انواع طرح فرش و کاربرد های آن در بخش های مختلف

دسته بندی ها
دسته‌ها
خرید فرش

وقتی میخواهیم فرشی را انتخاب کنیم ،انتخاب ما باید از قوانین مربوط به دکوراسیون و همچنین نوع دکوراسیون مکان ما تبعیت کند . قبل از خرید فرش به این موضوع که چه طرحی با فضای ما همخوانی بیشتری دارد فکر کنید .
قابل ذکر است که انواع طرح فرش های دستبافت ایران در سه طرح اصلی بافته مشوند که این سه طرح عبارتند از : لچک ترنج ، افشان ، خشتی ،که از طرح لچک ترنج از زمان قدیم استقبال بیشتری شده است و بیشتر فرش های موجود در بازار و در منازل شما از همین طرح هستند . طرح های دیگری نیز برای بافت فرش وجود دارد که در شهر هایی طبق آن طرح ها فرش بافته می شود ،از جمله ی این طرح ها ،فرش ترکمنی ،گبه ها و … هستند .
در فرش های لچک ترنج علا وه بر حاشیه ،طرحی در غالب هندسی ،دایره و… در وسط فرش وجود دارد که به آن ترنج میگویند . و در چهار گوشه ی داخلی حاشیه ،چهار مثلث کار شده که به آن ها لچک میگویند .
عده ای از کارشناس های فرش میگویند که طرح فرش ها طبق معماری ساختمان های قدیم شکل گرفته است ،آن ها عقیده دارند که طرح لچک ترنج طبق طح پردیس معماری ساختمان های سده در اواخر دوره ی کاشانیان به وجود آمده است . لچک ها باچه هایی برای سبزیکاری در چهار گوشه ی حیات را یاد آور بودند و ترنج حوض وسط حیاط را یادآور بود. همچنین گل های داخل باغچه نیز به گل کاری های آنجا اشاره میکند .

 

انواع طرح فرش
انواع طرح فرش

بعد از تغییر معماری خانه ها و حذف باغچه و حوض ،طرح فرش افشان ایجاد شد ، در این طرح هیچ اثری از لچک ها و ترنج وجود ندارد و تنها حاشیه دور فرش به اضافه ی گل ها و ساقه و برگ در میان آن حاشیه وجود دارد.
انواع طرح فرش بعدی طرح خشتی است که برای فرش های ایران معرفی شد که در آن فضای داخل حاشیه به مستطیل های هم اندازه ای تقسیم شده و داخل هر کدام از مستطیل ها نقشی متفاوت بافته میشد ،که ممکن بود این طرح در خشت ها تکرار شود که البته تکرار نشدن طرح نشان از مرغوبیت نقشه دارد . این طرح در برخی از شهر ها به گلستان نیز معروف است .
در فضا هایی با وسعت پایین پهن کردن فرش های پر نقش و نگار درست نیست ،زیرا فضا را کوچکتر نشان میدهد . زمانی که کف پوش ثابت فضا طرح دار است بهتر است از فرشی که طرح شلوغی ندارد استفاده شود تا تعادل در فضای زمین وجود داشته باشد .
طراحان دکور معمولا فرش هایی با طرح افشان را برای فضا های کوچک پیشنهاد میکنند . فرش لچک ترنج برای فضاهای معمولی و نسبتا بزرگ بسیار مناسب است ، اما استفاده از طرح خشتی باعث کوچک به نظر رسیدن این فضا می شود .
برای مکان هایی که وسعت کمی دارند از فرش های رنگ روشن استفاده کنید . همچنین این مسئله در مورد فضاهای کم نور هم صدق میکند .
هنگام انتخاب فرش به همه ی رنگ های موجود در خانه از جمله ،رنگ دیوار ، پرده ها ، پارچه مبل و چوب های به کار رفته در خانه حتما توجه کنید ، زیرا هماهنگی رنگ ها یکی از نکات بسیار مهم در داشتن فضایی شیک است .

 

شرکت قالیشویی طرّه امیدوار است با خواندن این مقاله آموزشی اطلاعات مفیدی را به دست آورده باشید. برای اطلاع از خدمات شرکت قالیشویی ما می‌توانید از طریق بخش سفارش آنلاین اقدام کنید.

 

 

 

قالیشویی طره
قالیشویی طره

قالیشویی طره با پشتوانه سه نسل تجربه ،انواع خدمات قالیشویی ، مرمت فرش دستباف ،دارکشی ، لکه بـرداری و ارائه می نماید .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *