آیا می توانم فرش را با مواد شوینده لباس تمیز کنم؟

دسته بندی ها
دسته‌ها
آیا می توانم فرش را با مواد شوینده تمیز کنم؟ - قالیشویی طره

همین چند روز پیش که داشتم فرش‌های خانه‌ام را تمیز می‌کردم، وقتی به نیمه کار رسیدم، مواد شوینده‌ای که از فروشگاه خریده بودم تمام شد. می‌دانستم اگر مجبور شوم به فروشگاه بروم تا مواد شوینده بیشتری بخرم، قطعاً نمی‌توانم کار تمیز کردن فرش را تمام کنم. همه‌ی شما می‌دانید که وقتی در وسط انجام کاری متوقف می‌شوید، چقدر راحت انگیزه خود را از دست می‌دهید. بنابراین، تصمیم گرفتم دور خانه بگردم و ببینم آیا می‌توانم چیزی پیدا کنم که به جای آن استفاده کنم. در نهایت، از شوینده لباس استفاده کردم.

گاهی اوقات، محصولات حرفه‌ای تمیز کردن فرش خیلی گران هستند یا مانند مورد من، نمی‌توانید زمانی که به آنها نیاز دارید، به آنها دسترسی پیدا کنید. در چنین مواقعی چه باید کرد؟ آیا می‌توان از شوینده لباس برای تمیز کردن فرش استفاده کرد؟ و آیا می‌توانید محلول تمیز کننده‌ی خود را در خانه درست کنید؟

به طور خلاصه، بله، می‌توانید از شوینده لباس برای تمیز کردن فرش استفاده کنید. این کار به همان خوبی مواد شوینده‌ی فروشگاهی عمل می‌کند. علاوه بر این، فرش شما را به همان اندازه تمیز و خوشبو می‌کند. همچنین می‌توانید محلول‌های تمیز کننده‌ی فرش خود را بسازید. برای اطلاعات بیشتر در این باره، ادامه مطلب را بخوانید.

آیا می توانم فرش را با مواد شوینده تمیز کنم؟ - قالیشویی طره

چگونه از شوینده لباس در بخارشوی استفاده کنیم؟

بخارشوی‌ها ابزارهای قدرتمندی برای تمیز کردن هستند. آن‌ها مشابه جاروبرقی کار می‌کنند اما با استفاده از بخار و محلول تمیز کننده می‌توانند لکه‌ها و کثیفی‌هایی را که جاروبرقی به تنهایی نمی‌تواند از بین ببرد، حذف کنند. بنابراین، اگر نیاز به تمیز کردن فرش‌های خود دارید و هیچ محلول تمیز کننده‌ای از فروشگاه در دسترس ندارید، می‌توانید به سادگی از شوینده لباس استفاده کنید.

این مراحل استفاده از شوینده لباس در بخارشوی به این صورت است:

مرحله 1

آب را تا خط مشخص شده در مخزن بخارشوی بریزید. می‌توانید از یک ظرف یک لیتری، یک گالنی یا هر ظرفی که به شما کمک می‌کند مقدار آب ریخته شده را پیگیری کنید، استفاده کنید.

مرحله 2

به ازای هر لیتر آب که در بخارشوی می‌ریزید، یک قاشق غذاخوری شوینده لباس اضافه کنید.

مرحله 3

بخارشوی را روشن کرده و بگذارید چند دقیقه گرم شود. سپس می‌توانید فرش را به روال عادی تمیز کنید. در حین تمیز کردن، مخزن آب را بررسی کنید و در صورت نیاز با شوینده لباس و آب تمیز دوباره پر کنید.

با این حال، هنگام استفاده از شوینده لباس روی فرش‌ها باید بسیار محتاط باشید. شوینده لباس باید به طور کامل در آب شسته شود، که این ممکن است هنگام تمیز کردن فرش‌ها ممکن نباشد و می‌تواند منجر به ایجاد کپک شود. بنابراین، باید در میزان شوینده‌ای که استفاده می‌کنید دقت کنید تا از ایجاد کف بیش از حد روی فرش جلوگیری کنید.

*بیشتر بخوانید : امن ترین راه برای شستشوی فرش ها مراجعه به قالیشویی معتبر می باشد.

آیا می توانم فرش را با مواد شوینده تمیز کنم؟ - قالیشویی طره

آیا می‌توانید محلول تمیزکننده فرش خود را درست کنید؟

همانطور که قبلاً ذکر شد، گاهی اوقات محصولات حرفه‌ای تمیز کردن فرش می‌توانند کمی گران باشند. شما می‌توانید تمیزکننده‌های خود را برای استفاده با بخارشوی یا هر ابزار تمیزکننده‌ای که در دسترس دارید، درست کنید.

دو مزیت بزرگ در تهیه محلول تمیزکننده خانگی وجود دارد. اول، با تهیه این محلول‌ها پول صرفه‌جویی می‌کنید زیرا مواد مورد نیاز هزینه کمتری نسبت به تمیزکننده‌های تجاری دارند. دوم، با استفاده از مواد طبیعی به جای مواد شیمیایی، خانه‌ای سالم‌تر خواهید داشت.

تمیزکننده‌های خانگی فرش به خوبی لکه‌ها را پاک کرده و مناطق پرتردد را تمیز می‌کنند. می‌توانید از تعدادی دستورالعمل استفاده کنید؛ اگر یکی نتیجه نداد، به سراغ بعدی بروید. در اینجا چند دستورالعمل خانگی برای تهیه محلول تمیزکننده فرش آورده شده است:

تمیزکننده و نرم‌کننده فرش

ترکیب یک تمیزکننده فرش با نرم‌کننده تقریباً مشابه استفاده از یک تمیزکننده تجاری است. این محلول فرش را تازه، تمیز و نرم می‌کند. برای تهیه این محلول، کافی است مایع لباسشویی، یک تمیزکننده مایع همه‌کاره، اکسی‌کلین، نرم‌کننده پارچه و آب داغ را در یک سطل مخلوط کنید.

تمیزکننده آروماتیک غیرسمی

اگر کودکان یا حیوانات خانگی دارید، ممکن است استفاده از تمیزکننده‌های غیرسمی ایده‌آل باشد. برای تهیه این محلول، به سادگی سرکه سفید، آب، نمک و چند قطره از روغن‌های ضروری مانند کاج، لیمو یا اسطوخودوس را مخلوط کنید.

تمیزکننده شیشه

تمیزکننده‌های شیشه دیگر فقط برای شیشه‌ها کاربرد ندارند؛ می‌توانید با آنها یک تمیزکننده فرش هم درست کنید! به سادگی یک تمیزکننده شیشه را با مقدار مساوی آب مخلوط کنید.

تمیزکننده‌های آمونیاکی

تمیزکننده‌های آمونیاکی موثرتر از تمیزکننده‌های معمولی هستند. اما باید هنگام استفاده از آنها مراقب باشید زیرا خورنده هستند و می‌توانند به چشم‌ها، پوست، ریه‌ها و حتی برخی مواد آسیب برسانند. برای تهیه این محلول، مقداری مایع ظرفشویی، آمونیاک، سرکه و آب را در یک سطل مخلوط کنید.

تمیزکننده لیمو و پراکسید

پراکسید هیدروژن یک تمیزکننده قوی است در حالی که لیمو بوی خوشایندی ایجاد می‌کند. ترکیب این دو می‌تواند یکی از بهترین تمیزکننده‌های خانگی فرش را بسازد. برای تهیه این محلول، پراکسید هیدروژن، آب و روغن ضروری لیمو را در یک سطل مخلوط کنید.

تمیزکننده پودری ساده

تمیزکننده‌های پودری عمدتاً برای لکه‌های چرب و ریخت و پاش‌ها استفاده می‌شوند. می‌توانید یکی را در خانه با استفاده از مقداری پودر بیکینگ، نشاسته ذرت، برگ‌های خشک شده برگ بو و پوپوری خشک شده درست کنید.

بوراکس و بیکینگ سودا

مخلوطی از پودر بوراکس و بیکینگ سودا یک تمیزکننده و خوشبوکننده قوی و موثر می‌سازد. به سادگی مقداری بیکینگ سودا، بوراکس، گیاهان خشک یا گل‌ها و روغن ضروری را در یک کاسه مخلوط کنید.

*بیشتر بخوانید : امن ترین راه برای شستشوی فرش ها مراجعه به تعرفه قالیشویی معتبر می باشد.

آیا می توانم فرش را با مواد شوینده تمیز کنم؟ - قالیشویی طره

چگونه فرش را تمیز کنیم؟

حالا که محلول تمیزکننده خانگی یا محلول شوینده لباس خود را آماده کرده‌اید، چگونه باید فرش خود را تمیز کنید؟ شما می‌توانید فرش را با دست و با استفاده از یک شامپوکننده تمیز کنید.

تمیز کردن فرش با دست

مرحله 1

پس از آماده شدن محلول، آن را در یک بطری اسپری یا شِیکر بریزید تا بتوانید لایه‌ای نازک و یکنواخت از تمیزکننده را روی فرش اعمال کنید. بطری را خوب تکان دهید تا مطمئن شوید مواد به خوبی مخلوط شده‌اند.

مرحله 2

قبل از اعمال گسترده تمیزکننده روی فرش، باید آن را در یک نقطه کوچک آزمایش کنید تا مطمئن شوید که به فرش آسیب نمی‌رساند. یک قسمت غیر قابل مشاهده از فرش را انتخاب کنید، مانند مناطقی که زیر مبلمان پنهان هستند. مقداری تمیزکننده روی یک بخش کوچک بپاشید و حداقل 24 ساعت صبر کنید. سپس بررسی کنید که آیا تغییر رنگ، کم‌رنگ شدن یا هر نوع آسیب دیگری وجود دارد یا خیر. اگر هیچ آسیبی مشاهده نشد، می‌توانید تمیزکننده خود را استفاده کنید.

مرحله 3

اگر روی فرش لکه یا نشانه‌هایی وجود دارد، تمیزکننده را روی آن‌ها بپاشید. اگر قصد تمیز کردن کل فرش را دارید، آن را به سه یا چهار بخش تقسیم کنید و یک بخش را در یک زمان تمیز کنید تا اطمینان حاصل کنید که تمام فرش پوشش داده شده است. از دورترین نقطه شروع کنید و به سمت در حرکت کنید تا از به دام افتادن جلوگیری کنید.

مرحله 4

اجازه دهید تمیزکننده حدود 10 دقیقه جذب شود. این کار به محلول‌های شوینده مایع اجازه می‌دهد که جذب شوند و تمیزکننده‌های پودری نیز لکه‌ها و بوی‌ها را جذب کنند.

مرحله 5

حالا می‌توانید از یک برس فرش برای شستشوی لکه‌ها با تمیزکننده یا کل فرش استفاده کنید. شستشو به تمیزکننده یا شوینده کمک می‌کند تا به عمق فرش نفوذ کرده و آلودگی‌ها و ذراتی را که در الیاف فرش قرار دارند، جدا کند.

پس از شستشوی کامل فرش، حداقل 30 دقیقه به آن زمان دهید تا تمیزکننده‌های مایع خشک شوند. وقتی مایع خشک شد و لکه‌ها و بوها جذب شدند، فرش را به خوبی جارو بزنید.

تمیز کردن فرش با استفاده از شامپوکننده

همانند روش قبلی، ابتدا باید یک آزمایش نقطه‌ای انجام دهید تا مطمئن شوید که تمیزکننده شما به فرش آسیب نمی‌رساند.

  1. مخزن شامپوکننده خود را با شوینده لباس، محلول خانگی یا هر تمیزکننده‌ای که استفاده می‌کنید، پر کنید. اگر شامپوکننده شما دارای محفظه‌های جداگانه برای آب تمیز و محلول تمیزکننده است، مطمئن شوید که هر دو را به درستی پر کنید.
  2. شامپوکننده را روشن کرده و تمیز کردن فرش را از دورترین نقطه شروع کنید.
  3. اجازه دهید فرش حداقل 24 ساعت استراحت کند تا زمان کافی برای جذب و خشک شدن داشته باشد.
  4. پس از اینکه فرش کاملاً خشک شد، می‌توانید آن را جارو کنید.

آیا می توانم فرش را با مواد شوینده تمیز کنم؟ - قالیشویی طره

چه چیزهایی را نباید برای تمیز کردن فرش استفاده کنید

فرش شما یک سرمایه‌گذاری گران‌قیمت است. بنابراین، می‌خواهید به درستی از آن مراقبت کنید تا آسیب نبیند. در بالا، ما به بررسی گزینه‌های مختلفی پرداخته‌ایم که در صورت نداشتن یا عدم توانایی خرید تمیزکننده‌های فرش از فروشگاه، می‌توانید از آنها استفاده کنید. با این حال، مواردی وجود دارند که باید از استفاده از آن‌ها خودداری کنید، زیرا به فرش شما آسیب می‌رسانند.

این موارد شامل:

سفیدکننده

سفیدکننده یک ماده سفیدکننده خوب برای چیزهایی مانند جوراب‌های کثیف است. با این حال، نباید هرگز روی فرش استفاده شود. در حالی که یک لکه‌بر عالی است، سفیدکننده رنگ پارچه را از بین می‌برد. از استفاده از سفیدکننده برای لکه‌های فرش خودداری کنید مگر اینکه دیگر اهمیتی به فرش ندهید.

شراب سفید

شراب سفید می‌تواند برای از بین بردن لکه‌های شراب قرمز استفاده شود. با این حال، گزینه خوبی برای لکه‌های فرش نیست. از آن اجتناب کنید و به جای آن از روش‌های دیگر لکه‌برداری که در بالا بررسی شد، استفاده کنید که موثرتر خواهند بود.

پاک‌کننده‌های ساینده

بسیاری از مردم فکر می‌کنند که شستشوی شدید باعث تمیزتر شدن می‌شود. متأسفانه برای فرش‌ها، استفاده از روش‌های سخت مانند پاک‌کننده‌های ساینده فقط باعث پاره شدن و فرسایش فرش می‌شود.


*قالیشویی طره بهترین ارائه دهنده خدمات قالیشویی در دولتقالیشویی در شهرک غربقالیشویی در شمال تهرانقالیشویی در سعادت آبادقالیشویی در لواسانقالیشویی در نیاوران و تمامی مناطق 1، 2 و 3 تهران می باشد.


سوالات مرتبط

1- چه تکنیک‌های مختلفی برای تمیز کردن فرش وجود دارد؟

شما می‌توانید فرش خود را با استفاده از تکنیک‌های مختلفی مانند شامپو زدن، تمیز کردن خشک، تمیز کردن با فوم، تمیز کردن با بونت و استخراج آب گرم تمیز کنید.

2- آیا می‌توانید فرش را عمیقاً تمیز کنید؟

می‌توانید فرش را عمیقاً تمیز کرده و از زحمت اجاره تجهیزات تمیز کردن فرش خودداری کنید. با این حال، باید احتیاط کنید تا مطمئن شوید فرش کاملاً خشک می‌شود تا از ایجاد کپک جلوگیری شود.

قالیشویی طره
قالیشویی طره

قالیشویی طره با پشتوانه سه نسل تجربه ،انواع خدمات قالیشویی ، مرمت فرش دستباف ،دارکشی ، لکه بـرداری و ارائه می نماید .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *