پاک کردن لکه مایع سفید کننده از روی فرش

دسته بندی ها
دسته‌ها
لکه - فرش - قالیشویی - طره

لکه فرش به دلیل ریختن مواد مختلف روی فرش ایجاد می شود که روش ها و ترفندهای گوناگونی برای پاک کردن این لکه ها از روی فرش وجود دارد اما باید به جنس فرش نیز دقت شود و در رابطه با فرش های دستباف با احتیاط از ترفندهای خانگی استفاده شود.

بهترین لکه بر فرش

بهترین لکه بر فرش

زمانی که یک ماده بر روی فرش می ریزد به الیاف فرش نفوذ کرده و باعث به وجود آمدن لکه روی فرش می شود که برای از بین برد لَکه فَرش باید از مواد گوناگون صنعتی و طبیعی استفاده کنیم، زیرا فرش دائما در معرض دید است و وجود یک لکه روی آن باعث کثیف دیده شدن فرش می شود که این برای یک خانم خانه دار ایرانی یعنی عذاب!

لکه بر های زیادی وجود دارند که به وسیله آنها میتوان لَکه فَرش را از بین برد اما ابتدا باید نوع لکه و جنس فرش بررسی شود و سپس با توجه به این دو گزینه یک لکه بر معرفی کرد، زیرا هر ترفند و هر لکه بری فرش روی تمام لکه ها جواب نمی دهد و ممکن است باعث پررنگ تر شدن لکه شود، و یا در صورتی که بدون توجه به جنس فرش از ترفندهای لکه بری استفاده شود ممکن است فرش آسیب ببیند.

انواع لکه فرش

انواع لکه فرش

لکه روی  فرش توسط ماده ای که روی آن می ریزد به وجود می آیند پس با این حساب لکه های فرش به انواع گوناگونی مانند لکه قهوه، خون، ادرار، شربت، آبمیوه، چسب، قیر، آدامس و … تقسیم می شوند اما رایج ترین نوع لکه فرش لکه به وجود آمده توسط چای می باشد که حداقل یک بار برای هر شخصی این اتفاق افتاده است که به دلیل سهل انگاری چایش روی فرش ریخته و باعث ایجاد لکه روی فرش شده است.

اما نگران نباشید زیرا در این مقاله ترفندهایی را می آموزید که به وسیله آنها می توانید به راحتی لکه های به وجود آمده را پاک کنید. ( برای مطالعه درباره نحواه پاک کردن لکه چای از روی فرش روی لینک کلیک کنید.)

۶ نمونه از لکه های فرش

مواد مختلفی باعث ایجاد لکه روی فرش می شوند که این مواد به طور کلی در دسته های زیر جای می گیرند و با توجه به این دسته ها ترفندهای پاک کردن آنها نیز متفاوت خواهد بود. این دسته ها به شرح زیر هستند:

  1. مواد چسبی

مواد چسبی به موادی گفته می شود که به الیاف فرش می چسبند و جدا کردن آنها از الیاف فرش کار بسیار دشواریست، موادی مانند قیر، انواع چسب ها، آدامس، اسلایم ها و … .

  1. مواد شیرین

مواد شیرین یعنی موادی که در ترکیبات خود یک شیرین کننده دارند، این مواد زمانی که روی فرش می ریزند به الیاف فرش نفوذ کرده و باعث می شوند الیاف فرش حالت زبری به خود بگیرند و کثیف دیده شوند.

  1. مواد چرب و روغنی

روغن ها و سایر موادی که در ترکیبات خود روغن دارند نیز باعث چرب شدن فرش و تغییر رنگ فرش می شوند.

  1. انواع شکلات ها، بستنی ها، موادی مانند شیر کاکائو، سس ها و …
  2. جوهر ها

جوهر به الیاف فرش نفوذ کرده و باعث ایجاد لکه فرش می شود

  1. انواع مواد آرایشی رنگ دار مانند لاک های ناخن، رنگ موها و … . ( برای مطالعه درمورد نحوه پاک کردن لکه لاک از روی فرش کلیک کنید.)
لکه - گیری - فرش - قالیشویی - طره

در حال شستن لباس‌ها بودید و مایع سفید کننده روی فرش ریخته‌اید؟ حتماً اولین واکنشتان هم این بوده کف گفتید: «وای …نه»! آسوده باشید! برای پاک کردن لکه فرش چند روش وجود دارند که قالیشویی طُرّه در این مقاله برایتان توضیح داده است. برای پاک کردن این لکه، مراحل زیر را اجرا کنید.

انواع روش برطرف کردن لکه فرش:

روش اول

به محض آن که لکه را روی فرش دیدید، حوله کاغذی یا دستمال توالت را با آب مرطوب کنید و به‌آرامی روی قسمت لک شده ضربه بزنید. مراقب باشید که قسمت لک شده را نمالید. این کار لکه چای روی فرش را بدتر می‌کند.
یک چهارم مایع ظرف‌شویی ملایم را با یک فنجان آب گرم ترکیب کنید.
محلول را روی لکه فرش مایع سفید کننده بریزید و بگذارید در حدود ۵ دقیقه روی آن بماند.
پس از خشک شدن لکه، آن را با یک پارچه یا اسفنج بمالید، این کار را از بیرون به داخل لکه انجام دهید تا لکه پخش نشود.
سپس آن را با آب سرد آبکشی کرده و خشک کنید.

روش دوم

چهار فنجان آب گرم را با دو قاشق غذاخوری سرکه سفید ترکیب کنید.
این محلول را روی قسمت لک شده فرش بریزید.
به مدت ۵ دقیقه صبر کنید تا این محلول به داخل فرش برود، سپس روی آن را با پارچه یا اسفنج بمالید. در این مرحله، لکه مایع سفید کننده باید کم‌کم از روی فرش محو شود.
اگر هنوز می‌توانید لکه فرش را ببینید، مرحله سوم را تکرار کنید تا از بین برود.
حال آن قسمت را با آب سرد آبکشی کنید. بوی سرکه سفید باید در نهایت از بین برود.

 

روش سوم

حوله کاغذی یا دستمال تمیزی را با آب مرطوب کنید و به‌آرامی روی قسمت لک شده ضربه بزنید تا لکه بری فرش را بیابید.
یک مداد رنگی همرنگ با فرش را بیاورید.
حال کم‌کم الیاف فرش در آن قسمت را رنگ کنید. مطمئن شوید که فرش رنگ را جذب می‌کند.
حوله مرطوبی را بیاورید و با استفاده از آن، به‌آرامی رنگ را با فرش یکدست کنید.
با استفاده از روش‌هایی که در بالا برای پاک کردن لکه مایع سفید کننده از روی فرش برایتان توضیح دادیم، امیدواریم که در انجام این کار موفق شوید. توصیه می‌کنیم ابتدا روی قسمتی از فرش که چندان جلوی چشم نیست امتحان کنید. اگر لکه به‌طوری بود که نمی‌توانید برطرفش کنید، یک راه برایتان باقی می‌ماند: فرش را به یک قالیشویی حرفه‌ای بسپارید.

انواع روش پاک کردن فرش

برای پاک کردن لَکه فَرش ترفندهای زیادی وجود دارد که هر یک از این ترفندها برای پاک کردن گروهی از لکه ها کاربرد دارند.

  1. پاک کردن مواد چسبی از روی فرش

برای پاک کردن مواد چسبی و چسب ها از روی دارکشی فرش بهترین ترفند استفاده از یخ است، یخ را برای چند دقیقه روی لکه فرش نگه دارید تا چسب از روی فرش جدا شود.

  1. پاک کردن لکه مواد شیرین از روی فرش

برای پاک کردن این مواد می توانید دستمال حوله ای را با آب داغ خیس کنید و چندین بار روی لکه فرش بکشید تا پاک شود، در صورتی که لکه زیاد باشد می توانید مقداری شوینده فرش نیز به آب داغ اضافه کنید.

  1. پاک کردن مواد چرب و روغنی از روی فرش

برای پاک کردن این نوع لکه ها می توانید از آب گازدار استفاده کنید، به این صورت که مقداری آب گازدار روی یک دستمال بریزید و روی لکه بکشید.

  1. برای پاک کردن لکه شکلات، بستنی و … از روی فرش می توانید از ترکیب ماده شوینده فرش و آب داغ استفاده کنید.
  2. پاک کردن لکه جوهر از روی فرش

برای پاک کردن لکه جوهر می توانید از محلول آمونیاک، سرکه سفید یا تینر ضعیف استفاده کنید، یک دستمال را به یکی از این مواد آغشته کنید و روی لکه فرش بکشید و با یک دستمال خیس فرش را پاک کنید.

  1. برای پاک کردن انواع مواد آرایشی از روی فرش نیز بهترین راه استفاده از ترکیب مواد شوینده و آب داغ است.

 

لکه های سنگین فرش

برخی از لکه‌های فرش خیلی سخت از روی فرش پاک می‌شوند و به اصطلاح لکه‌های سنگینی هستند. این لکه‌ها شامل لکه‌های خون و یا نوشیدنی‌های غلیظی مانند قهوه هستند. برای برطرف کردن این نوع لکه فرش، می‎‌توان از محلول ترکیبی آب و نوشابه استفاده کرد. شاید استفاده از نوشابه برای برطرف کردن لکه فرش برایتان کمی عجیب باشد؛ اما جالب است بدانید که نوشابه برای برطرف کردن لکه‌های سنگین فرش مناسب بوده و عملکرد خوبی در آن دارد.

لکه های چربی فرش

برای برطرف کردن لکه‌های چربی می‌توانید یک پارچه کهنه را روی لکه قرار دهید و سپس اتوی داغ را روی آن بکشید. گرمای منتقل شده از اتو باعث شده تا بقایای روغن و چربی به خوبی به پارچه منتقل شوند. پس از آن می‌توانید به صورت عادی فرش را شسته و یا با یک شوینده ملایم باقیمانده لکه فرش را برطرف سازید.( برای مطالعه بیشتر درباره رفوگری)

لکه - گیری - فرش - قالیشویی - طره

لکه فرش ماشینی

لکه های ذکر شده ممکن است روی هر نوع فرشی از جمله فرش های ماشینی ایجاد شوند، برای پاک کردن لَکه فَرش ماشینی می توانید از ترفندهای گفته شده در بالا استفاده کنید و در اصل نیز این ترفندهای برای لکه های فرش ماشینی هستند زیرا فرش های ماشینی نسبت به تغییر رنگ و پارگی و … مقاوم تر از سایر فرش ها هستند، اما با وجود تمام این مسائل بهتر است ابتدا ماده گفته شده را روی قسمت خارجی فرش ماشینی امتحان کنید تا مطمئن شوید که به فرش شما آسیبی نمی زند.

 

لکه فرش دستباف

اگر لکه های گفته شده روی فرش دستباف ایجاد شوند پاک کردن آنها کمی دشوار تر خواهد شد زیرا فرش های دستباف در مقابل تغییر رنگ و پوسیدگی الیاف ضعیف تر هستند پس از هر ماده ای نمی توان برای پاک کردن لکه آنها استفاده کرد. به طور کلی ترفندهای پاک کردن لَکه فَرش دستباف به شرح زیر است:

یخ برای پاک کردن مواد چسبنده

آب گازدار برای پاک کردن چربی ها

ترکیب ماده شوینده مخصوص فرش دستباف با آب سرد

از سایر مواد گفته شده در عناوین قبل هرگز برای پاک کردن لکه فرش دستباف استفاده نکنید.

پاک کردن لکه قهوه از روی فرش

ترفندهای پاک کردن لکه چای و قهوه از روی فرش مشابه یکدیگر هستند که به شرح زیر می باشد:

ابتدا قهوه را به وسیله یک قاشق از روی فرش جمع کنید

باقیمانده قهوه را به وسیله یک دستمال از روی فرش جمع کنید اما دقت کنید که نباید دستمال را روی فرش بکشید

روی قسمت مورد نظر کمی نمک بریزید تا روی لکه را بپوشاند

یا می توانید مقداری جوش شیرین را با آب ترکیب کنید تا حالت خمیری به خود بگیرد سپس آن را روی لکه قهوه بزنید و پس از چند دقیقه آن را با یک دستمال مرطوب پاک کنید

در آخر نیز روی فرش جاروبرقی بکشید تا تمیز شود.

پاک کردن لکه قدیمی چای از روی فرش

لکه چای اگر تازه باشد که با ترفندهای گفته شده در عنوان قبل می توانید آن را پاک کنید، اما اگر مدتی از ریختن چای روی فرش گذشته و لَکه فَرش قدیمی شده باشد می توانید هم از خمیر درست شده از جوش شیرین و آب برای پاک کردن آن استفاده کنید هم از ترکیب مواد شوینده و آب به همان نحو که در عناوین قبلی گفته شد استفاده کنید و این کار را تا پاک شدن کامل فرش ادامه دهید.

همچنین می توانید از خمیر ریش نیز برای پاک کردن لَکه فَرش که با ریختن چای ایجاد شده است استفاده کنید، به این صورت که مقداری خمیر ریش روی لکه اسپری کنید و پس از چند ثانیه آن را با یک دستمال خیس از روی فرش پاک کنید.

لکه - گیری - فرش - قالیشویی - طره

روش پاک کردن اسلایم از روی فرش

روش پاک کردن اسلایم از روی فرش

برای پاک کردن اسلایم از روی فرش می توانید از مواد زیر استفاده کنید:

سرکه سفید و یا ترکیب سرکه سفید و آب سرد

می توانید این محلول را روی لکه اسلایم اسپری کنید و کمی صبر کنید تا اسلایم کاملا خیس شود و چسبندگی آن از بین برود سپس با استفاده از یک دستمال یا مسواک قدیمی اسلایم را پاک کنید.

البته اگر میزان چسبندگی اسلایم زیاد باشد می توانید یک قطعه یخ روی آن نگه دارید تا چسبندگی آن از بین برود و از فرش جدا شود.

چگونه زردی فرش را از بین ببریم؟

فرش در دو صورت زرد می شود: یا به هنگام شستشو آب به خوبی از داخل فرش خارج نشده است و یا به وسیله مواد گوناگون مانند اتو داغ، سیگار، ذغال یا … سوخته و زرد شده است.

اگر فرش شما به دلیل خارج نشدن کامل آب از داخل آن زرد شده است باید مجددا فرش را با ترکیب یک ماده اسیدی و آب بشویید و اجازه دهید فرش خشک شود، اگر مقدار این زردی کم باشد می توانید ترکیب حاصل را روی یک دستمال بریزید و فقط روی قسمت های زرد شده بکشید.

اما اگر فرش شما به دلیل سوختن زرد شده باشد باید به وسیله یک سمباده الیاف سوخته فرش را از بین ببرید یا آنها را قیچی کنید، سپس یک پیاز را دو نیم کنید و روی لَکه فَرش بگذارید تا زردی باقی مانده را از بین ببرد، در نهایت نیز یک دستمال مرطوب روی لکه بکشید تا به صورت کامل پاک شود.

البته این روش در صورتی تاثیر گذار است که میزان سوختگی و زردی حاصل از سوختگی کم باشد، اگر مقدار سوختگی زیاد باشد باید فرش دستباف را برای رفو و تعمیر به قالیشویی بسپارید.

 

تخته كجي – قالیشویی آئین خراسان مشهد – پاك كردن لاك از روي فرش ماشینی -طره چیست – قالیشویی لواسان – ریختن شیر روی فرش – پاك كردن قهوه از روي فرش – پاک کردن لاک از فرش -نکات مهم در خرید فرش ماشینی -پاك كردن مداد شمعي از روي موکت – پاک کردن لاک از فرش – نکات مهم در خرید فرش ماشینی – پاك كردن لاك از روي فرش با بنزین – شستشوی فرش

سوالات متداول لکه فرش

بهترین لکه بر فرش چیست ؟

زمانی که یک ماده بر روی فرش می ریزد به الیاف فرش نفوذ کرده و باعث به وجود آمدن لکه روی فرش می شود که برای از بین برد لکه فرش باید از مواد گوناگون صنعتی و طبیعی استفاده کنیم، زیرا فرش دائما در معرض دید است و وجود یک لکه روی آن باعث کثیف دیده شدن فرش می شود که این برای یک خانم خانه دار ایرانی یعنی عذاب!

6 نمونه از لکه های فرش را نام ببرید ؟

  1. مواد چسبی
  2. مواد شیرین
  3. مواد چرب و روغنی
  4. انواع شکلات ها
  5. جوهر ها

لکه فرش ماشینی به چه صورت است ؟

لکه های ذکر شده ممکن است روی هر نوع فرشی از جمله فرش های ماشینی ایجاد شوند، برای پاک کردن لکه فرش ماشینی می توانید از ترفندهای گفته شده در بالا استفاده کنید و در اصل نیز این ترفندهای برای لکه های فرش ماشینی هستند زیرا فرش های ماشینی نسبت به تغییر رنگ و پارگی و … مقاوم تر از سایر فرش ها هستند، اما با وجود تمام این مسائل بهتر است ابتدا ماده گفته شده را روی قسمت خارجی فرش ماشینی امتحان کنید تا مطمئن شوید که به فرش شما آسیبی نمی زند.

قالیشویی طره
قالیشویی طره

قالیشویی طره با پشتوانه سه نسل تجربه ،انواع خدمات قالیشویی ، مرمت فرش دستباف ،دارکشی ، لکه بـرداری و ارائه می نماید .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *