رفوگری فرش چیست و در چه مواردی استفاده می‌شود؟

دسته بندی ها
دسته‌ها
رفوگری فرش

فرش‌بافی هنر قدیمی و اصیل ایرانی است و همان‌طور که می‌دانید، فرش جزو جدایی‌ناپذیر همه خانه‌های ایرانی است.  رفوگری فرش یکی از هنرهای قدیمی ایرانی است که همراه و هم‌زمان با هنر فرش‌بافی وجود داشته است و از آن جدا نمی‌شود. دانستن نکات و اطلاعاتی در مورد رفوگری فرش می‌تواند برایتان مفید و جالب باشد. منظور از رفو بازآفرینی و ترمیم قسمت‌هایی از پارچه یا فرش است که دچار آسیب‌دیدگی، پوسیدگی و پارگی، سوختگی، بیدزدگی و غیره شده است.

همچنین بخوانید: لفافه دوزی چیست؟

اما بدیهی است که ارزش و اهمیت رفوگری فرش زمانی مشخص می‌شود که فرش نفیس و باارزشتان دچار آسیب‌دیدگی یا سوختگی شود. اینجاست که فقط یک رفوگر حرفه‌ای فرش می‌تواند این مشکل را برایتان برطرف کند.

تصویری از ترمیم فرش
مرمت فرش

رفوگری فرش سوخته

فرشی که در آشپزخانه یا هر جای دیگر منزلتان پهن کرده‌اید، ممکن است به دلیل سوختگی ناشی از آتش، سیگار و غیره دچار آسیب‌دیدگی شود. به‌طورکلی، احتمال وقوع این نوع آسیب‌دیدگی‌ها و سوختگی‌ها در آشپزخانه به دلیل حضور وسایلی مثل اجاق‌گاز بسیار بالاتر از سایر قسمت‌های منزل است و به همین دلیل، برای مراقبت و نگهداری از فرش‌های پهن‌شده در آشپزخانه باید بیشتر دقت کنید. به‌هرحال، ممکن است فرشتان دچار سوختگی و آتش‌سوزی شود و به این نتیجه برسید که این فرش دیگر به درد نمی‌خورد و بهتر است آن را دور بیندازید.

اما بهتر است بدانید که هر چقدر آسیب‌دیدگی فرش زیاد باشد، یک متخصص رفوگری فرش که یک فرش‌باف بسیار ماهر نیز هست می‌تواند آن فرش سوخته را به‌خوبی رفو کند و قسمت‌های سوخته شده را بردارد و از لایه‌های زیرین فرش و حتی از شیرازه فرش که ممکن است به دلیل سوختگی از بین رفته باشد شروع کند و رفوگری فرش را لایه‌لایه انجام دهد و در انتها با انتخاب نخ هم‌جنس نخ فرش و با رعایت چله و تاروپود کار رفوگری فرش را در کمترین زمان و با کیفیتی عالی انجام دهد؛ به‌طوری‌که حتی اگر با دقت زیادی به آن نگاه کنید، نشانه‌ای از رفوگری نداشته باشد و کاملاً سالم به نظر بیاید. این کار یکی از خدمات در مراکز قالیشویی است.

رفوگری فرش دستباف

حرفه رفوگری فرش از خود فرش‌بافی سخت‌تر است؛ زیرا شخص رفوگر باید ابتدا روی فرش و سپس پشت و لایه‌های زیرین فرش، تاروپود و درنهایت چله فرش را به‌خوبی بررسی کند و یادداشت‌برداری کند که کجای فرش آسیب دیده است و سپس این آسیب‌ها را یادداشت کند. این آسیب‌ها می‌توانند در نتیجه عواملی مانند سن و قدمت فرش دستباف و یا رطوبت، بیدزدگی، پارگی ناشی از کهنگی زیاد فرش، پوسیدگی و غیره به وجود آمده باشد. اگر این آسیب‌ها به‌موقع تشخیص داده شوند به‌سرعت می‌توان جلوی پیشرفت آن‌ها را گرفت و فرش دستباف از آسیب‌دیدگی بیشتر مصون خواهد ماند. این نوع آسیب‌دیدگی به دلیل عمق بیشتر و خسارات وارده بر بنیان اصلی فرش باید بسیار با ظرافت و توسط رفوگران حرفه‌ای رفو شود. به شما توصیه می‌کنیم که رفوگری فرش دستباف را به قالیشویی بسپارید.

رفوگری فرش ماشینی

رفوگری فرش برای مواردی مانند شیرازه دوزی برای فرش با شیرازه آسیب دیده، ریشه بافی برای فرش‌های با ریشه‌های آسیب دیده و نامنظم و یا برای منظم‌تر شدن آن انجام می‌شود. علاوه بر این، مواردی همچون دو گره کردن فرش، چرم‌دوزی زیر فرش برای جلوگیری از سر خوردن فرش، بافت دوباره قسمت‌هایی از فرش که بافت آن از بین رفته است و رفع سوختگی فرش با برداشتن و جداسازی قسمت‌های آسیب دیده و تعمیر آن قسمت‌ها برای از بین بردن  و پنهان‌سازی آسیب‌دیدگی‌های فرش و مواردی ازاین‌دست انجام می‌شود که همه این تعمیرات در کارگاه‌های رفوگری فرش حرفه‌ای انجام می‌شود.

شرکت قالیشویی طُرّه

قالیشویی طُرّه در این پست خود نکاتی در مورد رفوگری فرش را برایتان توضیح داده است. ممکن است برطرف کردن برخی از مشکلات در منزل کار چندان سختی نباشد، اما در برخی موارد ممکن است به خدمات حرفه‌ای فرش نیاز شود که دیگر از توان و امکانات شما خارج است. در چنین مواردی فقط یک شرکت قالیشویی فرش حرفه‌ای می‌تواند این کار را به‌خوبی انجام دهد. قالیشویی طُرّه آماده است تا انواع خدمات مربوط به فرش را برای مشتریان خود فراهم کند. برای آگاهی از خدماتی که ارائه می‌دهیم، به بخش خدمات مراجعه کنید. برای رزرو اینترنتی یک وقت قالیشویی می‌توانید به بخش سفارش آنلاین مراجعه کنید و برای مطلع شدن از قیمت خدمات ما بخش تعرفه قالیشویی را مشاهده کنید. در صورت نیاز به هر گونه مشاوره یا اطلاعات بیشتر می‌توانید با مراجعه به بخش تماس با ما با کارشناسان ما مشورت کنید.

قالیشویی طره
قالیشویی طره

قالیشویی طره با پشتوانه سه نسل تجربه ،انواع خدمات قالیشویی ، مرمت فرش دستباف ،دارکشی ، لکه بـرداری و ارائه می نماید .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *