تفاوت بین فرش ماشینی و فرش دستباف – قسمت اول

دسته بندی ها
دسته‌ها
قالیچه ایرانی

در این بخش اولین قسمت مقاله مربوط به تفاوتهای فرش ماشینی و فرش دستباف را منتشر می کنیم و در مورد هر یک و نحوه تشخیص آنها از یکدیگر توضیحاتی خواهیم داد. حال از شما دعوت می کنیم این مقاله مفید را بخوانید.

 

چگونه تفاوت بین یک فرش ماشینی و فرش دستباف را بیان کنیم

 

افراد آموزش ندیده یا کسانی که در این زمینه تخصص ندارند، به سختی می توانند تفاوت بین فرش دستباف ، فرش دستباف گره دار و فرش ماشینی را تشخیص دهند. قالیشویی طُرّه با انتشار این مقاله و مقاله بعد به شما کمک خواهد کرد که هنگام خرید فرش بتوانید گزینه مناسب و درست را انتخاب کنید.

 

فرش دستباف گره دار

 

فرش دستباف گره دار بر روی یک دار قالی که مخصوص همین کار طراحی شده و با استفاده از دست گره زده و بافته می شود.  بافتن فرشه دستباف گره دار هنری بسیار قدیمی است که بسیار از آن باید تقدیر شود. اندازه دار قالی به اندازه فرش بستگی دارد و بافت آن از پایین به سمت بالا شروع می شود. بافنده فرش، گره ها را در چله قالی وارد کرده و آنها را با دست به هم می بندد؛ با انجام این کار، پرز قالی ایجاد می شود. این یک کار بسیار خسته کننده و وقت گیر است.

 

فرش دستباف گره دار
فرش دستباف گره دار

 

مدت زمان بافت یک فرش دستباف گره دار به اندازه و پیچیدگی طرح آن بستگی دارد. اما هرگز نشنیده ایم که بافت یک فرش با کیفیت اعلی و اندازه 12 در 15 فوت بیش از یک سال طول بکشد و شما به خوبیدرک خواهید کرد که چرا این نوع فرشها تا این حد گران قیمت هستند.

فرش دستباف گره دار را می توان از پشم، کتان، ابریشم، کنف هندی (ژوت) و سایر مواد طبیعی بافت. گاهی اوقات در خطوط خارجی یا برجستگی های طرح از ابریشم استفاده می کنند تا طراحی آن بهتر شود. فرش دستباف و فرش دستباف گره دار در صورتی که کیفیت خوبی داشته باشد و به خوبی از آن نگهداری شود، می تواند تا چند نسل هم عمر کند.

فرش دستباف و فرش دستباف گره دار که فرش شرقی هم به آن گفته می شود، در بیشتر وقتها برای جمع کردن در کلکسیون بسیار مناسبند. کیفیت این مدل فرشها به عوامل زیادی بستگی دارد، مانند تعداد گره ها، رنگهای به کار رفته و کیفیت الیاف. فرش دستباف گره دار معمولاً فرشی گران قیمت است، اما طول عمر بیشتری دارند و بنابراین، ارزش هزینه کردن را دارند.

 

دار قالی
دار قالی

 

فرش دستباف یا بافت تخت

 

بافت تخت یکی دیگر از دسته های فرش دستباف است. این مدل فرشها در یک الگوی تخت بافته می شوند و پرز ندارند. این نوع فرشها معمولاً ارتفاع ندارند. سوماک (Soumak)، دوری (Dhurrie)، گلیم (kilim) و braided از انواع فرش بافت تخت هستند. اگر یک فرش بافت تخت داشته باشید، حتماً باید یک پد زیر آن بگذارید تا بتواند سر جای خود بماند و یک پشتی برایش ایجاد کند.

 

فرش با بافت تخت
فرش با بافت تخت

 

قالیشویی طُرّه

در این زمان قسمت اول مقاله مربوط به تفاوت‌های فرش دستباف و فرش ماشینی را برایتان منتشر کردیم و درمقاله بعد قسمت دوم آن را می‌توانید بخوانید. کارشناسان مجرب ما آماده‌اند تا به پرسش‌های شما در زمینه انواع خدمات فرش پاسخ لازم را بدهند. این خدمات را می‌توانید در قسمت خدمات هم مشاهده کنید. با رفتن به بخش تماس با ما هم می‌توانید با ما مشورت کنید.

http://www.igotyourrug.com/oriental-rug-blog/the-difference-between-hand-made-rugs-and-machine-made-rugs

 

 

قالیشویی طره
قالیشویی طره

قالیشویی طره با پشتوانه سه نسل تجربه ،انواع خدمات قالیشویی ، مرمت فرش دستباف ،دارکشی ، لکه بـرداری و ارائه می نماید .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *