را برای سلامتی ایجاد کنند. گردوغبار، کثیفی، تارهای بدن حیوانات خانگی، باکتری‌ها، قارچ و کپک (به‌ویژه اگر آب به فرش آسیب رسانده باشد یا فرش در بیشتر اوقات مرطوب باشد) می‌توانند در لابه‌لای الیاف فرش جا خوش کنند و تمیز کردنشان سخت‌تر شود. مواد شیمیایی که در منزل خود استفاده می‌کنید، از مواد پاک‌کننده گرفته تا آفت‌کش‌ها و حتی موادی که برای تمیز کردن فرش استفاده می‌کنید نیز می‌توانند در اعماق الیاف فرش نفوذ کنند و مواد مضری را در هوا پخش کنند و کیفیت هوای داخل را بدتر کنند.

تصویری از مایت‌های گردوغبار
مایت‌های گردوغبار

مشکلات سلامتی ناشی از فرش‌ها

بسیاری از آلاینده‌های هوا، پیش از آن‌که در هوا پخش شوند و شما آن‌ها را تنفس کنید، در لابه‌لای الیاف فرش جا می‌گیرند. متأسفانه، این آلاینده‌ها می‌توانند مشکلات زیادی را برای سلامت افراد ایجاد کنند که در اینجا به چند موردشان اشاره کرده‌ایم:

  • تحریک پوست
  • سردردهای مکرر
  • سرفه مداوم یا گلودرد
  • خستگی
  • قرمز شدن یا سوزش چشم
  • سوزش و تحریک بینی و گلو
  • سختی تنفس

اگر گردوغبار و مواد حساسیت‌زا در عمق الیاف فرش‌هایتان نفوذ کنند – یا در هوای فضای داخلی منزلتان پخش شوند – نشانه‌های حساسیت می‌توانند از این هم بدتر شوند. بسته به آلاینده‌های خاص، ممکن است عطسه، گرفتگی یا آبریزش بینی و خارش چشم نیز ایجاد شوند.

مایت‌های گردوغبار
مایت‌های گردوغبار و مشکلاتی که می توانند ایجاد کنند

تمیز نگه داشتن فرش

البته، تمیز کردن مرتب فرش‌ها با جاروبرقی و تمیز کردن عمقی آن می‌تواند به کمتر شدن و از بین بردن بسیاری از آلاینده‌های احتمالی کمک کند و مقدار کمی از آن‌ها را در فضا باقی بگذارد. با استفاده از یک تصفیه‌کننده هوا و سیستم تهویه مطبوع مناسب می‌توانید کیفیت هوای داخل ساختمان را بهتر کنید.

اگر به‌تازگی در منزل خود فرشی نصب کرده‌اید و نگران رها شدن مواد شیمیایی در فضای ساختمان خود هستید، راهنمایی‌های زیر را دنبال کنید:

  • پیش از نصب فرش هوای آن را بگیرید. آن را در بیرون از ساختمان یا اتاقی که تهویه دیواری دارد از حالت لول خارج کنید.
  • کیفیت انتشار VOC (ترکیبات آلی فرّار) برندها و انواع خاص فرش را پیش از خرید بررسی کنید؛ برای راحتی بیشتر خود، فرش‌های دارای میزان انتشار پایین یا «سبز» را انتخاب کنید.
  • از متخصص نصب کننده فرش بخواهید برای نصب آن از چسب‌هایی استفاده کند که میزان انتشار مواد آن پایین باشد یا به‌جای چسب از روش‌های جایگزین مناسب استفاده کند.
  • مطمئن شوید که فرش بر اساس استانداردهای مناسب نصب می‌شود.
  • در طول نصب فرش و مدتی پس از آن در منزل نمانید.
  • برای اتاقی که به‌تازگی فرش شده است، تهویه مناسبی فراهم کنید: پنجره‌ها را باز کنید و به مدت دو یا سه روز پس از نصب آن از پنکه یا سیستم تهویه مطبوع استفاده کنید تا آلاینده‌های هوا و مواد شیمیایی از منزلتان بیرون بروند.
  • برای مراقبت از فرش و تمیز کردن آن و از بین بردن مواد حساسیت‌زا و آلاینده‌ها راهنمایی‌های همراه با آن را بخوانید و دنبال کنید.

نقش این آلاینده‌ها بر کیفیت هوای ساختمان

ممکن است تصور کنید که آلاینده‌های موجود در کف‌پوش و فرش‌ها باعث آلوده‌تر شدن هوایی که در منزل  تنفس می‌کنید، نمی‌شوند؛ اما فرش می‌تواند نقش مهمی در کیفیت هوای داخل ساختمان داشته باشد – یا حتی بی‌کیفیتی این هوا. فرش چه جدید باشد چه قدیمی، باید از آن به‌خوبی مراقبت کنید تا مواد شیمیایی یا حساسیت‌زای آن از بین بروند.

تصویر میکروسکوپی آلودگی های پنهان فرش ماشینی
آلودگی های پنهان فرش

قالیشویی طُرّه

قالیشویی طُرّه مجری انواع خدمات مربوط به فرش ماشینی و دستباف از قبیل خرید و فروش، شستشو، مرمت و رفوی فرش و غیره در این مقاله اطلاعاتی را در مورد فرش‌ها و تأثیرات آن‌ها بر محیط منزل برایتان فراهم کرده است. برای کسب اطلاعات بیشتر می‌توانید با استفاده از بخش تماس با ما با کارشناسان ما تماس گرفته و با آن‌ها مشورت کنید. خدمات متنوع ما را می‌توانید در بخش خدمات مشاهده کنید. برای آگاهی از سایر موارد نیز می‌توانید به صفحه اول وب سایت ما مراجعه کنید.

منتظر دریافت نظرها و پیشنهادهای سازنده شما هستیم.

تصویری از قالیشویی طُرّه
قالیشویی طُرّه

لینک مقاله منبع:

https://www.everydayhealth.com/healthy-home/indoor-air-quality/tips/is-your-carpet-the-culprit.aspx

قالیشویی طره
قالیشویی طره

قالیشویی طره با پشتوانه سه نسل تجربه ،انواع خدمات قالیشویی ، مرمت فرش دستباف ،دارکشی ، لکه بـرداری و ارائه می نماید .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *