مراقبت از فرش ابریشم

دسته بندی ها
دسته‌ها
مراقبت از فرش ابریشم - قالیشویی - طره

نکات مربوط به مراقبت از فرش های ابریشم

معمولاً فرش های ابریشم با توجه به کیفیت و مرغوبیتی که دارند از هزینه بالاتری نیز در هنگام خرید نسبت به سایر فرش ها برخوردار می باشند. به همین خاطر مبحث نحوه مراقبت از فرش ابریشم سؤال خیلی از خانواده ها است. فرش های ابریشم روح و جان خانه ما هستند و به خانه درخشندگی و جذابیت خاصی می بخشند. شست و شو مناسب و اصول نگهداری از آن ها نیازمند یکسری از نکاتی است که کارشناسان ما امروز قصد دارند در رابطه با آن مباحث ارزشمندی را به شما دوستان ارائه دهند. برای آگاهی از نحوه مراقبت این فرش های با ارزش تا پایان مقاله با ما همراه باشید.

فرش های ابریشم چه ویژگی هایی دارند؟

فرش های ابریشم جز آن دسته از فرش های با اصالت ایرانی محسوب می شوند که از نخ های بسیار گران بها و با ارزشی تهیه می گردند. برای شناخت ویژگی های این فرش گران بها ما لیستی از خصوصیات آن را برای شما لیست کرده ایم که در ادامه به آن خواهیم پرداخت:

  1. اولین ویژگی و خصوصیات فرش های ابریشم می‌ توان به جذابیت، زیبایی و درخشندگی بالای آن ها اشاره کرد.
  2. این فرش ها با توجه به کیفیت عالی که دارند، جزء مقاوم ترین فرش های ماشینی و دستباف از لحاظ نگهداری و شست و شو محسوب می گردند.
  3. با توجه به اینکه از پرز بسیار کمی برخوردار هستند، نمی توانند هیچ گونه حساسیتی ایجاد نمایند.
  4. طرح و نقش و رنگ هایی که در این نخ های ابریشمی دیده می‌شود، بسیار چشم نواز و خیره کننده هستند.
  5. الیاف به کار رفته در فرش های ابریشم بسیار نازک و همچنین سبک می باشند، به همین خاطر این فرش ها از ویژگی های نرم، سبک بودن و لطافت بالا برخوردار هستند.
  6. از دیگر ویژگی های این فرش ها برجسته نشان دادن طرح و نقشه ها است.
  7. از طیف رنگی بسیار فوق ‌العاده و بالایی برخوردار بوده و علاوه بر آن تعداد رج ابریشم نسبت به سایر فرش ها بیشتر است.
  8. استحکام بالا، مقاومت و همچنین سبک بودن یکی از مهم ترین مزایای فرش های دستباف ابریشم می باشد.

بنر - تماس با ما

چرا فرش های ابریشم به مراقبت بیشتری نسبت به فرش های دیگر نیاز دارند؟

مراقبت از فرش ابریشم یکی از موضوعات حائز اهمیت در مقایسه با سایر فرش ها است زیرا با توجه به اینکه نخ های ابریشمی از گران قیمت ترین و ارزشمند ترین الیاف ها محسوب می گردد. این فرش ها به عنوان فرش های لوکس و مجلل شناخته شده و زمانی که در آن از ابریشم ۱۰۰ درصد استفاده شود، قیمت آن نیز افزایش پیدا می‌کند. به همین خاطر است که مراقبت از آن ها در درجه اول اهمیت بالایی دارد. نخ های ابریشم تا سالیان سال مورد استفاده قرار گرفته و پس از مدتی حالت اولیه خود را از دست نمی دهد به همین دلیل پیشنهاد می‌ کنیم در نگهداری و نحوه شست و شو آن ها همواره دقت کرده و کوشا باشید.

جالب است به این نکته نیز اشاره کنیم که ابریشم با توجه به مقاومتی که دارد، باز هم جزء یکی از جنس های آسیب پذیر می باشد. در واقع در مقابل رطوبت، گرما و همچنین مواد شیمیایی مضر نمی تواند خیلی دوام آورد و کوچک ترین آسیب جدی به آن هزینه های بالایی می طلبد. با فرش های ابریشم همانند سایر فرش های معمولی برخورد نکنید و اجازه ندهید رطوبت به مدت طولانی بر روی فرش باقی بماند زیرا آب و رطوبت می تواند باعث کپک زدگی آن شود. دقت کنید، این گونه از فرش ها همواره سعی می کنند رطوبت را به خود جذب کنند.

مراقبت از فرش ابریشم - قالیشویی - طره

روش های مراقبت از فرش های ابریشم

برای مراقبت از فرش ابریشم یک سری اصول نگهداری وجود دارد که با هم به آن ها می پردازیم:

  • بهتر است برای تمیز کردن این فرش ها از جارو برقی کمتر استفاده کنید. می ‌توانید قالیچه را به آرامی بتکانید.
  • اگر تصمیم گرفته اید آلودگی‌ها را با جارو برقی تمیز نمایید سعی کنید از جارو برقی‌ های برس دار استفاده نکنید که ریشه فرش آسیب ببیند. هنگام جارو کردن نیز در جهت خواب فرش جارو بزنید.
  • بهتر است این گونه فرش های با ارزش را در مکان هایی که رفت و آمد در آن زیاد است و یا معمولاً در آن قسمت به غذا خوردن می‌پردازید، نیندازید.
  • برای جابجا نشدن فرش های ابریشم که بسیار سبک نیز هستند ما پیشنهاد می کنیم حتماً از ترمز فرش استفاده کنید.
  • در هنگام انتخاب محل فرش نیز نهایت دقت را داشته باشید. بهتر است فرش را بر روی پارکت و روی سرامیک پهن کنید و از قرار دادن آن بر روی سطوح گچی و آهکی خودداری نمایید زیرا به مرور موجب از بین رفتن بافت و کیفیت فرش می گردد.
  • در هنگام شست و شو نیز ما پیشنهاد می کنیم این کار را هر سال انجام ندهید. توجه داشته باشید هر چه فرش های ابریشمی را کمتر بشویید در این صورت طول عمر آن ها نیز بالاتر می ‌رود.
  • اگر فرش دچار لکه و کثیفی گردید، بهتر است اول روش های خانگی غیر مضر را امتحان کنید؛ زیرا مواد شیمیایی ممکن است به بافت فرش آسیب برساند. نمک نیز می تواند برای تمیز کردن لکه کاربردی باشد. با رعایت این نکات به مراقبت از فرش ابریشم خود بپردازید.

نتیجه گیری

همان طور که اشاره نمودیم بهتر است برای شستشو و مراقبت از فرش ابریشم به سراغ راهکارهای علمی و صحیح بروید. در هنگام نشت لکه و یا هر گونه آسیب دیدگی اقدام سریع بسیار مهم است. عکس العملی که سریع و در عین حال با حوصله باشد، می‌تواند از آسیب ‌رسیدن سایر بافت های فرش جلوگیری کند. البته لازم است در ادامه نیز اشاره کنیم جهت شست و شو و همچنین تعمیرات حرفه ای فرش های ابریشم می توانید از کارشناسان و متخصصان این کارها که به فعالیت های خدماتی مشغول هستند کمک بگیرید. هرگز برای این فرش ها از مواد شوینده بی کیفیت و نامناسب استفاده نکنید، علاوه بر آن آب بسیار داغ نیز می تواند به الیاف فرش آسیب وارد کند

سوالات متداول مراقبت از فرش ابریشم

فرش های ابریشم چه ویژگی هایی دارند؟

  1. اولین ویژگی و خصوصیات فرش های ابریشم می‌ توان به جذابیت، زیبایی و درخشندگی بالای آن ها اشاره کرد.
  2. این فرش ها با توجه به کیفیت عالی که دارند، جزء مقاوم ترین فرش های ماشینی و دستباف از لحاظ نگهداری و شست و شو محسوب می گردند.
  3. با توجه به اینکه از پرز بسیار کمی برخوردار هستند، نمی توانند هیچ گونه حساسیتی ایجاد نمایند.
  4. طرح و نقش و رنگ هایی که در این نخ های ابریشمی دیده می‌شود، بسیار چشم نواز و خیره کننده هستند.

چرا فرش های ابریشم به مراقبت بیشتری نسبت به فرش های دیگر نیاز دارند؟

مراقبت از فرش ابریشم یکی از موضوعات حائز اهمیت در مقایسه با سایر فرش ها است زیرا با توجه به اینکه نخ های ابریشمی از گران قیمت ترین و ارزشمند ترین الیاف ها محسوب می گردد. این فرش ها به عنوان فرش های لوکس و مجلل شناخته شده و زمانی که در آن از ابریشم ۱۰۰ درصد استفاده شود، قیمت آن نیز افزایش پیدا می‌کند.

قالیشویی طره
قالیشویی طره

قالیشویی طره با پشتوانه سه نسل تجربه ،انواع خدمات قالیشویی ، مرمت فرش دستباف ،دارکشی ، لکه بـرداری و ارائه می نماید .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *