نحوه تمیز کردن فرش دستباف پشمی

دسته بندی ها
دسته‌ها
شستشوی فرش دستباف - قالیشویی - طره

فرش دستباف پشمی در صورتی که در شرکت قالیشویی حرفه‌ای شسته شود، بهترین نتایج به دست می‌آید، اما اکثر خانه‌دارها ترجیح می‌دهند این کار را در منزل انجام دهند تا در هزینه شستشوی آن صرفه‌جویی کنند. در این مقاله به شما آموزش می‌دهیم که چگونه تا حد امکان یک فرش دستباف پشمی را در منزل به‌خوبی بشویید. بااین‌حال به شما توصیه می‌کنیم که این شستشو در منزل نمی‌تواند جای شستشو در شرکت قالیشویی حرفه‌ای را بگیرد.

شستشوی فرش دستباف - قالیشویی - طره

بنر - تماس با ما

تمیز کردن مرتب فرش دستباف پشمی

تمیز کردن مرتب فرش دستباف پشمی

  • بهترین کاری که می‌توانید انجام دهید، آن است که فرش دستباف پشمی خود را حداقل یک‌بار در هفته با جاروبرقی بکشید و اگر فرش در محلی پر رفت‌وآمد قرار دارد، این کار را بیشتر انجام دهید. برای انجام این کار بهتر است از تنظیمات مناسب برای فرش خود استفاده کنید و روی فرش را به‌صورت نقطه‌به‌نقطه جاروبرقی بکشید (از عرض فرش) و نه از سر تا ته آن (طولی). حداقل یک‌بار در سال فرش را از سمت معکوس هم جاروبرقی بکشید.
  • به‌محض ایجاد لکه روی فرش، با استفاده از یک محلول لکه بردار برای فرش دستباف پشمی که در بازار موجود است، آن را پاک کنید.

فرش دستباف پشمی را باید هر 12 تا 18 ماه به‌طور کامل بشویید. بخار شویی یک روش مؤثر و کارآمد برای تمیز کردن آن است. اگر در برچسب فرش راهنمایی انجام این کار آمده باشد همان را دنبال کنید و در غیر این صورت، مراحل زیر را پیگیری کنید.

مراحل شستشوی فرش دستباف

مراحل شستشوی فرش دستباف

  1. پیش از تمیز کردن فرش دستباف خود، آن را به بیرون از خانه ببرید و تکان دهید یا به پشت آن ضربه بزنید تا گردوغبار سست موجود در آن خارج شود و سپس هر دو طرف آن را جاروبرقی بکشید.
  2. حال در یک روز خشک فرش را در قسمت تمیزی از روی زمین، پاسیو یا راهرو پهن کنید.
  3. با استفاده از شلنگ باغبانی فرش را خیس کنید.
  4. در این مرحله محلول آب سرد کف‌آلود را با ماده شوینده مناسب ترکیب کنید. ماده شوینده را نباید از میزان معمول خود رقیق‌تر کنید.
  5. سپس با استفاده از اسفنج آب کف‌آلود را روی تمام قسمت‌های فرش دستباف خود بمالید.
  6. سرتاسر فرش را آبکشی کنید.
  7. حال فرش را بفشارید و آن را لول کرده و با استفاده از حوله خشک تا جایی که می‌شود رطوبت آن را بگیرید.
  8. فرش را در یک جای سایه‌دار بگذارید تا در هوای آزاد و به دور از گرما و نور آفتاب خشک شود.

اگر ناگهان به خود آمده و متوجه شدید که فرشتان را مدت زیادی است تمیز نکرده‌اید، ناامید نشوید. با به‌کارگیری نکاتی که برای شستشوی فرش به شما آموزش دادیم، می‌توانید این مشکل را برطرف کنید. اما باز هم توصیه می‌کنیم که شستشوی فرش در شرکت قالیشویی حرفه‌ای را نادیده نگیرید.

قالیشویی طُرّه

قالیشویی طُرّه امیدوار است در این مجموعه سه قسمتی نحوه شستشوی انواع فرش دستباف را به‌خوبی آموخته باشید. برای سفارش شستشوی فرش خود به‌صورت اینترنتی می‌توانید به بخش سفارش آنلاین بروید و فرم مربوط به آن را پر کنید تا در اولین فرصت با شما تماس گرفته شود. تعرفه‌های ما را نیز می‌توانید بررسی و مقایسه کنید!

بنر - تماس با ما

شستشوی فرش دستباف - قالیشویی - طره

شستشوی فرش دستباف هم در خانه انجام می شود و هم در قالیشویی که روش های آن دو مشابه یکدیگر است، فقط در قالیشویی با استفاده از دستگاه های مکانیزه فرش ها شسته می شوند اما در خانه به وسیله ابزارهای دستی. برای شستن فرش دستباف در خانه باید حتما به نکات آن توجه کنید

قیمت شستشوی فرش دستباف

قیمت شستشوی فرش دستباف

شستشوی فَرش دَستباف یکی از خدماتی است که توسط قالیشویی های مختلف ارائه می شود به همین دلیل اتحادیه قالیشویی هر شهر یک تعرفه برای این کار در نظر گرفته است که این تعرفه به جنس فرش نیز بستگی دارد، اما قیمت شستشوی فرش های دستباف معمولی به طور میانگین از ۱۵۰۰۰ تا ۳۳۵۰۰ تومان به ازای هر متر مربع فرش دستباف محاسبه می شود که این قیمت به درخواست شما نیز بستگی دارد یعنی اگر شستشوی معمولی سفارش دهید هزینه آن کمتر و اگر اعلاء شویی سفارش دهید هزینه آن بیشتر خواهد شد.

شستشوی سایر فرش های دستباف یعنی فرش ابریشم و فرش پشمی نیز قیمت متفاوتی دارند که بنا به توافق صاحب فرش و قالیشویی محاسبه می شود و اتحادیه قالیشویی تعرفه ای برای آن در نظر نگرفته است.

شستن فرش دستباف در خانه

بسیاری از افراد که در خانه های ویلایی زندگی می کنند و امکان شستشوی فرش در خانه برای آنها فراهم است فرش های خود را در خانه می شویند اما شستشوی فَرش دَستباف کمی دشوار است و باید نکات مهمی را قبل از شستشو و به هنگام شستشوی فرش در نظر بگیرید تا فرش شما آسیب نبیند. این نکات عبارتند از:

  • اگر فرش دستباف شما پارگی، پوسیدگی و هر عیب دیگری دارد باید قبل از شستشو این عیب را رفع کنید
  • قبل از شروع به شستن فرش دستباف ابتدا یک پارچه سفید را خیس کنید و روی نقاط پررنگ فرش بکشید، این کار برای این است که مطمئن شوید فرش شما رنگ پس نمیدهد
  • به هنگام شستشوی فَرش دَستباف حتما از آب سرد استفاده کنید و هرگز فرش را زودتر خیس نکنید زیرا ممکن است دچار تغییر رنگ بشود
  • فرش های ابریشم و پشمی را با دقت فراوان بشویید و به هیچ عنوان از فرچه های زبر برای شستشوی آنها استفاده نکنید

پس اگر قصد دارید فرش دستباف خود را در خانه بشویید حتما به این نکات توجه کنید. روش های شستشوی فَرش دَستباف در خانه را نیز در ادامه آموزش میدهیم.

 

روش شستن فرش دستباف در قالیشویی

امروزه بیشتر افراد بنا به دلایلی مانند صرفه جویی در مصرف آب شرب، نداشتن حیاط و مکان مناسب جهت شستشوی فرش، نداشتن اطلاعات کافی برای شستشوی فَرش دَستباف و … فرش های دستباف یا ماشینی خود را برای شستشو به قالیشویی میسپارند. البته نکته مهمی که باید حتما به آن دقت کنید این است که هر قالیشویی مهارت کافی جهت شستشوی فرش دستباف را ندارد و ممکن است به بافت های فرش شما آسیب بزند پس سعی کنید فرش های خود را به یک قالیشویی نام آشنا و با تجربه بسپارید بخصوص اگر فرش دستباف شما از نوع فرش های نفیس است.( برای مطالعه بیشتر درباره لکه چای روی فرش)

شستشوی فرش دستباف - قالیشویی - طره

چگونه یک فرش را تمیز کنیم ؟

تمیز کردن یک فرش به موادی که از آن تشکیل شده و نوع کثافت و نوع لکه و گرد و غبار موجود بستگی دارد.

در ادامه، چند روش کلی برای تمیز کردن فرش را برای شما توضیح می دهیم:

1. جارو کردن مرتب: جارو کردن مرتب به تخلیه گرد و غبار و خاک از سطح فرش کمک می کند. باید به هر دو طرف فرش جارو کنید.

2. پاک کردن لکه‌ها: برای پاک کردن لکه‌ها باید سریعاً عمل کنید. با یک پارچه تمیز لکه را بزنید تا بیشتر مایع را حذف کنید. سپس از یک محلول پاک کننده مناسب برای موادی که از آن تشکیل شده است برای پاک کردن لکه استفاده کنید. حتماً باید این محلول را در یک نقطه کوچک و نامرئی از فرش برای اطمینان از عدم آسیب دیدگی به فرش تست کنید.

3. تمیز کردن عمیق: با توجه به اندازه فرش، ممکن است نیاز به بیرون بردن آن و تکان دادن برای حذف خاک و زباله داشته باشید. برای تمیز کردن عمیق تر، می توانید از دستگاه بخار یا استخدام یک شرکت حرفه ای فرش شویی استفاده کنید. همچنین حتماً باید از یک محلول پاک کننده مناسب برای موادی که از آن تشکیل شده است استفاده کنید.

4. خشک کردن به طور کامل: پس از تمیز کردن، حتماً باید فرش را به طور کامل خشک کنید قبل از قرار دادن آن در محل. می توانید فرش را خارج از منزل آویزان کنید یا از یک فن برای کمک به تسریع فرایند خشک کردن استفاده کنید.

قالیشویی طره در مناطق شهرک غرب، اقدسیه، تجریش، سعادت آباد، شمال تهران ،لواسان ، تهران ، نیاوران ، دولت ، لواسانات ، آماده خدمت رسانی می باشد.

مراحل شستن فرش دستباف

همانطور که در قسمت های قبل گفته شد فرش دستباف یا در خانه شسته می شود یا در قالیشویی که روشِ شستشوی فَرش در هر دو آنها مشابه یکدیگر و به شرح زیر است:

  1. قبل از شروع شستشوی فرش باید گردوغبار روی فرش پاک شود
  2. سپس با آب سرد فرش خیسانده شود و بلافاصله با استفاده از مواد شوینده مخصوص فرش دستباف فرش شسته و آبکشی شود
  3. و در نهایت از روش های مناسب برای خشک کردن فرش دستباف استفاده شود

تمام این روش ها در قالیشویی و خانه برای شستن فرش دستباف انجام می شود و تنها تفاوتی که وجود دارد این است که مراحل ذکر شده در قالیشویی توسط دستگاه های تمام اتوماتیک انجام می شود اما در خانه توسط وسایل و ابزارهای دستی.

قالیشویی فرش دستباف

قالیشویی فرش دستباف یعنی شستشوی فَرش دَستباف و انجام عملیات قبل و پس از شستشوی فرش در قالیشویی که مراحل خاص خود را دارد؛

  1. ابتدا توسط دستگاه های اتوماتیک خاک گیر، گردوغبار و خاک فرش را تمیز می کنند
  2. اگر فرش نیاز به مرمت، تعمیر و بازسازی داشته باشد پس از عملیات خاک گیری، افراد متخصص این موارد را انجام می دهند
  3. اگر فرش دستباف از انواع فرش هایی باشد که توسط نخ های تیره رنگ بافته شده است ممکن است فرش دچار تغییر رنگ شود، در این مرحله از موادی برای جلوگیری از این اتفاق استفاده می شود
  4. سپس فرش را توسط دستگاه های تمام اتوماتیک یا نیمه اتوماتیک و با مواد شوینده مخصوص شستشوی فرش دستباف میشویند
  5. در این مرحله اگر فرش دستباف از انواع فرش ها نفیس نباشد توسط دستگاه های مخصوص آبگیری فرش، آب فرش را میگیرند
  6. در نهایت فرش را برای خشک شدن در گرمخانه قرار میدهند
  7. اگر مشتری درخواست اعلاء شویی یا براق کردن فرش نیز داشته باشد پس از خشک شدن فرش دستباف از موادی برای براق شدن فرش استفاده می کنند، همچنین از مواد ضد بید و ضد کپک نیز برای جلوگیری از بیدزدگی و کپک زدگی فرش استفاده می کنند.

نکاتی در رابطه با شستشوی فرش:

هر فرش اول اندازه گيري (متر) ميشود و شماره فرش، نوع فرش (دستباف، ماشيني، گليم، …) روي نمره فرش با شماره سريال مشتري نوشته ميشود. در پشت شماره، تاريخ دريافت و كارهايي كه بايد انجام شود از قبيل تعمير ريشه ها و يا شيرازه درج ميشود. بعد از هر فرش قبل از شور عكس گرفته ميشود. از برخي از فرشهاي مسئله دار هم در موقع شور عكس و فيلم گرفته ميشود. بعد فرشها خاك گيري شده شسته و ابكشي و ابگيري شده براي خشك شدن در محوطه زمين كارخانه قاليشويي روي سنگ ريزه هاي مخصوص در معرض نور آفتاب قرار ميگيرند تا خشك شوند. پس از خشك شدن يك تكنسين تمام وقت كار كنترل كيفيت را انجام ميدهد. اگر فرش لكه اي داشته باشد كه در هنگام شور بر طرف نشده باشد، فرش لكه برداري شده و عكس نهائي برداشته شده در قفسه فرشهاي اماده قرار ميگيرد تا به مشتري تحويل داده شود. لازم بتوضيح است كه اطلاعات كامل فرش از قبيل محل بافت، نقشه، سن فرش، و قيمت بازار و روش نگهداري و جارو زدن ان نيز در اختيار مشتري ها قرار مي گيرد. اگر فرش تعمير لازم داشته باشد قبل از تحويل، تعمير انجام شده عكس گرفته مي شود

بنر - تماس با ما

قالیشویی خوب برای شستن فَرش دَستباف

قالیشویی خوب برای شستن فرش دستباف

به هنگام ثبت سفارش شستشوی فرش دستباف در یک قالیشویی حتما از کیفیت دستگاه ها، ماهر بودن پرسنل قالیشویی و به طور کلی از خوب بودن قالیشویی اطمینان حاصل کنید زیرا اگر قالیشویی مورد نظر این ویژگی ها را نداشته باشد ممکن است پرسنل آن به هنگام شستشوی فرش از روش های غیر اصولی استفاده کنند و به فرش شما آسیب بزنند که این آسیب ها می تواند شامل موارد زیر باشد:

تغییر رنگ فرش دستباف

پارگی فرش

پوسیدگی و پارگی ریشه های فرش

همچنین متاسفانه بعضی از قالیشویی ها فرش را طوری می شویند که آلودگی های آن پاک نمی شود بلکه فقط پنهان می شود و پس از مدتی استفاده مجددا این آلودگی ها و لکه بری فرش ها پدیدار می شوند.

شستشوی فرش دستباف - قالیشویی - طره

شستشوی فرش دستباف ابریشم

شستشوی فرش دستباف ابریشم

فرش دستباف ابریشم یکی از فرش های نفیس محسوب می شود که مانند هر فرش دیگری پس از مدتی استفاده نیازمند شستشو خواهد شد و باید شسته شود که می توان آن را در خانه شست یا به یک قالیشویی معتبر سپرد. بهترین راه شستشوی فَرش دَستباف ابریشم سپردن آن به یک قالیشویی مجهز و با تجربه می باشد زیرا ایشان نحوه شستشوی اصولی فرش دستباف ابریشم را میدانند و به هیچ وجه به هنگام شستشو به فرش شما آسیب نمیزنند.( برای مطالعه بیشتر درباره پاک کردن لاک از روی فرش)

مراحل شستشوی فَرش دَستباف ابریشم مانند مراحل شستشوی فرش های دستباف دیگر است و تنها تفاوتی که وجود دارد تفاوت در مواد شوینده و ابزارهای شستشو، و روش خشک کردن آن می باشد.

اگر قصد دارید فرش دستباف ابریشم خود را در خانه بشویید به نکات زیر دقت کنید:

  • از آب داغ برای شستشوی فَرش دَستباف ابریشم استفاده نکنید
  • از یک حوله نرم برای شستشوی فرش استفاده کنید
  • از مواد شوینده مخصوص و طبیعی برای شستن فرش ابریشم استفاده کنید نه از مواد شیمیایی و صنعتی
  • هرگز فرش دستباف ابریشمی را فشار ندهید
  • برای خشک کردن فرش آن را بر روی یک سطح صاف پهن کنید

پاك كردن چسب از روي فرش دستباف – قالیشویی اقدسیه – فرش کثیف – خرید فرش دستباف – قیمت شستشوی فرش ماشینی در تهران – چگونه فرش دستباف را بشوییم – تخته كجي – پاك كردن لاك از روي فرش ماشینی – پاک کردن لاک – پاك كردن قهوه از روي فرش – پاک کردن لاک از فرش 

سوالات متداول نحوه تمیز کردن فرش دستباف پشمی

مراحل شستن فرش دستباف چگونه است ؟

همانطور که در قسمت های قبل گفته شد فرش دستباف یا در خانه شسته می شود یا در قالیشویی که روش شستشوی فرش در هر دو آنها مشابه یکدیگر و به شرح زیر است:

  1. قبل از شروع شستشوی فرش باید گردوغبار روی فرش پاک شود
  2. سپس با آب سرد فرش خیسانده شود و بلافاصله با استفاده از مواد شوینده مخصوص فرش دستباف فرش شسته و آبکشی شود
  3. و در نهایت از روش های مناسب برای خشک کردن فرش دستباف استفاده شود

قالیشویی خوب برای شستن فرش دستباف ؟

به هنگام ثبت سفارش شستشوی فرش دستباف در یک قالیشویی حتما از کیفیت دستگاه ها، ماهر بودن پرسنل قالیشویی و به طور کلی از خوب بودن قالیشویی اطمینان حاصل کنید زیرا اگر قالیشویی مورد نظر این ویژگی ها را نداشته باشد ممکن است پرسنل آن به هنگام شستشوی فرش از روش های غیر اصولی استفاده کنند و به فرش شما آسیب بزنند که این آسیب ها می تواند شامل موارد زیر باشد:

Î تغییر رنگ فرش دستباف

Î پارگی فرش

Î پوسیدگی و پارگی ریشه های فرش

تمیز کردن مرتب فرش دستباف پشمی به چه صورت است ؟

  • بهترین کاری که می‌توانید انجام دهید، آن است که فرش دستباف پشمی خود را حداقل یک‌بار در هفته با جاروبرقی بکشید و اگر فرش در محلی پر رفت‌وآمد قرار دارد، این کار را بیشتر انجام دهید. برای انجام این کار بهتر است از تنظیمات مناسب برای فرش خود استفاده کنید و روی فرش را به‌صورت نقطه‌به‌نقطه جاروبرقی بکشید (از عرض فرش) و نه از سر تا ته آن (طولی). حداقل یک‌بار در سال فرش را از سمت معکوس هم جاروبرقی بکشید.
  • به‌محض ایجاد لکه روی فرش، با استفاده از یک محلول لکه بردار برای فرش دستباف پشمی که در بازار موجود است، آن را پاک کنید.

فرش دستباف پشمی را باید هر ۱۲ تا ۱۸ ماه به‌طور کامل بشویید. بخار شویی یک روش مؤثر و کارآمد برای تمیز کردن آن است. اگر در برچسب فرش راهنمایی انجام این کار آمده باشد همان را دنبال کنید و در غیر این صورت، مراحل زیر را پیگیری کنید.

قالیشویی طره
قالیشویی طره

قالیشویی طره با پشتوانه سه نسل تجربه ،انواع خدمات قالیشویی ، مرمت فرش دستباف ،دارکشی ، لکه بـرداری و ارائه می نماید .

یک پاسخ
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *