رفع انواع لکه و کثیفی از روی فرش و گلیم فرش

دسته بندی ها
دسته‌ها
رفع انواع لکه و کثیفی از روی فرش

همان طور که می دانید و در منزل خودتان نیز مشاهده می کنید، فرش یا گلیم فرش از وسایلی در خانه اکثر مردم دنیا به خصوص ایرانیها است. این اجناس معمولاً به دلیل زیبایی چشم نوازی که دارند زیبایی خاصی را به منزل می دهند و توجه افراد را به خود جذب می کند. در کنار این زیباییها، رفع انواع لکه و کثیفی از روی فرش فرش همواره برای خانمهای خانه مشکلات و دردسرهایی را ایجاد کرده است و حتی در برخی موارد، با نحوه رفع لکه و کثیفی از روی فرش آشنایی چندانی ندارند و حتی ممکن به دلیل این ناآگاهی، خسارتهای جبران ناپذیری به فرش وارد کنند.

قالیشویی طُرّه در این مقاله نکات مختصری را در این مورد توضیح داده است. اما در مقالات دیگری نیز به تفصیل به این موضوع پرداخته است. با خواندن مطالب زیر با رفع لکه و کثیفی از فرش و و رفع لکه گلیم فرش تا حدی آشنا خواهید شد. در این مقاله سعی شده است توضیحات مختصری در این زمینه بدهیم. اما توجه داشته باشید که در مواردی بهتر است خودتان دست به این کار نزنید و انجام آن را به شرکتهای قالیشویی معتبر بسپارید تا به فرشتان خسارت وارد نکنید و از کار خود پشیمان نشوید.

همچنین بخوانید: نکات مهم در لکه برداری فرش و مراقبت از آن

نکاتی در مورد رفع لکه و کثیفی از روی فرش و گلیم فرش

فرش ها همواره در مسیر رفت و آمد زیاد پهن می شوند و به همین دلیل، خیلی زود کثیف شده و انواع لکه رویشان نمایان می شود. در ادامه این مقاله نکات مختصری در مورد تمیز کردن لبه ها و ریشه های فرش، پاک کردن لکه چای از روی فرش، رفع جای وسایل سنگین روی فرش، ضد عفونی فرش، از بین بردن مواد روغنی و نفتی فرش، پاک کردن مداد شمعی روی فرش، پاک کردن لکه کاکائو و قهوه روی فرش، پاک کردن چسب روی فرش، برطرف کردن لکه خون از روی فرش، پاک کردن خودکار و جوهر از روی فرش و موارد دیگر آشنا می شوید. البته در مقالات جداگانه هر یک از این موارد را نیز به تفصیل توضیح داده ایم که برای کسب اطلاعات بیشتر می توانید آنها را در سایت بخوانید.

تمیز کردن فرش در منزل
لکه برداری برای داشتن فرش تمیز

روش های رفع انواع لکه و کثیفی از روی فرش و گلیم فرش

از بین بردن لکه چای و قهوه از روی فرش 

به طور معمول، بیشتر افراد با نحوه برطرف کردن این نوع لکه آشنا هستند، خلاصه بگوییم، فقط کافی است مقدار کمی سودا یا آب معدنی را روی قسمت لک شده ریخته و با دستمال روی آن بکشید این کار را باید آن قدر ادامه دهید تا فرش به حالت اولیه خود برگردد.

از بین بردن لکه های آبمیوه از روی فرش 

پاک کردن لکه آب هویج از روی فرش یا هر نوع آب میوه دیگر اتفاقی هولناک و امری ناشدنی و غیرممکن نیست. فقط باید قبل از آن که لکه کهنه شود آن را با محلول سرکه سفید و نمک و مقداری آب شستشو دهید. البته توجه داشته باشید که مقدار سرکه سفید نباید زیاد باشد زیرا مقدار زیاد آن می‌تواند به فرشتان آسیب برساند.

پاک کردن جوهر خودکار از روی فرش 

برای رفع انواع لکه و کثیفی از روی فرش مخصوصاً لکه جوهر لازم نیست هول کنید. در این نوع کثیفی فقط کافیست مقداری شیر بر روی قسمت لک شده بریزید و صبر کنید تا جوهر جذب شیر شود. پس از اینکه جوهر جذب شیر شد، آن را با دستمال پاک کنید، اما در این مرحله باید مراقب باشید که لکه پخش نشود.  این کار را آن قدر انجام دهید تا لکه به طور کامل از بین برود.

رفع انواع لکه و کثیفی روغن و چربی از روی فرش 

 برای رفع چنین لکه ای مقداری شیر را با آرد ذرت مخلوط کنید و روی قسمت لک شده را با آن بپوشانید و پس از مدتی که کثیفی جذب این مخلوط شد، آن را با دستمال خشک کنید زیرا آرد ذرت چربی را به خود جذب می کند.

پاک کردن لکه آدامس از روی فرش

در این مورد از رفع انواع لکه و کثیفی از روی فرش باید تکه ای یخ بر روی محل لک شده بگذارید تا آدامس سفت شود. پس از سفت شدن آدامس می توانید آن را با چاقو از روی فرش جدا کنیم.

از بین بردن لاک و رنگ

برای پاک کردن لکه لاک و رنگ از روی فرش، کمی مایع شوینده را با سرکه و آب مخلوط کرده و پیش از آن که سفت شود با دستمال آغشته به مخلوط روی لکه بکشید. سپس آن قسمت را با آب گرم بشویید. در صورت سفت شدن رنگ می توانید از حلال رنگ نیز استفاده کنید.

این مقاله را نیز از دست ندهید: سه لکه تأثیرگذار روی فرش

از بین بردن لکه ادرار و مدفوع از روی فرش 

 از آن جایی که ادرار ریخته شده روی فرش بوی بدی ایجاد می کند، ابتدا با استفاده از یک دستمال مرطوب – در صورت امکان معطر باشد – روی فرش بکشید و اگر از این کار نتیجه نگرفتید، مقداری جوش شیرین روی فرش بریزید و پس از گذشت چند دقیقه جوش شیرین را با جارو جمع کنید و دوباره با دستمال روی فرش را تمیز کنید.

از بین بردن لکه خون از روی فرش 

 برای رفع لکه خون از روی فرش کافی است مقداری آب اکسیژنه تهیه کنید و به وسیله آن لکه را از بین ببرید.

از بین بردن قطرات شمع از روی فرش 

برای برطرف کردن این نوع لکه ها از روی فرش باید با دقت زیادی یک کاغذ تیره رنگ یا کاغذ خشک کن را روی فرش بگذارید و با اتو به آن حرارت دهید. پس از انجام این کار مشاهده خواهید کرد که قطرات شمع بر روی کاغذ چسبیده است. این کار را چندین مرتبه تکرار کنید تا لکه به طور کامل پاک شود.

نکاتی در مورد لکه برداری فرش
لکه برداری فرش

از بین بردن چسب از روی فرش 

چسب یکی از سخت ترین نوع کثیفی است که روی فرش ایجاد می شود. برای پاک کردن این لکه سخت، مخلوطی از آب ولرم و مواد شوینده تهیه کنید(بهتر است مقداری آمونیاک تهیه کرده و داخل محلول بریزید) سپس محلول را به دستمالی آغشته کرده و بر روی محل مورد نظر بکشید.

از بین بردن تنباکو و نیکوتین از روی فرش

در این روش مقداری گلیسیرین تهیه کنید و آن را روی فرش بریزید و بعد از مدتی با آب شستشو دهید و در صورت نیاز چندین بار این کار را تکرار کنید تا لکه به طور کامل برطرف شود.

برطرف کردن لکه مداد شمعی و قیر از روی فرش 

یکی از مراحل رفع انواع لکه و کثیفی از روی فرش پاک کردن لکه مداد شمعی است. برای برطرف کردن مواد چرب مانند مداد شمعی از روی فرش، مقداری حلال غیر چرب که خیلی زود خشک می‌شود را تهیه کنید و دستمالی را به آن آغشته کرده و روی فرش بکشید و آنقدر این کار را انجام دهید تا این نوع کثیفی محو شود.

از بین بردن انواع ادویه از روی فرش 

برای برطرف کردن لکه ادویه از روی فرش، مقداری آب و آب لیمو را مخلوط کرده و یک دستمال خشک را به آن آغشته کرده و فرش را تمیز کنید.

از بین بردن لکه های قدیمی فرش 

برای از بین بردن لکه های قدیمی از روی فرش می‌توانید از مقداری کف خمیر ریش استفاده کنید و آن را روی فرش بمالید. پس از گذشت چند دقیقه آن را با دستمال مرطوب خشک کنید و بعد از انجام این کار، دستمالی خشک بر روی محل کثیفی بگذارید تا رطوبت را جذب کند.

رفع انواع لکه و کثیفی از روی فرش و لبه فرش و ریشه آن

این کار را می توانید به وسیله یک دستمال و مقدار کمی از محلول شوینده انجام دهید.

همچنین بخوانید: نکاتی در مورد لکه برداری فرش

از بین بردن جای وسایل سنگین از روی فرش 

برای از بین بردن جای اجسام سنگین مانند پایه مبل روی محل مقداری یخ گذاشته و بعد از مدتی با دستمالی خشک بر روی آن بکشید تا به حالت اولیه خود برگردد.

نکات مهم در رابطه با رفع انواع لکه و کثیفی از روی فرش

پیش از شروع کار برای رفع انواع لکه و کثیفی از روی فرش بهتر است اگر مشکل تنفسی دارید، حتماً کار را در فضای باز و به همراه یک نفر دیگر انجام دهید.

توجه داشته باشید که باید از دستکش و ماسک استفاده نمایید.

هنگام تلاش برای رفع انواع لکه و کثیفی از روی فرش اگر به استفاده از مواد اسیدی (شامپو فرش) نیاز داشتید، بهتر است شوینده هایی را انتخاب کنید که خاصیت اسیدی کمتری داشته باشند. بهترین شامپو فرش برای شستشو چنین موادی هستند، زیرا به بافت فرش آسیب نمی رسانند. فقط در مواقع ضروری از شوینده هایی با خاصیت اسیدی بالا استفاده کنید.

این مقاله را هم بخوانید: مزایای شستشوی فرش در قالیشویی

اگر شامپو فرش در دسترس نداشتید، می توانید یک قاشق نمک را در یک لیتر آب حل کرده و آنقدر هم بزنید تا کف کند و بعد از آن می توانید از کف به وجود آمده استفاده کنید.

اگر کثیفی فرش جز عوامل بالا نبود یا برطرف کردن آن لکه از عهدۀ شما خارج بود، حتماً شستشوی فرش خود را به یک قالیشویی معتبر بسپارید.

 

چای به دلیل ترکیباتی که دارد اگر بر روی فرش بریزد باعث ایجاد لک بر روی فرش می شود. برای پاک کردن لکه چای روی فرش با توجه به جنس و نوع فرش می توان از مواد مختلفی استفاده کرد اما اگر سریع اقدام به پاک کردن لکه چای روی فرش کنید این لکه به راحتی پاک می شود ولی اگر این لک قدیمی شود ممکن است پاک کردن آن کمی دشوار باشد.

 
قالیشویی طره
قالیشویی طره

قالیشویی طره با پشتوانه سه نسل تجربه ،انواع خدمات قالیشویی ، مرمت فرش دستباف ،دارکشی ، لکه بـرداری و ارائه می نماید .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *