تفاوت بین فرش دستباف و فرش ماشینی –  قسمت دوم

دسته بندی ها
دسته‌ها
مدلهای مختلف فرش

در بخش پیش قسمت اول مقاله تفاوت بین فرش ماشینی و فرش دستباف را منتشر کرده و اطلاعاتی مقدماتی را در این زمینه برایتان فراهم کردیم. حال ادامه این مطلب را می‌توانید بخوانید.

 

تشخیص تفاوت بین فرش دستباف و فرش ماشینی

 

فرش ماشینی

 

فرش ماشینی را با استفاده از دستگاه‌های بزرگی می‌بافند که دار قالی برقی نامیده می‌شوند. دار قالی برقی به‌صورت ماشینی کار می‌کند و آن را با کامپیوتر کنترل می‌کنند. فرش ماشینی با سرعت بیشتری بافته می‌شود و آن را از موادی مانند پشم و الیاف مصنوعی مانند پلی پروپلین، نایلون، پلی‌استر، آکریلیک و ابریشم مصنوعی می‌بافند.

قیمت فرش ماشینی در مقایسه با فرش دستباف گره‌خورده با دست ( hand knotted rug) کمتر است. معمولاً طول عمر این فرش‌ها بسته به کیفیت و نوع الیاف به‌کاررفته در حدود 20 سال یا کمتر از آن است. برای مثال، یک فرش ماشینی پشمی با کیفیت بالا را اگر به‌خوبی نگهداری کنند، می‌تواند تا چند دهه عمر کند. معمولاً فرش ماشینی هیچ ارزشی برای کلکسیون دارها ندارد. بااین‌حال، برخی برندها مانند karastan هستند که طرفداران پروپاقرص خود را دارند. برند karastan در ایالات‌متحده آمریکا بافته می‌شود که چند دهه است مشغول بافت فرش هستند و محصولاتشان طراحی زیبا و کیفیت بالایی دارند.

 

تصویری از پشت فرش ماشینی
پشت فرش ماشینی

 

فرش دست‌ساز یا فرش کاکل خورده با دست

 

فرش کاکل خورده با دست (Hand tufted rug) یکی دیگر از انواع فرش است که جزو فرش دست‌ساز (Hand Crafted Rug) یا دستباف در نظر گرفته می‌شود. این نوع ویژه فرش با استفاده از یک دریل تفنگی دستی اصلاح‌شده بافته می‌شود که پرزها را در چله قالی وارد می‌کند که یک فرش پرز حلقه‌ای (loop pile) ایجاد می‌کند. اگر این پرزهای حلقه‌ای بریده شوند، به فرش پرز بریده (cut pile) تبدیل می‌شود. فرش پرز حلقه‌ای درصورتی‌که بریده نشود، فرش قلاب خورده با دست (Hand Hooked rug)  نامیده می‌شود.

در برخی از طرح‌ها پرز حلقه‌ای و بریده‌شده را با هم ترکیب کرده‌اند تا یک اثر ابعادی را در الگوی فرش ایجاد کنند. سپس در پشت فرش روکش لاتکس استفاده می‌کنند تا طره فرش را در سر جای خود نگه دارد. سپس پارچه‌ای از جنش کرباس را روی روکش لاتکس قرار می‌دهند تا قسمت پشت آن تکمیل شود.

دریل تفنگی
دریل تفنگی

 

ظاهر این فرش‌ها مانند فرش دستباف است، اما قیمتشان کمتر است؛ زیرا با استفاده از دریل تفنگی سرعت بافت آن تا حد بسیار زیادی بالاتر رفته است. برای مثال، بافتن یک فرش دستباف گره‌خورده با دست 8 فوت در 10 فوت، بسته به کیفیت آن ممکن است بین 10 تا 14 ماه طول بکشد. درصورتی‌که بافت همین فرش به روش کاکل خورده با دست انجام شود، ممکن است فقط یک روز طول بکشد.

بااینکه فرش کاکل خورده با دست می‌تواند به زیبایی فرش دستباف گره‌خورده با دست باشد، معمولاً برای افرادی که می‌خواهند فرش شرقی را به‌عنوان سرمایه‌گذاری بخرند، ارزشی ندارد.

 

پشت فرش دستباف کاکل خورده با دست
پشت فرش دستباف کاکل خورده با دست

به پشت فرش نگاه کنید

 

یکی از بهترین راه‌ها برای تشخیص تفاوت بین فرش دستباف گره خورده با دست و فرش ماشینی آن است که به پشتشان نگاهی بیندازید. در فرش دستباف گره خورده با دست، بافت و گره‌های آن هموار و یکنواخت نیستند. از طرف دیگر، این موارد در فرش ماشینی کاملاً یکنواخت و هموار هستند.

 

تصویر پشت فرش دستباف گره خورده با دست
پشت فرش دستباف گره خورده با دست

 

 

تصویری از پشت فرش ماشینی
تصویر پشت فرش ماشینی

 

به ریشه‌های فرش نگاه کنید

 

یکی دیگر از روش‌های تشخیص نوع فرش، بررسی ریشه‌های آن است. همان‌طور که می‌توانید با توجه به تصویر بالا ببینید، ریشه‌های فرش ماشینی دوخته شده و به‌صورت یک دست‌کاری تکمیلی (finishing touch) به آن وصل شده است.

ریشه یک فرش دستباف گره‌خورده با دست، ادامه چله قالی است که در تصویر زیر هم می‌توانید مشاهده کنید.

 

ریشه فرش گره خورده با دست
ریشه فرش گره خورده با دست

 

قالیشویی طُرّه

 

قالیشویی طُرّه مجری انواع خدمات مختص فرش ماشینی و فرش دستباف امیدوار است که این مقاله برایتان مفید باشد و اطلاعات خوبی را در مورد فرش دستباف و فرش ماشینی برایتان فراهم کرده باشد. برای برطرف کردن ابهام یا کسب اطلاعات بیشتر می‌توانید با رفتن به بخش تماس با ما با کارشناسان ما مشورت کنید. با رفتن به بخش خدمات هم می‌توانید با فعالیت‌های ما در اینجا آشنا شوید.

نظرها و پیشنهادهای سازنده خود را با ما در میان بگذارید.

 

لینک مقاله منبع:

http://www.igotyourrug.com/oriental-rug-blog/the-difference-between-hand-made-rugs-and-machine-made-rugs

 

 

قالیشویی طره
قالیشویی طره

قالیشویی طره با پشتوانه سه نسل تجربه ،انواع خدمات قالیشویی ، مرمت فرش دستباف ،دارکشی ، لکه بـرداری و ارائه می نماید .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *