آشنایی با انواع مختلف فرش

دسته بندی ها
دسته‌ها
مدلهای مختلف فرش

اگر قصد خرید یک فرش جدید برای منزلتان دارید، حتماً در وضعیت خوبی هستید. بر اساس اعلام مجله تجاری «Floor Covering Weekly»، فرش نسبت به سایر کالاها در آمریکا سهم بیشتری در معامله‌ها داشته است. دلیل خوبی هم دارد: گران نیست، نصب کردنش آسان است، صدها رنگ، بافت و سبک متنوع دارد. نرم است و زمانی که لمسش می‌کنید گرم است و عایق صدای خوبی است. بچه‌هایتان می‌خواهند نواختن شیپور را تمرین کنند و صدایش اذیتتان می‌کند؟ خب اتاقشان را فرش کنید!

ازآنجایی‌که انواع فراوانی از فرش در بازار وجود دارند، تصمیم‌گیری برای انتخاب کمی مشکل می‌شود. قالیشویی طُرّه در این مقاله چند راهنمایی برایتان فراهم کرده است:

قالیچه همدان زیبایی شناسی
قالیچه بندی همدان زیبایی شناسی

سبک‌های فرش

دو سبک اصلی فرش به واسطه شیوه وصل شدن الیاف به پشتی آن تعریف می‌شوند. فرش پرز حلقه‌ای بدین معناست که الیاف به‌صورت حلقه‌های کوچکی خم شده‌اند. این نوع فرش بسیار بادوام و در برابر لک شدن مقاوم است، اما نیمرخ ضعیف قابلیت زیرسازی (cushioning) محدودی دارد. در میان خانواده پرز حلقه‌ای موارد زیر نیز وجود دارند:

  • حلقه سطحی که بربر هم نامیده می‌شود. ویژگی این نوع فرش حلقه‌های کوتاهی است که حتی در قسمت‌های پر رفت‌وآمد منزل نیز همچنان سرپا باقی می‌مانند.
  • حلقه‌های چند سطحی: به این معناست که بلندی نوک‌های حلقه‌ها با هم متفاوت‌اند تا بافت طرح داری را برای فرش ایجاد کند.

فرش‌های پرز بریده که در آن نوک‌های تارها را می‌برند، به‌طوری‌که دیگر حالت حلقه‌ای ندارند. فرش‌های پرز بریده از فرش‌های پرز حلقه‌ای نرم‌تر و متراکم‌تر هستند. چند نوع فرش پرز بریده وجود دارند:

  • فرش‌‍‌های مخملی (plush) بافتی نرم و یکنواخت با ظاهری رسمی دارند.
  • فرش‌های ساکسونی که جلای نرمی دارد، اما الیاف آن بلندترند و خم شده‌اند تا باعث بیشتر شدن حجم الیاف آن شوند. این فرش محبوبی است، اما به دلیل داشتن الیاف بلند، ردپا زمانی روی آن باقی می‌ماند و با گذاشتن اثاثیه روی آن، فرورفتگی ایجاد می‌شود.
  • فرش‌های پرز بریده بافت‌دار الیافی با طول‌های مختلف دارد که بافت سطحی ناهمواری را ایجاد می‌کنند.
  • فرش‌های فریز الیاف بلندی دارد و استفاده از آن برای محل‌های پر رفت‌وآمد توصیه نمی‌شود. در شدیدترین حالت، آن را فرش‌های نمدی هم می‌نامند.
  • کابل الیاف بلند و ضخیمی دارد و در زیر پا بسیار راحت است.

فرش برش و حلقه (Cut and loop carpet) نوع دیگری از فرش است که هم الیاف پرز بریده دارد و هم الیاف پرز حلقه‌ای و بهترین کیفیت این دو نوع در آن با هم ترکیب شده‌اند. این فرش برای پنهان کردن کثیفی و لکه بسیار عالی است.

قالیچه نهاوند
قالیچه نهاوند

انواع الیاف فرش

فرش از انواع الیاف طبیعی و مصنوعی بافته می‌شود. هر یک از این نوع الیاف ویژگی‌های متفاوتی دارند.

  • نایلون از همه محبوب‌تر است. هم بادوام است و هم در برابر پوسیدگی مقاوم. برای مقابله با لکه‌ها چندان خوب نیست و بنابراین، در برخی از انواع آن پردازش‌هایی برای مقاوم شدنشان در برابر لکه انجام می‌شود.
  • اولفین در برابر رطوبت، کپک و قارچ مقاوم است و برای استفاده در زیرزمین و فضاهای بیرون از خانه مناسب است. این مدل از نایلون سخت‌تر است اما مانند آن برای راه رفتن نرم نیست.
  • آکریلیک در بیشتر وقت‌ها به‌عنوان یک جایگزین ارزان‌قیمت برای پشم استفاده می‌شود.
  • پشم برترین الیاف و تنها الیاف طبیعی است که فرش از آن بافته می‌شود. پشم هم بادوام است و هم در برابر لکه مقاوم و هم سازگار با محیط‌زیست.
قالیچه برچلو همدان
قالیچه ذهنی بافت برچلو همدان

قضاوت در مورد کیفیت

برای درجه‌بندی کیفیت فرش‌ها هیچ درجه‌بندی جهانی وجود ندارد، بنابراین، مراقب ادعاهای تولیدکننده و فروشنده باشید. در عوض، تراکم و وزن را در نظر داشته باشید.

منظور از وزن، تعداد الیاف به‌کاررفته برای فرش‌ها است. هر چه تعداد الیاف بیشتر باشد، وزن آن بیشتر و کیفیت آن هم بالاتر است.

منظور از تراکم تعداد الیاف به‌کاررفته در پرز فرش است و این‌که الیاف آن به چه دقتی در کنار هم قرار گرفته‌اند. هر چه تراکم بیشتر باشد، فرش بهتر است. با کمک انگشتان خود می‌توانید تراکم فرش را بررسی کنید. اگر توانستید پشتی فرش‌ها را با انگشت خود حس کنید، فرش تراکم خوبی ندارد.

قالیچه ملایر
قالیچه ذهنی بافت ملایر

قالیشویی طُرّه

قالیشویی طُرّه مجری انواع خدمات مربوط به فرش ماشینی و فرش دستباف از قبیل خرید و فروش فرش، شستشو، مرمت و رفوی فرش و غیره در این مقاله اطلاعاتی را در مورد انواع فرش برایتان فراهم کرده است. برای کسب اطلاعات بیشتر می‌توانید با استفاده از بخش تماس با ما با کارشناسان ما تماس گرفته و با آن‌ها مشورت کنید. خدمات متنوع ما را می‌توانید در بخش خدمات مشاهده کنید. برای آگاهی از سایر موارد نیز می‌توانید به صفحه اول وب سایت ما مراجعه کنید.

منتظر دریافت نظرها و پیشنهادهای سازنده شما هستیم.

شرکت قالیشویی طره
قالیشویی طره

لینک مقاله منبع:

https://www.diynetwork.com/how-to/rooms-and-spaces/floors/your-guide-to-the-different-types-of-carpet

قالیشویی طره
قالیشویی طره

قالیشویی طره با پشتوانه سه نسل تجربه ،انواع خدمات قالیشویی ، مرمت فرش دستباف ،دارکشی ، لکه بـرداری و ارائه می نماید .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *