نکاتی برای نرم و کرکی کردن دوباره فرش

دسته بندی ها
دسته‌ها
نرم و کرکی کردن فرش

فرش ها بخشی از اسباب و اثاثیه منزل هستند. این لوازم و ملزومات در کنار فراهم کردن زیبایی در منزل، به بهبود کیفیت زندگی کمک کرده و آسایش را فراهم می کنند. فرش ها انواع متنوعی دارند. در این تنوع بسیار، فرش های کرکی به دلیل زیبایی خاص و نرمی دل نشینی خود، از محبوبیت خاصی برخوردارند. کرکی بودن فرش احساس راحتی و آرامش را به همراه دارد. متأسفانه در برخی موارد پیش می آید که فرش های کرکی لطافت و نرمی خود را از دست می دهند. بعد از آن باید به دنبال راه هایی برای نرم و کرکی کردن دوباره فرش بود.

نرم و کرکی بودن فرش چگونه از بین می رود؟

دلایل بسیاری برای از بین رفتن نرم و کرکی بودن فرش وجود دارند. ممکن است فرش در مسیری پر رفت و آمد قرار گرفته باشد. این پا خوردگی زیاد سبب می شود که فرش حالت اصلی کرکی بودن و نرم بودن خود را از دست بدهد. قرار گرفتن لوازمی مانند مبل یا صندلی نیز باعث می شوند تا فرش در برخی نقاط، خاصیت کرکی نداشته باشد. وجود وسایلی مثل میز، کتابخانه، تخت یا هر وسیله سنگین دیگر روی فرش به حالت کرکی آن آسیب می رساند.

پس از جا به جایی این وسایل، فرش در بخش هایی که نرمی خود را از دست داده، زیبایی ندارد. همین طور در این شرایط نا هماهنگی بین بخش های سالم فرش با بخش های آسیب دیده ایجاد می شود. با این وجود خوشبختانه راه هایی وجود دارند و به کمک این راه ها می شود برای نرم و کرکی کردن دوباره فرش تلاش کرد.

نرم و کرکی کردن فرش

راهکارهای نرم و کرکی کردن دوباره فرش ها

شگرد ها و روش های ساده ای وجود دارند. به کمک این روش ها می شود در تلاش برای نرم و کرکی کردن دوباره فرش بود. در برخی شرایط شدت آسیب فرش زیاد است و امکان دارد این روش ها تأثیر کمی داشته باشند. در چنین شرایطی اگر این مراحل را چندین بار و با فواصل زمانی مناسب تکرار کنید، نتیجه مطلوبی به دست خواهید آورد.

در قدم اول فرش خود را آماده سازی کنید

در اولین مرحله باید هر گونه کثیفی را از روی فرش پاک کنید. این آلودگی ها می توانند شامل گرد و غبار یا انواع لکه باشند. بعد از آن اگر بخش هایی از فرش به تعمیر و ترمیم نیاز دارند، کار تعمیر کردن را انجام دهید. بهتر است که مراحل بهبود شرایط کرک های فرش را هر بار برای یکی از فرش های منزل انجام دهید. در چنین شرایطی اگر این امکان را داشته باشید تا اشیا را به طور کامل از روی فرش بردارید، سرعت و کیفیت کار افزایش پیدا می کند.

در قدم دوم مانند یک بازرس حرفه ای رفتار کنید

بعد از اینکه کار آماده سازی فرش به اتمام رسید، باید فرش را به دقت بازرسی کنید. تمامی نخ های اضافه و نا همواری های موجود در فرش را به کمک یک قیچی تیز از بین ببرید؛ البته دقت داشته باشید که آسیبی به فرش وارد نکنید. برای دقت بیشتر قیچی خود را عمود با خط فرش کرکی نگه دارید.

برای سومین قدم به سراغ تمیز کاری بروید

عمده کار پاک سازی در زمان آماده سازی انجام می شود؛ ولی باز هم خورده کار هایی برای این مرحله باقی می مانند. در این بخش برای تمیز کاری نهایی می توانید از سرکه سفید با آب داغ استفاده کنید. اگر تمایل ندارید، امکان استفاده کردن از شوینده های صنعتی وجود دارد؛ البته استفاده از شوینده های صنعتی مناسب قالی نیاز به دقت بالا و تخصص دارد تا آسیب به فرش وارد نشده یا باعث کثیف تر شدن فرش نشوند. بهترین راه استفاده از آب گرم و سرکه سفید است.

چهارمین قدم خود را به قالب های یخ بسپارید

بعد از اینکه فرش تمیز و خشک شد برای نرم و کرکی کردن دوباره فرش تکه ای یخ را روی قسمت های آسیب فشار دهید. تا ذوب شدن کامل یخ صبر کنید و بعد از آن از یک دستمال برای جذب آب اضافی کمک بگیرید. به هیچ عنوان دستمال را روی نقطه خیس فشار ندهید؛ زیرا این کار باعث فرو رفتگی فرش می شود.

پنجمین قدم به عهده جارو برقی است

جارو برقی از کلیدی ترین مراحل بهبود وضعیت کرک های فرش محسوب می شود. بعد از کامل خشک شدن فرش، هر قسمت را هفت الی هشت بار جارو بکشید. در این زمان از شانه جارو استفاده کنید. این کار وضعیت کرک های فرش را بهبود می بخشد.

نرم و کرکی کردن فرش

با بخار ششمین قدم برای نرم و کرکی کردن دوباره فرش را بردارید

اگر از بخار روی بخش هایی که بعد از جارو کشیدن بهبود یافته اند، استفاده کنید؛ فرش برای مدت زمان طولانی تری نرم و کرکی باقی می ماند؛ البته بعد از استفاده از بخار باید مجدد تا خشک شدن فرش صبر کنید. در این زمان نباید روی فرش راه بروید.

در آخرین و هفتمین قدم بو های بد را از بین ببرید

در نهایت و بعد از پایان کار می توانید مقداری جوش شیرین را شب هنگام روی فرش بپاشید. در تمام طول شب بو های بد و همین طور باکتری های باقی مانده به کمک جوش شیرین از بین می روند. صبح روز بعد تمام جوش شیرین را به کمک جارو پاک سازی کنید.

نرم و کرکی کردن فرش

نتیجه گیری

راه ها و روش هایی وجود دارند که در خانه و با حداقل تخصص و مواد می توان برای نرم و کرکی کردن دوباره فرش تلاش کرد. با این حال همیشه بهترین نتیجه زمانی حاصل می شود که کار به یک کاردان سپرده شود. اگر امکان انجام دادن این مراحل در منزل را ندارید، فرش خود را به یک قالی شویی ایمن و معتبر بسپارید. نتیجه نهایی اعتماد به یک قالی شویی حرفه ای، فرشی نرم و کرکی خواهد بود. نرمی این فرش پا های شما را نوازش خواهد کرد.

قالیشویی طره
قالیشویی طره

قالیشویی طره با پشتوانه سه نسل تجربه ،انواع خدمات قالیشویی ، مرمت فرش دستباف ،دارکشی ، لکه بـرداری و ارائه می نماید .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *