مزایای قالیشویی مدرن و معایب روش سنتی

دسته بندی ها
دسته‌ها
قالیشویی طُرّه

قالیشویی به دو روش سنتی و مدرن انجام می شود که برای انتخاب درست، باید با آنها آشنایی داشته باشید. بدیهی است که قالیشویی مدرن در مقایسه با سنتی مزایای دارد که در روش سنتی نمی توان به آنها دست یافت و در قالیشویی سنتی معایبی وجود دارد که در قالیشویی سنتی نیست. حال این مقاله را بخوانید تا با مزایای قالیشویی مدرن و معایب قالیشویی سنتی آشنا شوید.

همان طور که می دانید، فرش قدیمی ترین و شناخته شده ترین زیر اندازی است که در منطقه خاورمیانه به ویژه ایران در زیر پای انسان پهن می شود. فرش یکی از کالاهای ضروری برای هر خانه است و به ویژه ایرانی ها به آن اهمیت زیادی می دهند. اما بهتر است بدانید که فرش نیز مانند هر کالای دیگری که از آن استفاده می کنید، برای آن که عمر طولانی داشته باشد، به تعمیر و نگهداری و تمیز کردن نیاز دارد، در غیر این صورت، زود خراب شده و باید آن را با فرش دیگری عوض کنید که این مقرون به صرفه نیست.

همچنین بخوانید: مزایای شستشوی فرش در قالیشویی

همان طور که می دانید، امروزه صفر تا صد خدمات شستشوی تعمیر و رفوی فرش در کارگاه های مجهز و تخصصی یا در ابعاد بزرگتر آن کارخانه قالیشویی انجام می شود. اما به نظر شما به کدام موسسه یا برند اعتماد کنیم؟ قالیشویی سنتی بهتر  است یا مدرن؟ با مزایا و معایب شستشوی فرش سنتی و مدرن آشنا هستید؟ و سوالهایی از این دست قبل از انتخاب قالیشویی مجاز پیش می آید که در این مقاله به بررسی این موارد می پردازیم. در این مقاله مزایای قالیشویی مدرن و معایب روش سنتی آن را توضیح داده ایم.

آشنایی با قالیشویی به صورت سنتی و برخی از معایب آن

 در قالیشویی سنتی خاک گیری فرش با دست انجام می شد که در برخی موارد به دلیل تکان دادن فرش به روش نامناسب، فرش پاره می شد. شستشوی فرش ها به صورت سنتی و با دست مزایا و معایب خاص خود را دارد که قبل از انتخاب هر یک باید با مزایای قالیشویی مدرن و معایب روش سنتی آشنایی داشته باشید. فرایند قالیشویی و شستشوی فرش کاملاً به میزان توان و صرف انرژی نیروی کار داشته و بدیهی است که با افزایش فشار کار، از کیفیت شستشو کاسته می شد. یکی از مزایای قالیشویی مدرن این است که در این روش چنین اتفاقی رخ نخواهد داد.

این مقاله را هم بخوانید: خدمات رسانی قالیشویی طره در ایام کرونا

امکان پاره شدن فرش در روش سنتی

علاوه بر این، هنگام شستشو و بلند کردن و جا به جا کردن فرش های خیس (سنگین) با دست امکان پاره شدن فرش وجود دارد. فرایند آبکشی و کر دادن فرش هم تحت تاثیر توان جسمی نیروی کار قرار دارد. استفاده از دستگاه های قدیمی شستشوی فرش و شلاق زن می توانست موجب پاره شدن متن و ریشه های فرش بشود. دستگاه های قدیمی آبگیر فرش اگر به خوبی تنظیم نمی شدند با کمی سهل انگاری نیروی کار می توانست فرش را پاره کند. از جمله مزایای قالیشویی مدرن این است که به دلیل استفاده از تجهیزات پیشرفته چنین اتفاقاتی رخ نخواهد داد.

قالیشویی مدرن طره
قالیشویی طره

نقص های دیگر این روش

در این روش خشک شدن فرش در محیط های باز و زیر نور مستقیم خورشید انجام می شد که ممکن بود به فرش آسیب بزند. آلودگی های محیطی بعد از شستشو می توانست روی فرش شسته شده تأثیر گذاشته و به آن صدمه بزند.

فرایند خشک شدن فرش کاملاً به شرایط جوی بستگی داشته و بدیهی است که در ایام برفی و بارانی خشک شدن فرش تا 2 هفته می توانست طول بکشد. در برخی موارد نیز استفاده از شوینده های قدیمی و بعضا نامناسب برای فرش مانند پودر های رختشوئی برای شستشوی فرش استفاده می کردند که موجب زرد شدن بافت و ریشه ها و یا خشک شدن فرش می شد.

با وجود تمام معایبی که در بالا ذکر کردیم، برای شستشوی فرش های عتیقه و آنتیک و موزه، فقط از نیروی کار ماهر و زیر نظر استادکار قالیشویی انجام می شود.

قالی شویی مدرن چیست؟ آشنایی با مزایای قالیشویی مدرن

در عصر نوین فعلی که استفاده از ماشین آلات جایگاه خاصی پیدا کرده و ماشین آلات جایگزین نیروهای انسانی در کارها و کارخانه ها شده است، صنعت قالیشویی ( قالیشویی مدرن) نیز از این پیشرفتهای مهم بی بهره نبوده و در قالیشویی مدرندستگاها و ماشین آلات شست و شوی فرش جایگزین نیروهای انسانی شده اند که این یکی از مزایای قالیشویی مدرن است.

این مطلب را هم بخوانید: چرا باید فرش را تمیز نگه دارید؟

آشنایی با مزایای قالیشویی مدرن

یکی از مزایای قالیشویی مدرن این است که فرایند خاک گیری، پرزگیری فرش با دستگاه مخصوص خاگیری، پرزگیری انجام می شود. شستشوی فرش ها با دستگاه های به روز دنیا انجام می شود. توان جسمی و خستگی نیروی کار دیگر بر کیفیت شستشوی فرش تاثیر گذار نیست.

فرش با استفاده از نوار های نقاله جابجا می شود. از مزایای قالیشویی مدرن بر خلاف روش سنتی این است که فرایند آبکشی و کر اسلامی با دستگاه و به صورت یک دست و بر اساس زمانبندی تعیین شده توسط نیروی ماهر انجام می شود. در قالیشویی مدرن، به به رغم روش سنتی دستگاه های جدید برای خارج کردن آب کثیف از فشار آب به جای دستگاه شلاق زن استفاده می شود.

دستگاه های آبگیر جدید متناسب با فرش بوده ودر هنگام آبگیری فرش آسیب نمی بیند. فرایند خشک شدن فرش در گرمخانه های مجهز انجام می شود. و آلودگی محیط بعد از شستشو هیچ تأثیری بر فرش نمی گذارند.

از خوب ترین مزایای قالیشویی مدرن این است که بر خلاف روش سنتی، شرایط جوی مانند برف و باران بر خشک شدن فرش تاثیر گذار نیست و به دلیل استفاده از تجهیزات مخصوص، فرش طی زمان بندی مشخص شده آماده می شود. استفاده از مواد شوینده مخصوص فرش مانند شامپو فرش های صنعتی یا شوینده های تثبیت کننده رنگ و نرم کننده فرش برای حفظ رنگ و نرم شدن فرش انجام می شود.

 روش مدرن یا سنتی؟

امروزه در شهرهای مختلف هم قالیشویی های سنتی و هم قالیشویی های مدرن دایر هستند که تقریباً در اکثر شهرهای بزرگ شستشوی فرش به قالیشویی مدرن سپرده می شود. علت این امر، شستشوی سریعتر و تمیز و نبود فضای کافی است. در شهر های کوچک تر قالیشویی به صورت سنتی و حتی توسط خود صاحبان  فرش انجام می شود.

قالیشویی طره
قالیشویی طره

قالیشویی طره با پشتوانه سه نسل تجربه ،انواع خدمات قالیشویی ، مرمت فرش دستباف ،دارکشی ، لکه بـرداری و ارائه می نماید .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *