چند رمز و راز تمیز کردن فرش از قول حرفه‌ای‌ها

دسته بندی ها
دسته‌ها
پاک کردن لکه خون از روی فرش

هر چقدر در منزل برای تمیزی و نظافت در منزل تلاش و کوشش کنید، فرش درنهایت قربانی کثیفی با قطره‌های مایعات مختلف، ریختن مواد دیگر و نیز هر چیز دیگری خواهد شد که به ته کفشتان چسبیده است. برای این که بدانیم در یک شرکت قالیشویی حرفه‌ای چگونه با این مشکلات برخورد می‌کنند که فرش تمیز و نو به نظر آید، با کارشناس شستشوی فرش آقای مارک تارباکس، مالک شرکت بهترین کارشناسان شستشوی فرش در سن آنتونینو تگزاس که در این زمینه بیش از 30 سال تجربه دارد، گفتگو کرده‌ایم. در این مقاله چند نکته مهم را برایتان خواهیم گفت. اما باید به این نکته هم توجه داشته باشید که این‌ها مواردی جزئی هستند و در صورت شدیدتر بودن لکه‌ها باید به یک شرکت قالیشویی حرفه‌ای مراجعه کنید. ادامه این نکات را هم می‌توانید در مقاله بعد بخوانید.

شرکت قالیشویی فرش ماشینی
قالیشویی فرش

لکه‌ها را با دستمال یا چیز دیگری خشک کنید، آن‌ها را نمالید

لکه‌ها را با استفاده از ماده شوینده و یک پارچه نرم، دستمال توالت یا اسفنج، تند و به‌صورت سطحی بمالید. تارباکس می‌گوید: «بهترین کار خشک کردن لکه با دستمال‌کاغذی و غیره است. با انجام این کار، مقداری فشار به لکه وارد و سپس جذب دستمال می‌شود. اگر لکه‌ها را بمالید، ممکن است ذرات موجود در لکه به اطراف پراکنده شده و سپس به داخل الیاف فرش نفوذ کنند که این می‌تواند موجب پوسیدگی و خرابی الیاف شود». همواره لکه را از سمت بیرون به داخل خشک کنید، درصورتی‌که این کار را از داخل به بیرون انجام دهید، لکه پخش خواهد شد.

جذب لکه با دستمال
جذب لکه با دستمال

استفاده از آب گازدار (club soda)

ممکن است تابه‌حال شنیده باشید که استفاده از club soda برای پاک کردن لکه‌های ناشی از ریختن نوشیدنی روی فرش مفید است. بله همین‌طور است، البته درصورتی‌که به‌درستی از آن استفاده شود.

مایع قسمتی از فرش را که نوشیدنی روی آن ریخته با استفاده از پارچه یا دستمال جذب کنید. اگر این روش کارگر نبود، یک پیمانه سرکه سفید را با یک پیمانه آب مخلوط کنید و آن را در یک شیشه اسپری شیشه‌پاک‌کن بریزید. حال آن را روی قسمت لک شده بپاشید و بگذارید 10 تا 15 دقیقه روی آن بماند تا خیس بخورد. سپس اسفنج تمیزی را روی آن قسمت فشار دهید تا محلول و لکه را به خود جذب کند. تارباکس می‌گوید شاید لازم شود این روند را تکرار کنید تا لکه از بین برود.

پس از پاک شدن لکه، محل آن را با آب گرم آبکشی کنید. حال با دستان خود ریشه‌های فرش را به حالت قبلی خود بازگردانید. در پایان، چند برگ دستمال‌کاغذی یا دستمال توالت سفیدرنگ روی قسمت لک شده بگذارید (روی‌هم) و جسم سنگینی هم روی آن‌ها قرار دهید تا مانند یک دفترچه تلفن آن‌ها را به پایین فشار دهد. با انجام این کار رطوبت از فرش جذب خواهد شد. تا زمانی که فرش خشک می‌شود – معمولاً در حدود یک روز – دستمال‌ها را همان‌جا رها کنید.

استفاده از آب گازدار
استفاده از آب گازدار

خمیر اصلاح را هم امتحان کنید

تارباکس می‌گوید بهترین ماده برای پاک کردن لکه‌های عمومی، خمیر اصلاح معمولی است: «این ماده تقریباً همه نوع لکه را از بین می‌برد». مقداری خمیر اصلاح را به‌طور مستقیم روی لکه قرار داده و اجازه دهید حدود 30 دقیقه روی آن بماند. پس از جاگیر شدن خمیر، آن را با یک دستمال‌کاغذی یا دستمال توالت سفیدرنگ به‌آرامی پاک کنید. یک پیمانه سرکه سفید و یک پیمانه آب را با هم مخلوط کرده و در یک بطری شیشه‌پاک‌کن بریزید. محلول ایجادشده را روی قسمت لک شده بپاشید و سپس آنجا را با پارچه تمیز کنید.

استفاده از خمیر اصلاح
استفاده از خمیر اصلاح

آدامس یخ‌زده خشک‌شده

هنگامی‌که در خیابان مشغول راه رفتن هستید، روی آدامس پا می‌گذارید اما متوجه نمی‌شوید که این ماده چسبناک را با خود به روی فرش آورده‌اید. برای پاک کردن لکه آدامس، به سراغ یخچال‌فریزر خود رفته و چند تکه یخ بردارید. تارباکس می‌گوید: «یخ را به مدت 30 ثانیه روی آدامس بگذارید تا آدامس یخ بزند». حال پس از یخ بستن آدامس، با یک قاشق آن را از فرش جدا کنید و نخ‌های فرش را تا جایی که امکان دارد از نزدیک آدامس ببرید. اگر فقط مقدار کمی از آن‌ها را ببرید، به چشم نخواهد آمد.

آدامس یخ زده
آدامس یخ زده

شرکت قالیشویی طُرّه

قالیشویی طُرّه در این پست خود چند راه ساده برای مراقبت از فرش  را برایتان توضیح داده است. انجام این کار در منزل کار چندان سختی نیست، اما در برخی موارد ممکن است به شستشوی حرفه‌ای فرش نیاز شود که دیگر از توان و امکانات شما خارج است. در چنین مواردی فقط یک شرکت قالیشویی فرش حرفه‌ای می‌تواند این کار را به‌خوبی انجام دهد. قالیشویی طُرّه آماده است تا انواع خدمات مربوط به فرش را برای مشتریان خود فراهم کند. برای آگاهی از خدماتی که ارائه می‌دهیم، به بخش خدمات مراجعه کنید. برای رزرو اینترنتی یک وقت قالیشویی می‌توانید به بخش سفارش آنلاین مراجعه کنید و برای مطلع شدن از قیمت خدمات ما بخش تعرفه قالیشویی را مشاهده کنید. در صورت نیاز به هر گونه مشاوره یا اطلاعات بیشتر می‌توانید با مراجعه به بخش تماس با ما با کارشناسان ما مشورت کنید.

قالیشویی طُرّه
قالیشویی طُرّه

https://www.popularmechanics.com/home/interior-projects/how-to/g1414/10-carpet-cleaning-secrets-from-the-pros

قالیشویی طره
قالیشویی طره

قالیشویی طره با پشتوانه سه نسل تجربه ،انواع خدمات قالیشویی ، مرمت فرش دستباف ،دارکشی ، لکه بـرداری و ارائه می نماید .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *